Ján nechal prácu v ropnom priemysle, s partnermi rozbehol startup s obrovským potenciálom preraziť po celom svete
- Jan Kondula je CEO startupu Mapheim
- V rozhovore nám prezradil, čo táto unikátna platforma ponúka, no aj to, prečo môže byť nápomocná aj tebe
- Jan Kondula je CEO startupu Mapheim
- V rozhovore nám prezradil, čo táto unikátna platforma ponúka, no aj to, prečo môže byť nápomocná aj tebe
Mapheim je inovatívna platforma, ktorá umožňuje firmám vytvárať interaktívne mapy jednoducho a za nízke náklady. Prepája fyzický a digitálny svet a poskytuje lepší zážitok návštevníkom veľtrhov, konferencií, festivalov či parkov.
Tento startup sa stal víťazom akcelerátora AceON, za ktorým stojí poradenská spoločnosť Accace a rodinný venture office ZAKA VC. Ich cieľom je Rozvoj ekosystému a podpora začínajúcich startupov vo forme vzdelávania či možnej investície.
Tím víťazného startupu Mapheim: Jan Kondula, Lukas Pastuszek, Joachim Overa a Kashika Gaurav. Viac nám už o tomto projekte, jeho vzniku a napredovaní porozprával Jan Kondula, CEO Mapheim.
- Kde všade vie byť startup nápomocný
- Koľko peňazí ti dokáže ušetriť
- Čo je jeho nespornou výhodou na trhu
- Čo jeho tím radí začínajúcim startupistom
Ako vznikol nápad na vytvorenie Mapheimu a čo vás motivovalo k jeho realizácii?
Mapheim začal po mojich inžinierskych štúdiách v Trondheime v Nórsku, kde som hneď po škole nastúpil do najväčšej ropnej spoločnosti. Bola to už niekoľko rokov krajina, kde som žil a sám som videl, aké ťažké je poznať na diaľku miesto, kde sa ako študent presťahujete. Preto sme vytvorili Trondheim.io, ktoré predstaví dané mesto úplne z iného pohľadu.
Vzal som bicykel, kúpil dron a urobil 360° panorámu fotky z tých najlepších miest po celom okolí. Tiež sme najali grafičku, aby nakreslila obrázkovú mapu celého mesta. Aby sme mohli tieto materiály odovzdať novým študentom a ukázať rodine, tak sme vytvorili našu technológiu pre tvorbu interaktívnych panorám máp, obrázkových máp a klasických geografických máp.
Tento web teda stál za zrodom celého Mapheimu. Veril som tomu natoľko, že som dal v práci výpoveď a venoval sa tvorbe unikátnych interaktívnych máp ďalej a naplno. Odchod z ropného priemyslu a tvorba niečoho pre mesto sa, samozrejme, páčili miestnej tlači, ktorá o tom napísala článok, a získali sme tak prvú validáciu.
Môžete nám poskytnúť stručný prehľad o tom, ako funguje platforma Mapheim v praxi a aké sú jej hlavné výhody pre klientov?
Mapy sú používané všade. Využívate ich pri plánovaní výletov, vidíte ich v ZOO, zábavných parkoch a festivaloch, ale nájdete ich uplatnené aj vo vzdelávaní, výskume a priemysle. Keď začneme tými udalosťami a parkmi, veľmi často sa stáva to, že organizátori iba mapku vytlačia a tým to končí. Toto poslúži len ako zbežný prehľad a navigácia.
Pritom pri množstve svetových festivalov a veľkých zábavných parkov majú mapy oveľa väčšiu úlohu. Sú digitálne vo vašom mobile, vďaka GPS viete presne, kde ste a kadiaľ ísť, a môžete si rozkliknúť jednotlivé miesta, ktoré vás zaujímajú, a zistiť aktuálne informácie. Takéto riešenie prináša vám ako návštevníkom oveľa lepší zážitok.
Problém ale je, že takéto riešenie je veľmi drahé vyvinúť a všetky zmeny musíte opakovane konzultovať s vývojármi. V Mapheime na to ideme inak. Na našej platforme app.mapheim.com si ktokoľvek môže vytvoriť interaktívnu digitálnu mapu, či už geografickú alebo obrázkovú.
Podobne ako Wix pre weby alebo Canva pre grafiku, my sa sústredíme na to, aby vám náš nástroj čo najviac uľahčil tvorbu vašej mapy. Všetko si môžete vytvoriť a upraviť sami a k ničomu nemusíte vedieť programovať. Potom len rozošlete odkaz na vašu mapu, alebo vytlačíte QR kódy a vaši návštevníci nemusia nič inštalovať.
Aký je váš hlavný cieľ pri poskytovaní lepšieho zážitku návštevníkom veľtrhov, konferencií, festivalov a parkov?
V každej oblasti, kde pôsobíme, je ten cieľ trochu iný. Všeobecne sa dá povedať, že dobrá interaktívna mapa dokáže spojiť množstvo rôznych nástrojov do jedného a byť tou jedinou destináciou počas návštevy daného miesta. Napríklad pri festivaloch vám ukáže celý areál, kde nájdete všetky javiská a občerstvenie, a po rozkliku ukáže program alebo jedálny lístok.
Organizátori môžu robiť zmeny za behu a vždy dodať aktualizované informácie svojim návštevníkom. Teraz sme napríklad dokončili mapu pre festival na Faerských ostrovoch, ktorý bol rozprestretý na niekoľkých kilometroch, tak bol oveľa väčší tlak na to naviesť ľudí na správne miesto a v správny čas.
Chceme čo najviac uľahčiť tvorbu kvalitných máp, aj preto máme predgenerované rôzne značky a grafiku pomocou AI. Chceli by sme sa dostať do bodu, kde iba popíšete, akú mapu si prajete a odkiaľ chcete získať dáta, a AI vám ju vytvorí. A tiež chceme rozšíriť naše pôsobenie, teda čoskoro sa vrhneme naplno na ďalšie trhy, konkrétne do cestovateľského ruchu, vzdelávania a máp pre firmy.
Ako ste sa dostali na trh a získali prvých zákazníkov pre Mapheim?
Naša stratégia je vždy rovnaká. Napíšeme potencionálnym zákazníkom a ponúkneme im vytvorenie mapy na mieru – akoby sme boli akákoľvek webová agentúra. Toto opakujeme s niekoľkými zákazníkmi a vždy sa snažíme tie ich požiadavky zaimplementovať do našej platformy tak, aby sme ich nabudúce nemuseli znova programovať.
A cieľom je dostať sa do momentu, keď zákazníkom pošleme len odkaz, aby si svoju mapu naklikali sami v našej platforme. Týmto spôsobom sa nám nielen darí zisťovať, čo vlastne chcú, ale výrazne znižovať čas a náročnosť tvorby máp. Prvú mapu pre veľtrh sme vytvorili za 2 500 eur, a ani nie o rok neskôr si tú istú mapu môže u nás zákazník naklikať sám a zaplatiť 15 eur. Týmto miesto starania sa o jedného zákazníka, môžeme vyvíjať platformu pre tisíce.
Aké sú hlavné výzvy, s ktorými ste sa stretli pri rozvoji a raste Mapheim? Ako ste ich prekonali?
Keďže sme obaja zakladatelia ajťáci, tak konštantná výzva je orientovať sa viac na biznis a byť schopný nielen urobiť dobrý produkt, ale aj ho správne prezentovať investorom a predávať zákazníkom. Veľkou výhodou je, že ho vyvíjame napoly z Nórska a napoly z Prahy.
V Nórsku je naopak pretlak biznis ľudí a prostredia, takže máme prístup k akcelerátorom, mentorom a všeobecne podpore podnikania. Vystavovanie sa týmto, pre nás novým vplyvom oveľa lepšie určilo smer Mapheimu. Veľa sme sa za tú dobu zlepšili a rozšírili si obzory, avšak je ešte veľa biznis oblastí, kde musíme byť jednoducho lepší a efektívnejší. Náš prvý zamestnanec bude určite skúsenejší biznis človek.
Darí sa vám presadzovať Mapheim na trhu a konkurovať ostatným podobným platformám?
Pre náš startup, a vlastne aj pre trh s digitálnymi mapami, je asi ešte skoro robiť nejaké závery. Behom posledných dvoch rokov sa tvorba máp ukázala ako veľmi dynamický trh, kde vznikajú noví hráči, pretože súčasné nástroje na tvorbu máp pre podniky, udalosti a priemysel a ich kolaboráciu online sú veľmi nevyzreté.
Môžeme to vidieť napríklad na Felte, ktorý iba pred dvoma rokmi získal investície vo výške 20 miliónov dolárov na vývoj digitálnych máp na internete, alebo Thatchi, ktorý získal aj pred dvoma rokmi investíciu 5 miliónov dolárov na predaj komunitných cestovateľských máp.
Každý startup ide na tvorbu máp trošku inak. Myslíme si, že máme šancu ponúknuť unikátne možnosti a získať tým svoje miesto na trhu. Do tejto chvíle, sme mali 20 zákazníkov v Nórsku, Dánsku a Česku, ale teraz s verejným spustením našej platformy očakávame, že to budú v blízkych mesiacoch stovky.
Môžete nám poskytnúť príklady úspešných prípadov využitia Mapheim zo strany vašich zákazníkov?
Všetky spôsoby použitia môžu byť nájdené na našej stránke: mapheim.com a sú to od cestovania cez konferencie, zábavné parky, festivaly, športy a ďalšie. Môžu to byť veľmi jednoduché mapky ako prehľad chát nórskej univerzity alebo ZOO park až po komplexnejšie mapy pre veľtrhy práce a konferencie.
Tam už prídu na rad napr. 3D vizualizácia, dynamické dáta, komplexné filtre alebo rôzne poschodia v budovách. Hlavnou výhodou je teda to, že všetky tieto mapy boli vytvorené bez jediného riadku kódu na našej platforme. Zákazníci si potom môžu tie mapy vložiť na svoje stránky alebo zdieľať odkaz či QR kód.
Ako vyzerá váš tímový setup? Bolo náročné zostaviť tím?
V tejto chvíli sme na projekte štyria. Dvaja Česi pôvodne programátori a zakladatelia, jeden Nór, ktorý sa stará predovšetkým o predaje a reprezentácii v Nórsku, a novo máme biznis internistku zo Singapuru. Tá za nami príde do Nórska na pol roka pracovať full-time v rámci stáže počas štúdia.
My s Lukášom obaja pochádzame z veľmi rôznorodých IT prostredí, takže sa skvele dopĺňame. Ja sa starám o Front-end a grafiku, Lukáš o Back-end a architektúru. To nám umožňuje veľmi rýchlo vyvíjať a nemať slepé miesta. Avšak ako už bolo povedané, chýba nám stále výrazná biznis osoba na úrovni prvého zamestnanca/co-foundera, ktorá by bola schopná to posunúť zase výrazne ďalej.
Hľadáte prípadne aj nových členov? Aké platové podmienky ponúkate?
Naším cieľom teraz je urobiť ten startup oveľa atraktívnejší z pohľadu čísel a trakcie – to si sľubujeme od vypustenia platformy verejne. Počas nasledujúcich mesiacov sa budeme teda sústrediť na predaje a na presnejšie zacielenie možných trhov.
To by nám malo zaistiť financovanie od nórskeho štátneho fondu pre rozvoj podnikania a inovácií, za ktorý budeme schopní zaplatiť skvelého nového človeka. Začali sme aj rozhovory s investormi, ktorí by mohli rozšírenie tímu ešte znásobiť. Rovnako sme stále v pomerne rannej fáze, kde môžeme ponúknuť podiely z firmy.
Aké sú vaše plány na ďalší rozvoj a vylepšenie Mapheimu? Aké funkcie alebo možnosti chcete pridať v budúcnosti?
Rozhodne nekončíme zábavným priemyslom a možnú road mapu máme na 3 roky dopredu. Cieľom je stať sa štandardom pre interaktívne mapy, či už ich tvorbou chcete stráviť jednu minútu pre zaznamenanie vašich cestovateľských zážitkov, alebo ak ste firma, ktorá potrebuje dynamicky zobrazovať geografické dáta a naďalej s nimi online pracovať a zdieľať ich.
Ide o funkcionalitu ako pridanie nových AI integrácií na generovanie obsahu a grafiky a na spracovanie dát z rôznych zdrojov, rozšírenie dynamických dát cez API, mobilných aplikácií a SDK pre vývojárov. Toto všetko nám otvorí množstvo možností po celom svete.
Predovšetkým teraz, keď AI je na vzostupe a stále sa hľadá, kde a ako môže najviac pomôcť. Rovnako sa chystáme lokalizovať Mapheim do množstva jazykov a vytvoriť spoluprácu s tvorcami po celom svete.
Môžete priblížiť aj to, ako riešite financovanie startupu?
Momentálne všetko riešime formou bootstrapingu, teda do fungovania firmy vkladáme svoje prostriedky. Porovnateľnú časť peňazí sme dostali od zákazníkov, pretože sme schopní naše mapy a prístup k platforme už predávať.
Nejde však o žiadne veľké čiastky, pretože vo všeobecnosti je vývoj SaaS platformy v úvodnej fáze finančne veľmi nenáročnou činnosťou, ak máte vývojárov k dispozícii. Tiež sme vyhrali rôzne súťaže ako Innovator of the Year v Nórsku, ktoré pár tisíc eur pridajú.
V nasledujúcich mesiacoch bude však kritické zvyšovať rast a to už sa bez investície predovšetkým do nových ľudí nezaobíde. Bude teda naším cieľom získať investíciu do konca tohto roka.
Máte získané nejaké investície od anjelových investorov alebo iných zdrojov?
Priame investície nemáme zatiaľ žiadne, ale Nórsko veľmi podporuje startupy a na časť tých výhod už sme dosiahli aj ako „cudzinci“. Ja som odprezentoval Mapheim a dostal som grant od vlády na jeho rozjazd, ktorý trval jeden rok a ponúkol vysoké mesačné príspevky na osobné výdavky. A Mapheim ako taký je súčasťou akcelerátora a ďalších služieb mentorov, kde 75 % výdavkov je rovnako platených vládou. To sa týka aj napríklad výprav do Silicon Valley a na ďalšie konferencie.
Ako sa vyrovnávate s finančnými výzvami, ktoré môžu vzniknúť pri raste a škálovaní startupu?
Za behu. Ešte nie sme tak ďaleko, aby sme mohli dávať nejaké rady, ale už teraz je vidieť, že sa jednoducho stáva, že veľkosť runwaya sa výrazne mení. A všetko trvá dlhšie, než sa čakalo. Najviac to ovplyvňuje počet ľudí a ich odmeny, takže si treba premyslieť, či sa daná činnosť v danej chvíli naozaj oplatí.
Ale musí sa počítať s tým, že prvých pár mesiacov alebo skôr rokov, to nebude veľmi zárobková činnosť a vyžaduje isté, aj finančné, obete. Máme veľkú „unfair advantage“ tým, že je to napoly nórsky startup, teda možností financovania máme viac, ale aj tak, ako začneme rásť, tak musíme presne určiť, kedy bude dobrý vstup kapitálu, na čo ho presne využiť a čo od toho očakávame.
Ako vyzerá váš obchodný model a ako získavate príjmy? Je to prostredníctvom predplatného, jednorazových platieb alebo iným spôsobom?
Zatiaľ sme väčšinou získavali peniaze jednorazovo od zákazníkov, ktorí potrebovali mapu na jednorazovú udalosť a my sme ju vyrobili. Toto je skvelý spôsob do začiatku, pretože sa tým dajú získať veľké jednorazové platby, zistíme presne, čo chcú, a hlavne nemusíme riešenie dlhodobo udržiavať, takže to nespomaľuje vývoj. Avšak tým, že sme teraz vypustili tú platformu verejne, si sľubujeme, že sa model veľmi zmení.
Zákazníci by si mali byť schopní tvoriť mapy sami a používať ich aj na dlhodobé účely, a teda za využitie predplatného podľa toho, koľko majú návštev. A my sa budeme môcť sústrediť predovšetkým na výrobu toho najlepšieho nástroja. Stále je tu však množstvo spôsobov použitia, ktoré zatiaľ nemáme preskúmané, takže toto koliesko od agentúry po platformu budeme mnohokrát opakovať – len stále rýchlejšie a lepšie.
Môžete nám poskytnúť prehľad o svojich súčasných a potenciálnych partnerstvách, ktoré môžu posilniť postavenie Mapheim na trhu?
Zatiaľ máme silnejšiu pozíciu v Nórsku, kde pomáhame miestnej startup scéne a jej organizáciám. Spolu s organizátormi sme robili mapy pre regionálne aj medzinárodné konferencie. Rozhodne by sme radi vyrovnali našu aktivitu aj v Česku a na Slovensku, a aj preto sme sa prihlásili do AceOn pre-akcelerátora.
V budúcnosti plánujeme uzavrieť partnerstvo s väčšími službami, ktorým môžeme ponúknuť nielen našu platformu, ale aj jej programátorské úpravy a rozšírenie pre ich biznis. V najbližšej dobe pôjde práve o turistické a edukačné sektory, kde máme veľké plány.
Viete pomenovať hlavné výhody pre investorov, ktorí by mohli zvážiť investície do Mapheimu?
Výhodou je, že už teraz máme medzinárodné pôsobenie s naším produktom, ktorý je už používaný a otestovaný prvými dvadsiatimi zákazníkmi a tisíckami ich návštevníkov. Máme nakročené k tomu rýchlo rásť a postupne preskúmať a zaistiť si pozíciu na niekoľkých rôznych marketoch. Naša platforma je teraz jediná, ktorá umožňuje tvorbu dobrých interaktívnych máp zadarmo, bez registrácie a s galériou AI obrázkov. Samozrejme, stále sme vo fáze pre-seed, takže je ešte veľa cesty pred nami.
A čo konkurencia? Ako sa s ňou vyrovnávate a ako sa snažíte udržať si svoju konkurenčnú výhodu na trhu?
Sledujeme vývoj konkurencie a všímame si, akým smerom sa uberá a kde vidí najväčší potenciál. Náš startup je veľmi horizontálny, čo znamená, že zasahuje do množstva rôznych oblastí a v každej jednej oblasti sú konkurenčné služby, ktoré sa sústredia len na danú oblasť. My nikdy nepôjdeme tak hlboko.
Našou úlohou je však ponúknuť dostatočnú pridanú hodnotu a hlavne konkurovať tým, že dávame možnosť organizátorom si všetko vytvoriť sami, a teda platiť iba zlomok ceny oproti agentúre. Avšak v SaaS platformách neexistuje funkcionalita s ochrannou známkou a požiadavky zákazníkov sa stále zvyšujú, preto treba ísť stále dopredu a doplniť to napríklad o budovanie komunity.
Máte nejaké rady pre začínajúcich podnikateľov alebo tých, ktorí sa chystajú rozbehnúť svoj vlastný startup?
Veľmi záleží, s čím začínate, aké máte skúsenosti a čo chcete vyvíjať. Ideálne je, ak na to nie ste sami a medzi sebou zdieľate unikátne znalosti, vlastnosti a skúsenosti. Pokiaľ sa bavíme o softvéri, tak taký základ je mať zahrnuté programovanie, dizajn, biznis a sales. Avšak to sa nie vždy podarí.
Tak namiesto programovania môžete skúsiť Appfarm, WordPress alebo Wix. Miesto vlastného dizajnu napríklad Canvu alebo Midjourney. Na biznis môžete mať mentorov a akcelerátory a hlavne mať otvorenú hlavu. A sales stále dookola skúšať, a keď nemáte kvalitu, tak to dohnať kvantitou a strážiť si, čo funguje napríklad v Hubspote alebo Pipedrive. Ale vo všeobecnosti je na internete veľa rád. Vo výsledku je potrebné to jednoducho tlačiť dopredu a vytrvať.
Aké máte plány v rámci expanzie na medzinárodný trh? Máte už nejaké konkrétne ciele alebo oblasti, kam by ste sa chceli rozšíriť?
My od začiatku cielime na medzinárodný trh, pretože ja a Lukáš sme dohromady študovali v Nórsku, Belgicku, Dánsku a Fínsku, preto máme nejaké porozumenie miestnych trhov a kontakty. A vo všeobecnosti, napríklad organizátor veľtrhu má úplne rovnaké požiadavky a výzvy kdekoľvek po svete, takže nie je dôvod sa držať v jednej krajine.
Rozhodne by sme chceli mať tvorcov z celého sveta a čoskoro sa pokúsime k tomu robiť určité kroky ako lokalizácia a vytváranie partnerstiev s agentúrami. Ideálne by bolo mať vyškolených reprezentantov v jednotlivých krajinách. Rozhodne najväčšou výzvou bude preniknutie na americký trh.