Ján Semaňák chcel oživiť zabudnutú slovenskú tradíciu. Vytvoril produkt svetových rozmerov

  • Keď Ján Semaňák v roku 2002 zakladal spoločnosť KARLOFF, jeho cieľom nebolo byť tou najväčšou, ale tou najlepšou spoločnosťou na našom trhu
  • Na Slovensko chcel priniesť niečo výnimočné, niečo, čo tu ešte nik neponúka
  • A podarilo sa. Ján Semaňák vytvoril receptúru dnes už obľúbeného alkoholického nápoja TATRATEA
cikk
KARLOFF
  • Keď Ján Semaňák v roku 2002 zakladal spoločnosť KARLOFF, jeho cieľom nebolo byť tou najväčšou, ale tou najlepšou spoločnosťou na našom trhu
  • Na Slovensko chcel priniesť niečo výnimočné, niečo, čo tu ešte nik neponúka
  • A podarilo sa. Ján Semaňák vytvoril receptúru dnes už obľúbeného alkoholického nápoja TATRATEA

KARLOFF je dodnes malou, rodinnou spoločnosťou, ktorá však dosahuje významné úspechy. Za všetko hovoria aj ich hospodárske výsledky. V roku 2017 táto spoločnosť  zaznamenala obrat takmer 10 miliónov eur.

Úspech spoločnosti je postavený na produkte TATRATEA, ktorý je zložený výlučne z prírodných surovín. Tento likér vzniká v pomerne malej kežmarskej likérke a to priamo pod Tatrami, odkiaľ pochádza aj pôvodná receptúra tatranského čaju. 

Aký je však príbeh firmy KARLOFF, ktorej výrobky dnes už nájdeme v 47 krajinách sveta? Príbeh firmy sa začal písať v roku 1997, keď generálny riaditeľ Ján Semaňák navštívil s jeho vtedajším obchodným partnerom z Talianska jednu z tatranských kolíb, na ktorej ochutnali tradičný horiaci tatranský čaj. Ten sa podáva horiaci, za zvuku plieskajúceho biču a streľby z pištolí.

Jeho obchodnému partnerovi tento likér zachutil, no keď si ho chcel zobrať aj do Talianska, zistil, že tento produkt v obchodoch nenájde. Ján Semaňák sa preto rozhodol vyplniť dieru na trhu a priniesť tento tradičný slovenský nápoj aj širokej verejnosti. 

Išlo o prvotný impulz na založenie spoločnosti KARLOFF. Ján Semaňák následne predstavil aj špeciálnu receptúru na jeden druh tatranského čaju. Dnes je TATRATEA v ponuke v 14-tich rôznych variantoch s obsahom alkoholu od 17 po 72 %. Najpredávanejšie sú pritom tie najsilnejšie. V roku 2017 kežmarská likérka vyprodukovala 1 300 000 kusov 0,7 l fliaš.

Rozbehnúť biznis, takpovediac na zelenej lúke, si však žiada aj pomerne veľký kapitál. Ján sa preto pokúsil náklady na rozbeh biznisu a vlastnej fabriky okresať. Urobil to tak, že si liehoviny spočiatku objednával u iných producentov, konkrétne z juhoslovenského Svodínu. Od roku 2008 však TATRATEA vzniká v podtatranskom Kežmarku, v meste, v ktorom Ján oživil likérku nachádzajúcu sa v zrekonštruovanom priemyselnom areáli po bývalých pradiarňach.

Lokálna však nie je len výroba, ale aj suroviny, z ktorých je tatranský čaj vyrobený. Spoločnosť sa celkovo snaží riadiť starým baťovým heslom: „Vyrábaj lokálne, predávaj globálne.”  Ich cieľom je preto neustále zužovať okruh dodávateľov a to, čo sa dá, zabezpečiť vo vlastnej réžií pod Tatrami.

Unikátnosť slovenského TATRATEA je dosiahnutá aj vďaka tomu, že spoločnosť si všetky čajové extrakty na miešanie liehovinových likérov robí sama z čajov dovážaných z mnohých častí sveta. TATRATEA som postavil na tom, že vybudujem novú národnú liehovinu. Nech tu nie je len borovička,“ hovorí Ján Semaňák.

Uspieť na trhu s alkohol však v začiatkoch nebolo jednoduché a KARLOFF sa musel popasovať aj s neúspechom. „Prvých sedemtisíc vyrobených fliaš TATRATEA sme na jar roku 2004 predali veľmi rýchlo. No prišlo leto, keď ľudia silnejší alkohol až tak často nepijú, a ďalších 15-tisíc fliaš nám úplne zastalo. Už som chcel aj skončiť s tým, že čo mi zostalo, dopredám za znížené ceny. A práve tie nízke ceny spravili z TATRATEA na Šírave absolútny hit leta a nové objednávky sa nám len tak hrnuli,“ vraví J. Semaňák.

Semaňák dnes už aj spoločne s jeho synom posúvajú rodinnú firmu dopredu míľovými krokmi. Vďaka neustálemu vylepšovaniu chutí či dizajnu, exportujú ich produkty do desiatok krajín sveta. Ich TATRATEA je vďaka premyslenej podnikateľskej stratégii a poctivej práci premiovým brandom najvyššej cenovej kategórie. Ide o slovenský výrobok, na ktorý môžeme byť právom hrdí.

V súčasnosti až 70% celej výroby podniku ťahá TATRATEA, no potenciál ukrýva aj ich CZECHOSLOVAKIA VODKA. Tá spája tatranskú vodu a český lieh ocenený ako najkvalitnejší lieh v strednej Európe.

To, čo predchádza vzniku tratranského čaju a vodke, môžeš vidieť aj na vlastné oči. KARLOFF totiž ponúka zážitkové exkurzie priamo vo výrobni. Okrem iného nahliadneš priamo do sudov Tatranskej likérky, kde ochutnáš jednotlivé zložky TATRATEA v rôznych fázach výrobného procesu.

Už v roku 2022 však budeš môcť takúto exkurziu zažiť aj v celkom novej továrni TATRATEA s architektonickým dizajnom, ktorý má potenciál prilákať návštevníkov z celého sveta. Rodina Semaňákovcov momentálne pracuje na prerábke vedľajšej fabriky, ktorá kedysi slúžila na výrobu ľanových výrobkov. Práve sem sa celá výroba presťahuje, no pribudne aj múzeum, reštaurácia či degustačná miestnosť. Spoločne s BEEF architects Semaňákovci prerábajú tieto priestory na sviežu a modernú centrálu TATRATEA.

Spoločnosť KARLOFF z dielne sympatickej rodiny z pod Tatier môže ísť vzorom pre mnohých slovenských podnikateľov. Ich firma totiž vyrába nielen nové, ale aj originálne produkty postavené na slovenských tradíciách. V ich biznise sa riadia heslom “kde nemôžeme byť prví, musíme byť odlišní.”

Najnovšie videá

Trendové videá