Je reálne, že diaľničné známky budú naozaj zrušené, no môžeme očakávať ich náhradu, tvrdí expert
- Poslanci Národnej rady SR budú už na dnešnej mimoriadnej schôdzi rokovať o zrušení diaľničných známok pre autá do 3,5 tony
- Ak zákon prejde parlamentom a podpíše ho aj prezidentka Zuzana Čaputová, od 1. januára 2021 si už nebudeš musieť kupovať diaľničnú známku
- Podľa experta na dopravu však nie je vylúčené, že za diaľnice budeme platiť novým spôsobom
- Poslanci Národnej rady SR budú už na dnešnej mimoriadnej schôdzi rokovať o zrušení diaľničných známok pre autá do 3,5 tony
- Ak zákon prejde parlamentom a podpíše ho aj prezidentka Zuzana Čaputová, od 1. januára 2021 si už nebudeš musieť kupovať diaľničnú známku
- Podľa experta na dopravu však nie je vylúčené, že za diaľnice budeme platiť novým spôsobom
Dopravný analytik Jozef Drahovský pre Startitup konštatuje, že ide o predvolebnú aktivitu bez domyslenia ekonomických dopadov na údržbu diaľnic. Dokonca je možné, že súčasné diaľničné známky budú nahradené novou formou elektronického mýta. Z nej by podľa neho ťažili najmä ľudia, ktorí po dialnici jazdia len sporadicky.
Čítaj viac TU>>Je to oficiálne. Vláda schválila zrušenie diaľničných známok
„V princípe je možné, že diaľničné známky budú skutočne zrušené, ale tak, že o niekoľko rokov budú nahradené elektronickým mýtom aj pre vozidla do 3,5 tony,” hovorí.
Upozorňuje, že súčasné diaľničné známky sú poplatkom za používanie diaľnic, ktorý sa platí paušálne. To sa však môže zmeniť.
„Zakúpite drahšiu známku za 50 euro a jazdíte celý rok koľko chcete. V EÚ sú návrhy, aby aj osobné autá mali mýtnu jednotku a platili nie paušálne, ale za vzdialenosť a druh ciest. Pre tých, čo jazdia málo, to bude výhoda, lebo neminú ani spomenutých 50 euro, ale pre tých, čo jazdia veľa, zaplatia aj desaťkrát viac,” objasňuje pre Startitup Drahovský.
K problematike sa pre agentúru SITA vyjadril aj riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo – Rastislav Cenký. Podľa neho by výber poplatkov za použitie vybraných ciest mal byť primárne použitý na údržbu a rozvoj cestnej siete. Dá sa polemizovať o výške spoplatnenia, no odkláňame sa tým od riešenia skutočného problému.
Cenký poukázal aj na neefektívny výber poplatkov, ako aj na to, že financie z výberu nie sú dostatočne použité na rozvoj cestnej siete a zlepšovanie jej parametrov a bezpečnosti.
„Prehodnotenie spoplatnenia ciest diaľničnou známkou je opodstatnené napríklad v prípadoch, kde cesty nie sú dokončené a skolaudované a nedosahujú tak požadované parametre. V praxi sú to úseky ciest označené dočasným oranžovým zvislým dopravným značením,“ poznamenal Cenký.
Zobrať si úver na výstavbu cestnej siete, respektíve financovať výstavbu z externých návratných zdrojov, nie je podľa riaditeľa IDH v istých prípadoch nesprávny prístup. V prvom rade by však mala byť jasná vízia, stratégia a ciele, ako aj plán na ich dosiahnutie.
Zdroj: SITA