Iveta Radičová: Prepojenie Európskej únie je predpokladom úspešnosti (KOMENTÁR)

Autorka je bývalá premiérka, profesorka a európska koordinátorka.
Európska zelená dohoda stanovuje cieľ presunúť podstatnú časť zo 75 % vnútrozemskej nákladnej dopravy, ktorá sa dnes prepravuje po ceste, na železnicu a vnútrozemské vodné cesty. V roku 2018 železničná nákladná doprava predstavovala podiel 12,6 % nákladnej dopravy v EÚ-27, čo predstavuje 412 miliárd tonokilometrov.
V sektore cestujúcich bol v roku 2018 v rámci EÚ-27 podiel dopravy na úrovni 6,9 %, z čoho zhruba tretinu tvorila vysokorýchlostná železničná doprava (to predstavuje 126 miliárd osobokilometrov). Tieto čísla nie sú uspokojivé!!!
Ambiciózne ciele
Nová stratégia udržateľnej a inteligentnej mobility, ktorú Komisia predstavila v decembri minulého roka, stanovuje dva ambiciózne ciele: zdvojnásobiť nákladnú železničnú dopravu a strojnásobiť vysokorýchlostnú železničnú dopravu do roku 2050. Dúfam, že Stredomorský koridor ktorý koordinujem, prispeje k tomuto cieľu.
Od začiatku Nástroja na prepájanie Európy (rozpočet CEF – EÚ určený na dopravnú infraštruktúru), Európska únia spolufinancovala 1 038 projektov (grantových zmlúv) v celkovej výške 23 miliárd eur. Táto podpora je venovaná všetkým druhom dopravy, ale dominantná pozornosť je orientovaná na železnicu (70 % všetkých projektov).
Vstúpili sme do novej finančnej perspektívy. Budeme podporovaní značným rozpočtom vo výške 25,8 miliardy eur (CEF), pričom 60 % bude vyčlenených na klimatické ciele, 1,5 miliardy na vojenskú mobilitu.
Strategická investícia
Dôležité je tiež spomenúť, že CEF II predpokladá spolufinancovanie vo výške 50 % pre cezhraničné projekty, čo podľa mňa môže byť veľmi pozitívne pre všetky projekty medzi členskými krajinami EÚ, ako napríklad Lyon-Turín.
Okrem toho sa Parlament a Rada dohodli na dodatočnom 5 % navýšení pre projekty, ktoré budú realizovať integrované cezhraničné subjekty (napríklad TELT).
Samozrejme, konečná alokácia bude závisieť od kvality predložených návrhov a celkového počtu projektov, ktoré budú oprávnené na financovanie CEF.
Pri vynaložení 8,6 miliardy eur môžu všetky tieto navýšenia znamenať významný rozdiel a skutočne dokázať, do akej miery Európa prispieva a podporuje túto strategickú investíciu.
Európska komisia naplánovala prvé tri roky výdavkov na rok 2021 (výzva CEF je otvorená), 2022 a 2023. Zakaždým, keď bude výzva CEF v septembri vyhlásená, bude na projekty situované v základnej sieti každoročne vyčlenených 1,6 miliardy eur zo všeobecnej obálky a dve miliardy ročne v rámci kohéznej obálky.
Stredomorský koridor
Stredomorský koridor je jednou z hlavných východo-západných osí v sieti TEN-T s dĺžkou viac ako 3 000 km, so 70 hlavnými mestskými uzlami, 12 vysoko konkurencieschopnými a globálnymi námornými prístavmi a silnými cezhraničnými výmennými tokmi.
Prechádza šiestimi krajinami a má viac ako 3 000 kilometrov. Sleduje stredomorské pobrežia Španielska a Francúzska, prechádza cez Alpy smerom na východ cez severné Taliansko, pričom pobrežie Jadranského mora opúšťa v Slovinsku a Chorvátsku smerom cez Maďarsko k hraniciam Ukrajiny.
Koridor prechádza oblasťami citlivými na životné prostredie – musia byť prepojené inteligentne prostredníctvom efektívneho využívania digitálnych a telekomunikačných technológií zaisťujúcich nižšie emisie a lepšie služby dopravnej siete (koncept Smart City).
Sme deväť rokov od hlavného cieľa do roku 2030 a záväzku Európskej únie prispôsobiť celú základnú sieť v Európe spoločne dohodnutým normám TEN T. Pokiaľ ide o financovanie, koridor MED sa vyznačuje najvyšším počtom grantov CEF zo všetkých deviatich koridorov základnej siete (ale nie z hľadiska poskytnutého finančného objemu).
V súčasnosti je z rozpočtu EÚ CEF (2,9 miliardy) spolufinancovaných 147 projektov v celkovej výške investície 6,3 miliardy. Táto suma zahŕňa 1,4 miliardy z kohézneho fondu na podporu 37 akcií v Slovinsku, Chorvátsku a Maďarsku.
Celkovo je najvyšší počet akcií v rámci režimu železničnej dopravy, ktorý tiež získal väčšinu finančných prostriedkov (83 %), po ktorom nasleduje námorné portfólio (33 akcií CEF zameraných na zlepšenie prepojení s vnútrozemím, nasadenie infraštruktúry pre alternatívne palivá, optimalizáciu prístavov).
Podpora železníc
V Európe potrebujeme dopravnú infraštruktúru, vďaka ktorej bude náš kontinent menej preťažený, s nízkymi emisiami a čo najviac dekarbonizovaný. Jedným z riešení je podpora železníc.
Mojou úlohou je zabezpečiť, aby sme do roku 2030 mali plne vyhovujúci, prevádzkovo efektívny multimodálny a udržateľný koridor. Koridor, ktorý prispieva k dekarbonizácii, ktorý využíva najmodernejšie digitálne riešenia, alternatívne palivá, čím sa znižuje environmentálna stopa dopravy.
Text nie je autorským článkom Startitup. Vyjadruje názory autora, ktoré nereprezentujú názory redakcie.
Čítajte viac z kategórie: Názory a komentáre