Ľudia sú za jeho pizzou ochotní cestovať z celého Slovenska. Janči vytvoril v nenápadnej dedinke „malý Neapol“
- Ján „Janči“ Beluš je 34-ročný podnikateľ
- Špecializuje sa na pečenie neapolskej pizze
- Dnes sa pozrieme na jeho biznis príbeh a tajomstvá úspechu
- Ján „Janči“ Beluš je 34-ročný podnikateľ
- Špecializuje sa na pečenie neapolskej pizze
- Dnes sa pozrieme na jeho biznis príbeh a tajomstvá úspechu
Ján Beluš, známy medzi priateľmi ako Janči, je mozgom stojacim za úspešným gastronomickým projektom Neapolka. Tento podnik, hrdiaci sa svojou unikátnou neapolskou pizzou s vysokými okrajmi, je ukrytý v malebnej dedine Bošany, len kúsok od rušnej Bratislavy.
Janči, ktorý je nielen majiteľom, ale aj jediným pizzérom v podniku, sa vyznačuje svojím osobitým prístupom ku gastru a hlbokým zanietením pre kvalitu.
Predtým, ako sa naplno pustil do svojho sna, zbieral skúsenosti ako kuchár na Slovensku aj v zahraničí, pričom sa zdokonaľoval po boku aj elitných šéfkuchárov.
Pracoval napríklad aj u elitného šéfkuchára Mariána Fila v Chateau Čereňany. Nazbieral tak bohaté skúsenosti, čo ho napokon priviedlo k realizácii vlastného podniku. „Veril som, že môj projekt bude úspešný a ľudia ma budú mať radi a nájdu si ku mne cestu.“
V úplných začiatkoch pripravoval pizze len pre kamarátov a známych. „Popri práci som cez víkendy skúsil osloviť kamarátov a známych a piekol som pre nich. A prišlo to nejako samo, že by to nemusel byť zlý nápad otvoriť si aj vlastný podnik.“
Janči sa rozhodol špecializovať na modernú neapolskú pizzu s vysokými okrajmi.
Jeho cesto potrebuje čas
Objasňuje, že na to, aby bolo cesto dostatočne kvalitné, musí fermentovať aj niekoľko dní. Tento proces sa jednoducho nedá oklamať. Pri tvorbe cesta sa prísne sleduje teplota, dbá sa na dostatočnú hydratáciu a používajú sa nové techniky a postupy. Vďaka tomu je cesto chutnejšie, vláčnejšie a hlavne ľahko stráviteľné.
Výsledný efekt je ohromujúci – vysoké okraje, tenké a lahodné cesto uprostred. Typickým poznávacím znakom neapolskej pizze sú taktiež čierne spálené „škvrny“ na okrajoch cesta. Vtedy podľa majiteľa Neapolky človek vie, že sa upiekla dobre.
„Pečiem modernú neapolskú pizzu. Taliani ju nazývajú contemporary (súčasnú). Unikátna je zložitou kontrolovanou fermentáciou cesta, ktoré obsahuje veľa vody. Koncept je zaujímavý aj tým, že kombinácie chutí sú neobmedzené a dá sa povedať, že na pizzu môžem dať hocičo. Samozrejme, musí to dávať zmysel.“
„Neapolskú pizzu môžeme rozdeliť na dva smery – tradičný a moderný. Druhým smerom sa uberá aj moja cesta. Je to síce oveľa komplikovanejšie, ale rozhodne zaujímavejšie. Príprava kvalitnej neapolskej pizze nie je ani jednoduchá, ani rýchla. Vyžaduje si totiž čas a odhodlanie. Preto sa nepovažuje za fast food.“
„Jej základom je nielen dobre fermentované cesto, ale aj rôzne omáčky – najznámejšou je pomodoro z paradajok San Marzano a topingy vo forme kvalitných šuniek, salám, syrov a zeleniny s jasným pôvodom.“
Pri pečení pizze sa spolieha na svoje vlastné know-how, ktoré si osvojil skúšaním, pečením a učením sa tohto remesla od základov. „Na všetko know-how som prišiel sám. Skúšal som, piekol som, učil som sa.“
Ako obláčik…
Neapolská pizza je však ešte stále pre mnohých Slovákov pomerne neznámym konceptom, najmä mimo veľkých miest. Janči si preto dal za cieľ ľudí vzdelávať o tom, čo v skutočnosti neapolská pizza je, ako má chutiť či vyzerať.
„Slováci o Neapolskej pizze toho veľa nevedia, keďže sa dá povedať, že je to u nás stále v plienkach. Nechápu poprihárané okraje. Veľa z nich si predstavuje, že pizza bude chrumkavá, čo nie je vôbec pravda. Neapolská pizza je vláčna ako obláčik.“
Hovorí, že si svojich zákazníkov váži aj preto, že vždy radi ochutnávajú nové chutné kombinácie.
„Niektorí hľadajú stále kukuricu a baranie rohy, ale musím povedať, že máme aj veľmi dobrých zákazníkov, ktorí poznajú neapolskú pizzu, jedli ju vo svete, čiže vedia oceniť poctivú pizzu.“
Šéf Neapolky je bez pochýb zanieteným podnikateľom, ktorý sa nebojí experimentovať s novými prvkami v gastronómii. No keď sem prídeš, jeho odporúčanie bude znieť jasne:
„Určite by som odporučil Margheritu. To je pizza, podľa ktorej spoznáte dobrú pizzeriu. Keď vám bude chutiť, potom vám bude chutiť hocijaká.“
V prípade Neapolky sa dôraz, samozrejme, kladie aj na kvalitu surovín, až 95 % z nich pochádza priamo z Talianska.
„Moje suroviny sú väčšinou sezónne a snažím sa vytvoriť most medzi južným Talianskom a naším domovom, Slovenskom. Aby som zachoval kúsok Talianska na mojej pizzi, nakupujem originálne talianske syry, šunky a salámy, ako sú napríklad: mozzarela Fior di Latte, Pancetta Affumicata, Parmigiano Reggiano, Pecorino Romano, Prosciutto Cotto, Provolone Piccante, Ventricina a iné.“
Tvrdí, že absolútne verí aj v lokálnych výrobcov syrov a pestovateľov zeleniny, ktorých máme na Slovensku veľmi šikovných.
„Rovnako milujem vzácnosť niektorých produktov, ktoré nájdete len na sopečnej pôde, ako sú napríklad naše paradajky San Marzano. Uprednostňujem kvalitu a originalitu pred kvantitou, aby som zostal verný talianskemu odkazu o kvalitnej kuchyni a svojmu vlastnému presvedčeniu.“
„Suroviny sú úplný základ všetkého. Od začiatku je to postavené na najvyššej kvalite, akú v našich podmienkach viem zohnať. Zháňam produkty, ktoré nie sú pre Slovákov úplne známe.“
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.