Ich zisk narástol o 252 percent. Toto je 5 slovenských startupov, ktoré nakopla pandémia

  • Pandémia bola pre niekoľko slovenských firiem a inovatívnych nápadov novým štartom
  • Ľudia boli uväznení doma, čo využili najmä digitálne spoločnosti
  • Niektorým rástli obraty o desiatky percent, iní svoje firmy počas pandémie predali
Ilustračná foto
Tím Simplicity a Peter Velits z Isadore Simplicity/Isadore
  • Pandémia bola pre niekoľko slovenských firiem a inovatívnych nápadov novým štartom
  • Ľudia boli uväznení doma, čo využili najmä digitálne spoločnosti
  • Niektorým rástli obraty o desiatky percent, iní svoje firmy počas pandémie predali

Nielen veľkí e-commerce hráči rástli počas pandémie koronavírusu. Na Slovensku sme zaznamenali rast firiem v začiatočnej fáze, ktorým buď rástla základňa zákazníkov, alebo do nich investori naliali nemalé množstvo finančných prostriedkov.

Ak si odmyslíme enormný nárast firiem ako GymBeam, NAY, Dedoles, či Fusakle alebo Martinus, máme tu hneď niekoľko svetlých príkladov, prečo sa počas krízy oplatí svoje nápady rozvíjať. Napríklad slovenskej vývojárskej spoločnosti Pixel Federation narástol zisk a tržby o desiatky percent.

Simplicity

Azda jedna z najväčších slovenských vychádzajúcich hviezd startupovej scény je firma dvoch zakladateľov akcelerátora Perry Talents, Simplicity. Nielen, že dokázali presvedčiť domáci trh o ich kvalite, do firmy investovali globálni investori v celkovej hodnote približne 7 miliónov eur.

Simplicity sa na začiatku roka predstavili ihneď ako rekordér domácej seed investície, keď sa im podarilo v počiatočnej fáze získať takmer milión eur. O tom, že investícia je len veľký začiatok hovoril v tom čase jeden zo zakladateľov firmy Juraj Gago.

„Bude to dlhá cesta, ale verím, že úspešná. Teraz svoju firmu rozbiehame v Spojených štátoch, kde sa naše nápady stretávajú s úspechom,“ hovorí pre Startitup Juraj, ktorý je aktuálne v USA, kde svoju základňu miest a obcí rozširujú. Práve na obce a mestá je startup zameraný, kedy efektívne prepája komunikáciu miest s občanom pomocou mobilnej aplikácie.

V čase krízy je pre Simplicity uľahčovanie komunikácie medzi mestom a občanom veľmi dôležité. Zlepšujú efektivitu komunikácie s občanom a mesto tak môže svoje informácie zdieľať omnoho rýchlejšie, ako napríklad cez sociálne siete. Hoci je startup na svojom začiatku, s pekným balíkom peňazí má dobrý základ na globálny úspech.

Svoj tím Simplicity rozšírilo aj o známe mená ako je napríklad Matúš Horváth, ktorý bol šéf HR v Slido takmer od úplných začiatkov. Ako sám hovorí, nájsť dobrých ľudí, ktorí budú mať globálne ciele, je ťažký oriešok, dá sa to však zvládnuť. „Nie je umenie nájsť ľudí. Umenie je nájsť tách, ktorí potiahnu celý tím vyššie,“ hovorí pre Startitup Matúš.

Isadore

Bratia Velitsovci sa svetovo preslávili svojimi cyklistickými úspechmi. Po kariére je však mnoho športovcov na križovatke, ktorá často vedie do neznáma. Nemajú školy, často nemajú žiadne pracovné skúsenosti.

Dvaja cyklistickí bratia však ukazujú, že ešte aj počas kariéry sa dá nájsť vlastná cesta, ktorá aspoň čiastočne súvisí so športom. Slováci založili dnes už úspešnú spoločnosť Isadore, ktorá vyrába oblečenie pre cyklistov. Aj napriek kríze dosiahli minulý rok obrat takmer tri milióny eur a ako pre Startitup prezrádza jeden z bratov Peter, tento rok ich už prekonajú.

Najväčší trh pre Isadore je stále Nemecko, no Slovensko nezaostáva a sme druhý najväčší trh. Mnohí si však myslia, že Isadore je oblečenie len pre profesionálov. Nie je to tak. Firma sa snaží vyrábať pre začínajúcich cyklistov a stredne pokročilých, pričom využíva lokálnu výrobu. Svoje oblečenie šije v Púchove a materiál získava z Českej republiky.

Investičnú injekciu 1,2 milióna eur získali bratia cez platformu Crowdberry a svoje produkty dnes predávajú do celého sveta. „Cez Japonsko až po Kambodžu. Často máme zákazníkov z naozaj exotických krajín a veľmi sa teším, že aj tu je cyklistika populárna,“ hovorí Peter.

zdroj: Isadore Apparel

CloudTalk

Rozhodli sa zmeniť svet call centier a z nudných telekomunikačných staníc vytvárajú moderné digitálne huby.

Slovákom z CloudTalku sa podarilo počas pandémie získať investíciu v hodnote 6 miliónov eur a práve pandémia bola pre firmu naozaj dobrý akcelerátor globálnych objednávok. Aj napriek kríze sa im  za relatívny krátky čas podarilo najať 100 nových ľudí po celom svete.

„Myšlienka bola, aby spoločnosti mohli na svoje webové stránky vložiť tlačidlo click-to-call, ktoré umožní ich návštevníkom zavolať im priamo z prehliadača. Počas toho, ako sme sa snažili uspieť s týmto riešením, tak sme dostávali väčší a väčší dopyt po komplexnejšom telefónnom riešení. Tak sa zrodil CloudTalk, “ povedal pre Startitup Martin Malych, jeden zo zakladateľov CloudTalku.

Jedna zo zaujímavostí CloudTalku je fakt, že ich zamestnanec môže vlastniť podiely samotnej firmy. Má to motivovať zamestnancov k vyššej výkonnosti, pretože sa tak automaticky stávajú spolumajiteľmi a v prípade úspešného predaja firmy získajú svoj podiel.

zdroj: CloudTalk

Slido

Slido bolo predané. Počas koronavírusu sme sa dozvedeli, že slovenská globálna spoločnosť, ktorej služby využívajú aj svetové univerzity, bola predaná nadnárodnému gigantovi Ciscu. Ten bude Slido využívať pre svoj produkt WebEx, no predaju predchádzal aj rast Slida počas pandémie.

Slido v roku 2020 navýšilo svoje tržby o 18 percent na 9,4 milióna eur. Faktom je, že počas pandémie koronavírusu zostali mnohí ľudia izolovaní vo svojich domácnostiach a interaktívny nástroj od Slido im pomohol pri práci, či komunikácii s manažmentom alebo zákazníkmi. Slido dokonca počas krízy zaznamenalo v určitom období rast na úrovni viac ako 200 percent.

Pixel Federation

A to najlepšie nakoniec. Slovenská vývojárska firma dokázala počas pandémie navýšiť svoje tržby o takmer 50 percent. Kým v roku 2019 hospodárila s tržbami na úrovni viac ako 31 miliónov eur, v pandemickom roku to bolo viac ako 47,6 milióna. Svoj zisk podľa údajov z Finstatu navýšili o 252 percent na 8,2 milióna eur.

Niet sa čomu čudovať, herné štúdio, ktoré sa preslávilo najmä hrami ako Trainstation má po celom svete milióny fanúšikov. Keďže pandémia zúrila z každého rohu, izolovaní ľudia sa často uchýlili k hrám na mobile, čo firme výrazne pomohlo.

V auguste navyše predstavil Pixel svoju novú hru, ktorá je zameraná na spravovanie prístavu. Slováci sa neotočili chrbtom ani CSR a životnému prostrediu. Nedávno predstavili svoju novú stratégiu, ktorá je zameraná na ekologické riešenia a počas pandémie dokonca pomáhali nemocniciam na Kramároch, projektu Dobrá krajina, alebo dobre známej iniciatíve Hodina deťom.

Nedávno predstavili svoju novú stratégiu, ktorá je zameraná na ekologické riešenia a počas pandémie dokonca pomáhali zdravotníkom a ľuďom v prvej línii kontaktu s Covid-19 prostredníctvom #ktopomozeslovensku a podporili projekty ako 10.000 stromov a občianske združenie BROZ.

Najnovšie videá

Trendové videá