Inovatívny koncept bicykla budúcnosti
- Kašlať na pravidlá, radšej spravíme niečo, čo každému vytrie zrak.
- Kašlať na pravidlá, radšej spravíme niečo, čo každému vytrie zrak.
Asi niečo také si povedal Robert Egger zo Specialized, keď chcel vytvoriť rýchlejší cestný bicykel. Jednoducho ignoroval pravidlá, ktoré stanovuje najväčší kontrolný orgán pre cyklistiku. A nielen, že ignoroval pravidlá Union Cycliste Internationale, čiže UCI, ale Egger zašiel ešte ďalej a pomenoval svoj výtvor fUCI. Aké anglické slovíčko sa skrýva za písmenom “f” si asi vieš domyslieť.
UCI dohliada na preteky ako Tour de France. Má posledné slovo pri návrhu bicyklov, ktorým je dovolené súťažiť v týchto pretekoch a má veľký vplyv aj na dizajn nepretekárskych bicyklov.
Oranžovo-biely bicykel si kladie za cieľ posunúť hranice možností, podobne ako rôzne koncepty áut, ktorých technológie sa neskôr uplatnili aj v bežných modeloch.
Rozdielna veľkosť kolies je asi prvá vec, ktorú si na tomto bicykli všimneš. Zadné koleso je väčšie ako to predné. Mohlo by sa niečo takéto objaviť v pretekárskych bicykloch? Dnes určite nie! UCI predpisy vyžadujú, aby obe kolesá všetkých bicyklov mali rovnakú veľkosť. Veľké zadné koleso fUCI – ktoré má priemer viac ako 80 centimetrov – ukladá energiu a umožňuje bicyklu udržať rýchlosť. Pre rozhýbanie väčšieho kolesa ale treba vynaložiť viac úsilia a preto je v ňom zabudovaný malý motor, ktorý ti s tým pomôže.
Ak budeš jazdiť po ceste určite prídu vhod aj predné a zadné svetlá. Však ide o bezpečnosť. Brzdové svetlá tohto bicykla sú umiestnené vo vnútri sedla. Viditeľné sú pri pohľade zozadu cez malé otvory v sedadle.
Ďalšou z nezvyčajností tohto bicykla je zabudovaná lítiová batéria. Je použitá na napájanie brzdových svetiel, svetlometov a iných elektrických vychytávok, a nabíja sa cez stojan. Ten má možnosť pre uchytenie solárneho panela ak nechceš byť obmedzený len na zásuvky.
Ak si sa dočítal až sem a myslíš si, že ťa pri tomto bicykli nič neprekvapí, čítaj pozorne ďalej. K fUCI si pripojíš aj smartfón, ktorý bude pôsobiť ako mozog bicykla a zároveň navigačný systém. Smartfón sa pripája do výklenku medzi riadidlami a okrem iného ovláda aj reflektory a brzdové svetlá. Tiež sleduje správny tlak v plášťoch.
Aplikáciu v telefóne môžeš použiť na zadanie cyklotrasy a tá dokáže v reálnom čase prispôsobiť cestu, aby si sa vyhol veľkej premávke. Okrem toho telefón elektronicky zamkne bicykel, keď ho nepoužívaš, s cieľom zabrániť krádeži.
Pri bicyklovaní sa tiež hodí mať nejaký úložný priestor kam hodíš náradie, náhradnú dušu alebo podobné záležitosti. A fUCI má preto v sedadle zabudovaný malý “kufor” s magnetickým zamykaním.
Super aerodynamický predný štít tiež nie je v súlade s pravidlami UCI. Ale je štýlový. A tiež vyzerá, že by mohol pomôcť proti chrobákom v zuboch :)
Egger a jeho tím si určite užili slobodu pri navrhovaní a budovaní tohto bicykla. Je to dôkaz, že raz za čas porušenie pravidiel jednoducho pripadá ako správna vec. Aj keď je otázne či všetky tie vychytávky treba. Ale však prečo nie. Obyčajných, nudných bicyklov je aj tak kopec.
zdroj: cnn.com, zdroj fotografií: specialized.com
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko