Jakub z Ja Somáru vymenil kamennú prevádzku za foodtruck. Chuť temperamentného Mexika okorenil ostrým humorom

  • Jakub Jurkovič je známy predovšetkým z bratislavského streetfood Ty Somaru, pred dvoma rokmi z tohto biznisu však odišiel
  • Počas pandémie sa pôvodný „somár“ vrátil, a to v novom šate a s foodtruckom
  • Ja Somáru prináša do Bratislavy horúcu vlnu Mexika v podobe quesadilly
jakub jurkovič
Instagram/ja_somaru
  • Jakub Jurkovič je známy predovšetkým z bratislavského streetfood Ty Somaru, pred dvoma rokmi z tohto biznisu však odišiel
  • Počas pandémie sa pôvodný „somár“ vrátil, a to v novom šate a s foodtruckom
  • Ja Somáru prináša do Bratislavy horúcu vlnu Mexika v podobe quesadilly

Kedysi pôsobil ako spoločník bratislavského streetfoodu Ty Somaru. Pred dvoma rokmi z tohto biznisu odišiel, nie však z vlastnej iniciatívy. S rozbehom mu pomáhal aj Jakub Ptačin.

My sme ako firma začali celkom rýchlo rásť, stále sme mali viac zákazníkov aj eventov. Agendu, ktorú sme si na začiatku nastavili, som už nestíhal kontrolovať a udržiavať. Venovať sa chodu prevádzky, pripravovať jedlá, riešiť marketing a administratívu… To sa už nedalo stíhať. Ty Somaru sme zatvárali o 22.00 hod. V noci som už nedokázal plnohodnotne pracovať, keďže všetky úrady „spali“. Jakub mal takisto veľa iných svojich aktivít, a tak sme sa v dobrom rozlúčili. Bola to vec dohody. On sa rozhodol venovať niečomu inému a ja som si musel nájsť náhradu. To sa na konci ukázalo ako zlý krok, vyjadril sa Jakub pre Startitup v roku 2019.

Dnes o tom hovorí ako o divokom období, ktoré pre neho predstavovalo skvelú školu do budúcna. „Naučil som sa hlavne, ako pracovať s ľuďmi. Za ten čas som vystriedal kvantá zamestnancov a každý z nich potreboval osobitný prístup,“ hovorí Jakub, ktorý aj napriek nezhodám v Ty Somaru v gastre pokračuje naďalej.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Kubo Jurkovič (@kbjrkvc)

„Starý“ dobrý somár je späť

V júni 2020 sa ale „starý“ dobrý somár na gastro scénu opäť vrátil, a to v novom šate. Z Ty Somaru sa stalo Ja Somáru a klasickú prevádzku vymenil za foodtruck.

„Ľudia ma neustále bombardovali, že to chcú naspäť. Vraveli, že podobné jedlo nemajú, kde dostať. Tak sme im to napokon radi splnili. K otvoreniu ma dotlačil až kamarát, Samuel Šmahel. Spojili sme sily tak, aby mňa už „neporazilo“ z administratívy a jeho z nastavenia kuchyne a prípravy jedla,“ približuje Jakub.

Jakub tentoraz uprednostnil foodtruck pred kamennou prevádzkou. Mohlo by sa zdať, že kvôli zdanlivej jednoduchosti zariadenia či administratíve, no nie je to úplne tak. Príves nie je stále napojený na vodu či elektrinu. Hygienické nároky sú tak iné ako pri klasickej prevádzke.

„Každopádne príves je pre mňa väčšia sloboda, keď sa niečo stane, viď súčasná situácia. Vieš ho odparkovať a počkať. Môžeš takisto meniť lokalitu či cestovať a ísť tam, kde ťa ľudia chcú. Celkovo foodtruck má svoje čaro,“ hovorí.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Somar Somarsky (@ja_somaru)

Je foodruck lacnejší a jednoduchší variant?

„Viacerí si myslia, že to tak je. Pre mnohých to je prvotný impulz, prečo sa pustiť do tohto typu biznisu. Z vlastnej skúsenosti si ale dovolím tvrdiť, že to tak vždy nemusí byť. Samozrejme, záleží od okolností. Dá sa kúpiť základný príves aj za 4 či 5-tisíc eur, ale bude to vidieť na kvalite prevedenia. Okrem toho do prívesu je potrebné takisto zakúpiť všetky zariadenia do kuchyne, ako napríklad chladničky, rôzne „mašiny“ a podobne.“

Dodáva, že pri návšteve väčšej akcie či festivalu nie je šanca uskladniť potraviny v chladničkách, a to priamo v prívese. „Ďalšie náklady pôjdu na chladiarenské auto, prípadne transport vecí z kuchyne. Povedal by som však, že je to tak na rovnako. Ide skôr o to, čo komu sedí viac,“ ozrejmil spolumajiteľ Ja Somáru, ktorý okrem toho, že pôsobí na gastro scéne, pracuje aj ako ideamaker či vedúci výroby pri tvorbe rôznych slovenských klipov, predovšetkým ide o rapových interpretov. 

