Nová apka od Jakuba ťa upozorní aj na hroziacu živelnú katastrofu v tvojom meste

  • Aplikácia Správy o meste - SOM - už funguje v 13 samosprávach na Slovensku
  • Stačí ti mobil dozvieš sa, kde sa zabavíš, dobre naješ, ale aj nájdeš lekára či susedskú burzu
  • Každé mesto dostane unikát vyrobený na mieru
Jakub Janega/ Startitup
Startitup
  • Aplikácia Správy o meste - SOM - už funguje v 13 samosprávach na Slovensku
  • Stačí ti mobil dozvieš sa, kde sa zabavíš, dobre naješ, ale aj nájdeš lekára či susedskú burzu
  • Každé mesto dostane unikát vyrobený na mieru

Jakub Janega stojí v čele tímu, ktorý je zodpovedný za aplikáciu Správy o meste aka SOM. Mobilná aplikácia pre občanov bude fungovať vo väčšine slovenských miest. V Bratislave sa sústredí na jednotlivé mestské časti.

Ako by si predstavil stratup, resp. aplikáciu SOM?

Ako veľmi mladú. Reálne sme na trhu len sedem mesiacov. Samotný vývoj aplikácie trval asi dva a pol roka. Máme teda za sebou kus práce, ale zároveň sme z obchodného hľadiska len na začiatku.

Čo je najväčším problémom pri vývoji takéhoto druhu startupu?

Ťažko povedať. (smiech) Keď som s projektom začínal, tak sme to ani nevolali startup, nakoľko nám to pomenovanie nič nehovorilo. Najväčším problémom je bezpochyby dať dokopy tím zodpovedných ľudí, ktorí budú s tebou dlhodobo spolupracovať a plniť úlohy, ktoré im dáme.

SOM/ Janega
zdroj: SOM/ Janega

Akých ľudí resp. ich zameranie si potreboval? 

Vzhľadom na to, že je to softvér, tak developerov a obchodníkov. Hovoríme o dvoch líniách. V prvej sú ľudia, ktorí softvér vytvoria a druhú tvoria tí, ktorí ho ponúkajú a odpredajú  konečným spotrebiteľom.

Čo ti pomohlo k zrodu prvej myšlienky, nápadu ponúkať všetko o meste?

Študoval som v Dánsku, tak som hľadal spôsob, ako komunikovať s mestom. Ako sa dozvedieť nejaké aktuality, nájsť podniky v okolí, ale aj zorientovať sa v MHD. Narazil som na aplikáciu, ktorá toto čiastočne spĺňala. Hovorím čiastočne, pretože bola určená len turistom. Vtedy mi napadlo, že by takáto aplikácia pomohla aj obyvateľom, ktorí by všetko, čo potrebujú vedieť našli na jednom mieste.

Čo všetko bude appka zastrešovať?

V súčasnosti má 7 základných služieb a odchody a príchody autobusov po celom Slovensku. Ďalšie služby sú vo fáze vývoja. Cieľom do budúcnosti je aby obyvatelia komunikovali s mestom len prostredníctvom tejto aplikácie. Ak si budú chcieť nájsť najbližšieho lekára, zaplatiť daň za psa, alebo zistiť dopravné obmedzenia budú to robiť len prostredníctvom aplikácie.

Jakub Janega/ Startitup
zdroj: Jakub Janega/ Startitup

Aký typ správ tam vedia spotrebitelia nájsť?

Všetko, čo súvisí s aktuálnym dianím cez správy, aktuálnu dopravnú situáciu, kontakty, informácie o MHD, ale aj aktuálne udalosti na najbližší týždeň či mesiac, ale aj susedskú burzu, kde budú môcť občania jednoducho ponúknuť na predaj svoje veci.

Prináša táto aplikácia spotrebiteľom aj niečo navyše?

Prehľadnosť a dostupnosť. Weby miest bývajú málokedy responzívne. Nedajú sa komfortne otvoriť na mobilnom telefóne. Ak sa aj stane, že sú mobile friendly, tak je tam kvantum informácií, v ktorých sa ťažko orientuje. Mne ako užívateľovi, ktorý potrebuje zistiť telefónne číslo na primátora, sa veľmi ťažko prekliká cez osem podsekcií.

V čom je vami navrhnutý systém iný? 

Je veľmi jednoduchý a prehľadný. Zároveň sám vyzýva ľudí, aby sa zaujímali o dianie v meste. Poskytuje efektívnu komunikáciu medzi mestom a jeho obyvateľmi. Zároveň dokážeme do našej aplikácie integrovať ďalšie. Takto sa nám to podarilo s jednou softvérovou spoločnosťou, ktorá má aplikáciu na parkovanie.

zdroj: SOM/ Janega

Sú súčasťou aj notifikácie, ktoré mapujú napríklad aktuálne zmeny počasia?

Samozrejme. Dokážeme všetkým obyvateľom zasielať aktuálne upozornenia, ktoré sa týkajú nielen živelných pohrôm, ale napríklad aj zmien otváracích hodín. Všetko toto dokážeme zasielať do mobilného zariadenia v reálnom čase.

Akým spôsobom prídete k týmto informáciám?  

Čo sa týka notifikácií, tie posiela mesto z rozhrania, ktoré sme pre tento účel vytvorili. Dôležité informácie, ako sú napríklad kontakty, nám dodáva mesto. Každá aplikácia je unikátna a vzniká v spolupráci s daným mestom. To si zároveň povie, čo chce aby aplikácia obsahovala.

Ktoré mestá sú už touto aplikáciou pokryté?

Aktuálne máme trinásť samospráv. V rámci Bratislavy sú to niektoré mestské časti, ako Staré mesto, Karlova ves, Záhorská Bystrica, Dúbravka a Rusovce. Čo sa týka miest máme Bernolákovo, Limbach. Veľké Leváre, Trstenú, Považskú Bystricu a ďalšie. Komunikujeme, ale aj s ďalšími mestami. Najnovšie nám potvrdila Levoča a Žiar nad Hronom, takže postupne pokrývame celé Slovensko. Vo fáze rokovaní sú aj ďalšie mestské časti hlavného mesta.

V Bratislave je aplikácia rozdelená na jednotlivé mestské časti, čo sa mi osobne zdá veľmi kontraproduktívne. Čo vás viedlo k  triešteniu Bratislavy na XY aplikácií?

Vychádzali sme zo skutočnosti, že aj v prípade webov, má každá mestská časť ten svoj. Rovnako je produkt orientovaný na obyvateľov jednotlivých mestských častí a to, aby vedeli čo sa deje v ich bezprostrednom okolí. Každá mestská časť za svoje peniaze dostane aplikáciu na mieru. Tá, ktorá sa týka centra mesta má navyše susedskú burzu.

Koľko využitie aplikácie mestá a jednotlivé mestské časti stojí?

Mesačne to vychádza od 200 do 450 eur. Záleží to od toho, čo všetko chce mestská časť, alebo mesto v aplikácii mať, ako som spomínal, zakaždým vytvárame unikátny produkt.

Čo na vašu aplikáciu hovorí primátor Bratislavy?

Spolupráci je veľmi naklonený a to aj v dôsledku toho, že funguje aj v ďalších mestách a mestských častiach. Je veľmi otvorený komunikácii, z čoho sa veľmi tešíme. Debatu budeme znova otvárať v januári.

 

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá