Je lídrom cez 125 rokov, a to aj napriek plastovým fľašiam. Coca-Colu zbožňujeme nielen pre ikonický nápoj

  • Mohli by sme povedať, že Coca-cola má vo svete nápojov úplný monopol
  • Prečo je stále absolútnou jednotkou?
  • Koncept zdravého životného štýlu je preferovaný čoraz viac, nie je tým spoločnosť ohrozená?
laura-chouette-Q1zLEuJIp1Y-unsplash
Unsplash/Laura Chouette
  • Mohli by sme povedať, že Coca-cola má vo svete nápojov úplný monopol
  • Prečo je stále absolútnou jednotkou?
  • Koncept zdravého životného štýlu je preferovaný čoraz viac, nie je tým spoločnosť ohrozená?

The Coca-Cola Company je bezpochyby jedným z najznámejších a aj najpopulárnejších producentov nápojov. Je síce pravdou, že za svoj úspech vďačí predovšetkým svojej „vlajkovej lodi” v podobe nápoja Coca-Cola, no je potrebné dodať, že v súčasnosti zastrešuje viac ako 200 značiek vo viac ako 200 krajinách sveta. Vďaka čomu sa jej darí dosahovať taký masívny úspech? Poďme sa na to pozrieť bližšie. 

Na úvod trocha histórie

Keď sa povie „históra Coca-Coly”, mnohým ľuďom napadne okamžite jediná vec – koka. A právom. To, že niekedy sa do tohto nápoja pridávala, nie je žiadnym mýtom. 

Ako uvádza aa Britannica, história tohto nápoja sa začala písať ešte v roku 1886, kedy lekárnik z Atlanty, John S. Pemberton, vytvoril jedinečný sirup tmavohnedej farby. Nevedel si poradiť s názvom, a tak požiadal o pomoc účtovníka svojej spoločnosti (Pemberton Chemical Company) Franka Robinsona. 

Účtovník Frank tak vymyslel názov Coca-Cola a vlastnoručne ho napísal. Ako už možno tušíš, jeho písmo je logom Coca-Coly dodnes. 

John S. Pemberton najprv ponúkal svoj sirup ako liek na väčšinu bežných ochorení. Potom mu ale napadlo zmiešať ho s obyčajnou sódou a chuťou ostal očarený nielen on, ale aj množstvo ďalších ľudí.

Coca-Cola sa najprv nepredávala vo fľaškách, čapovala sa zo špeciálnych nádob. A, áno, jej súčasťou boli skutočne aj lístky z koky. Koka bola z nápoja odstránená až v roku 1903.

Čo sa týka spoločnosti The Coca-Cola Company, tá bola založená v roku 1892. Založil ju ďalší farmaceut z Atlanty, Asa Griggs Candler, po tom, ako celý „Coca-Cola biznis” odkúpil za 2 300 dolárov. 

zdroj: Pexels/alleksana

Známe aj menej známe značky

Pod skupinu The Coca-Cola Company patrí, ako sme už spomínali, niečo cez 200 jednotlivých značiek. Väčšina z nich síce na Slovensku dostupná nie je, no niektoré sú ti určite veľmi dobre známe – ako napr. Fanta, Sprite, Nestea, Cappy, Lift či Kinley. 

Čo ťa ale možno prekvapí, je to, že pod The Coca-Cola Company patria aj nápoje Fuze Tea, Powerade, ale dokonca aj celá sieť Costa Coffee, čo väčšina ľudí naozaj ani len netuší. 

Zaujímavosťou je aj to, že ako spoločnosť uvádza aj na svojom oficiálnom webe, len pred niekoľkými mesiacmi The Coca-Cola Company po prvýkrát od svojho vzniku rozšírila svoju pôsobnosť a načrela aj so sveta alkoholických drinkov s nápojom Topo Chico (na Slovensku ho ale nenájdeš).

Coca-Cola trefne reaguje na nahrávku Gorily. Baví celý internet

Spoločnosť čelí viacerým problémom

Celosvetová pandémia, samozrejme, nepomohla ani tejto spoločnosti, no aj tak v tejto zaťažkávajúcej skúške obstála viac ako dobre. Síce Coca-Cola prišla o obrovské zisky z reštaurácií či zo športových podujatí, kde sa predáva, ľudia si na druhej strane viac kupovali nápoje na domácu spotrebu. 

Napriek tomu čelí spoločnosť už roky viacerým problémom. Jedným z najzávažnejších je výčitka smerujúca k vysokému obsahu cukru, ktorý jednotlivé nápoje obsahujú. Toto sa snaží spoločnosť aspoň čiastočne eliminovať výrobou alternatív, ktoré sú bez cukru, alebo je jeho obsah aspoň znížený. 

Čelí ale dlhodobo aj kritike kvôli tomu, že z prázdnych fliaš vzniká enormné množstvo odpadu. Ako uvádza The Guardian, The Coca-Cola Company bola totiž už niekoľko rokov po sebe vyhlásená za najväčšieho producenta plastového odpadu, pričom bola vyzdvihnutá aj skutočnosť, že za posledné roky nespravila v tejto oblasti žiaden progres. Spoločnosti sa tiež vyčíta aj to, že na výrobu svojich nápojov spotrebováva obrovské množstvo vody.

Coca-Cola sa zbavuje plastov. Do roku 2021 vymení plastové fólie v celej EÚ

Prečo má na trhu dominantné postavenie?

Napriek všetkým týmto problémom vo svete nápojov jednoducho nemá konkurenciu, čo je mimoriadne zaujímavé (nielen) z marketingového hľadiska. Ako sa tomuto gigantovi darí držať na vrchole pyramídy už dlhé roky a bez väčších problémov? Dôvodov je hneď viacero a niektoré z nich popísal aj portál Smartling. 

Aká psychológia je teda za stratégiou spoločnosti a prečo po tomto nápoji niekedy automaticky siahneš aj ty?

Jednoduchosť

Napriek tomu, že Coca-Cola menila v priebehu desaťročí svoju marketingovú stratégiu už mnohokrát, všimni si jednu zaujímavú vec. Vždy v nej boli komunikované pojmy ako „radosť”, „šťastie” či „uži si”. Ak by boli tieto slová obsahom nejakej krátkodobej kampane, zrejme by nemali žiaden extrémny dosah, aj keď by bola kampaň akokoľvek masívna. 

Keď ale ide o niečo, čo sa komunikuje už roky, Coca-Colu si automaticky spájame s týmito emóciami bez toho, aby sme si to na vedomej úrovni uvedomovali. 

Socializácia

Človek je od prírody spoločenský tvor a jednoducho okolo seba potrebuje mať ľudí. A práve na tomto jednoduchom fakt stavia Coca-Cola už dlhé roky.

Keď sa rozpamätáš, každá jedna kampaň značky bola prezentovaná pomocou šťastných okamihov prežitých s niekým. Kúpu tohto produktu si tak automaticky spájame s príjemnými chvíľami, ktoré trávime so svojimi najbližšími. 

Emócia

Všetko sa točí okolo už spomínaného „šťastia”. Cieľom Coca-Coly bolo docieliť, aby si si pri jej kúpe nezadovážil nápoj vo fľaši, ale práve spomínaný pocit šťastia. A to sa im podarilo dokonale. 

S touto myšlienkou pracuje celá The Coca-Cola Company. Nepredávajú nám len samotný produkt, ale predovšetkým emóciu a životný štýl, ktorý sa s ním spája. 

Máš tento nápoj rád?

Coca-Cola je lídrom na trhu už približne 125 rokov. Budovanie a posilňovanie medziľudských kontaktov, zanechanie pozitívnej emócie, jednoduchosť a zážitky. Toto je stratégia, vďaka ktorej sa spoločnosti podarilo vybudovať zo seba celosvetového giganta. 

Ak teda podnikáš, určite stojí za zamyslenie, ako by si vedel tieto princípy aplikovať aj u seba. 

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Britannica, The Guardian, Smartling

Najnovšie videá

Trendové videá