Jakub uvádza, že na začiatku bola najťažšia byrokracia na úradoch. „Ak je človek trošku šikovný, nie je až taký problém v dnešnej dobe zohnať kapitál. To čo však nasleduje potom – je veľmi demotivujúce,“ dodáva.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Somar Somarsky (@ja_somaru)

Nezastavila ho ani pandémia

Ja Somáru prišlo na gastro scénu len minulé leto, a to už svetom lomcovala pandémia. Nemal však Jakub obavy z otvorenia?

„My sme stihli ešte pár zastávok pred „uzatvorením sveta“, no následne to šlo úplne dole vodou. Ako tak sme to zachránili tým, že robíme rozvoz. Ale úprimne povedané, to nie je to, čo chceme robiť. Tento typ jedla je najlepší na konzumáciu ihneď. Veríme, že sa k tomu čím skôr vrátime,“ hovorí Jakub, ktorý sa musel danej situácii prispôsobiť, a preto ho nájdeme aj v bistre Kaliforňan, ktoré je dielom Šimona Smrtiča, bývalého hlavného kuchára v niekdajšom Ty Somaru.

Kuchyňa sa však od Ja Somáru poriadne líši, keďže Šimon ponúka chute z celého sveta v jednej miske, ktorá má byť ako Kalifornia – „melting pot“ z celého sveta. Bistro inšpirované Kaliforniou nájdeš na Trenčianskej ulici v Bratislave, ale najnovšie už aj na Námestí Slobody.

Šimon Smrtič sa naučil variť cez YouTube. Dnes vedie úspešné bistro Kaliforňan

„Vyšperkovaná“ quesadilla s domácou salsou

Ja Somáru prináša ako inak pôvodného „somára“, pôvodné recepty, špecifickú atmosféru a skvelý priam až drzý humor, ktorý pobaví hádam každého zákazníka.

Buritto však už v ich ponuke nenájdeš. „Za ten čas, čo sme neboli na scéne, sa toto jedlo veľmi rozšírilo a nechceli sme ísť touto cestou. Vyšperkovali sme quesadilly s dokonalými salsami a tie sú pre nás základ,“ tvrdí zakladateľ.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Somar Somarsky (@ja_somaru)

Somárske menu tvorí vyššie spomínaná quesadilla. Stojí 7 eur. Za rovnakú sumu si kúpiš aj bowl. Pri oboch si môžeš vybrať či si dáš kuracie, alebo bravčové mäso. Na svoje si však príde aj vegetarián či vegán. Vegánska verzia je ale o niečo drahšia, jej cena je 8,90 eur.

Budúcnosť gastra je v aktuálnej situácia nejasná. Niektorým pomohlo otvorenie terás, iným ani to a stále majú zatvorené na neurčito či dokonca skrachovali. Opatrenia sa menia takmer každý deň.

„Za mňa je budúcnosť gastra aj o tom, aký produkt kto predáva. Ak máš zážitkovú gastronómiu alebo ponúkaš pokrmy, ktoré nevydržia 30-minútový prevoz, tak tam je ozaj na mieste asi zatvoriť na neurčito. Každopádne je to hrozné a kolegom z gastra, ktorí bojujú, držím palce,“ vyjadril sa Jakub, ktorý však do budúcna plánuje vrátiť Somára do ulíc a pomôcť rozšíriť Kaliforňana aj na iné miesta.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Kubo Jurkovič (@kbjrkvc)

Mladým ľuďom, ktorí snívajú o vlastnom biznise poradil: „Naberte odvahu a skočte do toho. Inak to nejde. Samozrejme, je potrebná dobrá príprava a všetko si dobre prepočítajte. Úprimne všetky veľké projekty, čo robím (aj mimo gastra) si píšem na A4 perom. Tu ozaj platí – papier nepustí. Otvoriť prevádzku nie je až taký problém, ale spadnúť do dlhov v extrémnych prípadoch aj na celý život nechce asi nikto.“

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá