Autá by mohli STK absolvovať každý rok: Nový návrh znepokojuje slovenských vodičov

  • Technická kontrola STK overuje technický stav vozidiel
  • V súčasnosti je na Slovensku povinná každé dva roky
automobilový priemysel
Ilustračná fotografia TASR/Erika Ďurčová
  • Technická kontrola STK overuje technický stav vozidiel
  • V súčasnosti je na Slovensku povinná každé dva roky

Technické kontroly patria medzi základné nástroje zabezpečenia bezpečnosti na cestách. Ich hlavnou úlohou je overiť technický stav vozidiel a zabezpečiť, aby spĺňali všetky predpísané normy. Každé vozidlo, ktoré sa pohybuje po cestách, musí pravidelne prechádzať týmto procesom.

Slovenských obyvateľov znepokojili nedávne informácie o možnej zmene frekvencie technických kontrol. Milióny starších vozidiel v rámci Európskej únie by mohli byť čoskoro povinné absolvovať kontrolu technického stavu každý rok, informoval portál tvnoviny.sk.

Zmeny v kontrolách áut

Ako uvádza portál autoviny.sk, plán zaviesť každoročnú technickú kontrolu pre staršie autá vyvolal vlnu reakcií. S návrhom prišla nemecká organizácia TÜV, ktorá sa zameriava na kontrolu ojazdených vozidiel starších viac než desať rokov.

Zástupca organizácie TÜV Jürgen Wolz navrhuje, aby autá staršie ako 10 rokov podstupovali povinnú kontrolu. „Pri týchto vozidlách je poruchovosť značne vyššia, najmä ak nie sú pravidelne udržiavané,“ informoval Wolz.

V súčasnosti platí na Slovensku povinná kontrola každé dva roky, rovnako ako v Nemecku. Nové vozidlá musia na Slovensku na STK po troch rokoch, v Nemecku po štyroch.

Nemecký automobilový klub AvD tvrdí, že nesúhlasí s postojom nemeckej organizácie TÜV. „Všeobecne možno konštatovať, že priemerný vek vozidiel v bežnej prevádzke neustále rastie a v súčasnosti je mierne nad hranicou desiatich rokov. Napriek tomu nevidíme dôvod na takýto krok, keďže počet nehôd spôsobených technickými poruchami zostáva už roky stabilne nízky,“ informujú autoviny.sk, ktoré sa odkazujú na portál Merkur.de.

„Skrátenie kontrolných intervalov (STK) neodzrkadľuje skutočné riziko nehôd a je preto zbytočné,“ dodal Lutz Leif Linden prezident AvD. 

Rok 2025 je pre držiteľov automobilov na Slovensku náročný. Dôvodom je zvyšovanie DPH. Zvýšené ceny sa dotýkajú automobilov, poistenia aj pohonných látok. V Nemecku sa vodiči musia vyrovnať s rastúcou daňou z emisií CO2. Ceny palív v Nemecku sa taktiež zvyšujú.

Kontrola áut na Slovensku

Ako informuje aj portál tvnoviny.sk, aktuálne sa po cestách na Slovensku pohybuje viac než 3,7 milióna vozidiel. Podľa informácií je ich priemerný vek 15 rokov.

„Desaťročné autá sú z roku 2015, aktuálne to sú zánovné vozidlá, určite nie staré, nie nebezpečné,“ myslí si novinár, ktorý sa venuje motoristickým témam, na ktorého sa odkazuje aj portál tvnoviny.sk.

O tejto téme sa už v minulosti diskutovalo. Štúdia ukázala, že v roku 2020 bolo spolu 11 875 nehôd, z ktorých len 26 bolo zapríčinených technickou poruchou.

Petra Poláčiková, hovorkyňa ministerstva dopravy, informovala portál tvnoviny.sk, že slovenské pravidlá pri kontrole STK sú zosúladené s európskymi normami. Dodala, že v súčasnosti sa nechystajú zmeniť.

Ako informuje portál stkonline.sk, pri technickej kontrole treba predložiť nasledujúce veci:

  • vozidlo,
  • osvedčenie o evidencii, 
  • osvedčenie o emisnej kontrole,
  • protokol o montáži plynového zariadenia, v prípade, že ide o auto na LPG alebo CNG,
  • predchádzajúci protokol o technickej kontrole.

„Podrobnosti ohľadom predloženia potrebných dokladov k danému vozidlu na STK určuje príslušná legislatíva, ktorá zároveň definuje druh vozidiel v závislosti od typu realizovanej prepravy, ako aj rozsah kontroly. Nezabudnúť si ich vziať so sebou je preto veľmi dôležité,“ informujú na stránke. 

Kontrola originality je dôležitou súčasťou procesu registrácie alebo preverenia pôvodu vozidla, najmä pri jeho kúpe či dovoze zo zahraničia. Na jej absolvovanie nestačí len občiansky preukaz. 

Pred absolvovaním kontroly originality je potrebné si pripraviť požadované doklady: 

  • osobný doklad (preukaz totožnosti),
  • osvedčenie o evidencii, ak je vozidlo evidované v Slovenskej republike.

Ak vozidlo nie je evidované na Slovensku:

  • doklad o nadobudnutí vozidla (napr. kúpna zmluva, faktúra),
  • osvedčenie o evidencii z krajiny pôvodu alebo zo štátu, kde bolo vozidlo naposledy evidované,
  • doklad o vyradení vozidla z evidencie v krajine pôvodu (ak tento údaj nie je uvedený priamo v osvedčení o evidencii).

Ak vozidlo nepodlieha prihláseniu do evidencie:

  • technické osvedčenie vozidla,
  • doklad o nadobudnutí vozidla.

Čítajte viac z kategórie: Auto

Zdroje: tvnoviny.sk, autoviny.sk, stkonline.sk

Najnovšie videá

Trendové videá