Jediná ruská lietadlová loď sa preslávila nešťastiami. Na Ukrajine bojovať nebude, Rusi ju sťahujú
- Rusko má v súčasnosti len jednu funkčnú lietadlovú loď
- V prístave ju majú opravovať a modernizovať
- Ruská loď je známa pre svoj technický stav a nešťastné nehody
- Rusko má v súčasnosti len jednu funkčnú lietadlovú loď
- V prístave ju majú opravovať a modernizovať
- Ruská loď je známa pre svoj technický stav a nešťastné nehody
Rusko je síce považované za druhú najlepšiu armádu na svete, v jednej oblasti to ale neplatí. Tou sú lietadlové lode. Rusko má v súčasnosti len jednu funkčnú lietadlovú loď, ktorá nesie názov Admirál Kuznetsov. V tejto oblasti výrazne zaostáva za Spojenými štátmi, ktoré majú až 11 lietadlových lodí.
Viac lietadlových lodí ako Rusko majú Taliani, Indovia, Briti alebo aj Číňania. Podľa medializovaných informácií by mala aj jediná lietadlová loď v ruských službách skončiť v prístave, kde ju majú opravovať a modernizovať. Ruskej agentúre TASS to potvrdili dva zdroje z ruských obranno-priemyselných kruhov.
„Podľa súčasného plánu lietadlová loď vstúpi do doku na opravu v 35. závode v apríli. Opravy potrvajú do septembra,“ uviedol jeden zo zdrojov.
Druhý zdroj to potvrdil a dodal, že lietadlová loď bude opäť spustená na hladinu v septembri.
Informáciu ale nepotvrdil a ani nevyvrátil ruský štátny lodiarsky konglomerát United Shipbuilding Corporation.
Oficiálne je loď lietadlovým krížnikom, zodpovedá tomu i výbava
Ako pripomína The National Interest, ruská loď sa nepreslávila svojimi schopnosťami, ale je známa hlavne pre svoj technický stav a nešťastné nehody, ktoré ju sprevádzajú.
Jej výstavba začala ešte počas Sovietskeho zväzu v lodeniciach na Ukrajine. Spustená bola do vody v roku 1985 a niesla viaceré názvy, najskôr „Riga“, „Leonid Brežnev“, „Tbilisi“ a napokon „Admirál Kuznetsov“. Zaradená bola do výzbroje v roku 1991. Jej „sestra“ Varyag skončila v Číne pod menom Liaoning.
Lietadlová loď Admirál Kuznecov je dlhá 305 metrov a široká 72 m, uvádza BBC. Výtlak lode je 55 000 ton. Na svojej palube dokáže niesť 52 lietadiel medzi nimi aj helikoptéry. Na lodi sa väčšinou nachádzajú stíhacie lietadlá Su-33 a MiG-29K, cvičné stroje Su-25UTG. Vrtuľníky Ka-27 majú slúžiť proti ponorkám.
Lietadlá štartujú pomocou skokanského mostíka. Oficiálne je loď zaradená ako lietadlový krížnik, čomu zodpovedá aj jej munícia a systémy obrany a útoku. Loď disponuje viacerými raketovými systémami, ktoré sú schopné odpáliť strely s radarovým navádzaním a maximálnym doletom 625 kilometrov.
Rusi ju nasadili do ruskej Severnej flotily od polovice do konca roka 2010 a taktiež bola nasadená v Stredozemnom mori na podporu operácií počas ruskej intervencie v sýrskej občianskej vojne v roku 2016.
Preslávili ju nehody
Loď sa ale mala väčšinu svojej existencie nachádzať v lodeniciach, pretože trpela vážnymi nedostatkami. Známe sú mnohé nehody a úmrtia spojené s touto loďou.
Jeden námorník zahynul pri požiari na palube lode počas plavby do Turecka v roku 2009. Loď tiež vyliala stovky ton ropy do Írskeho mora pri nehode pri tankovaní v tom istom roku.
V roku 2018 70-tonový žeriav prerazil trup lode a navyše spôsobil, že plávajúci dok PD-50, v ktorom loď opravovali, sa potopil. Ruský obranný a lodiarsky priemysel odhadol, že len opravy Kuznecova stáli až 1 miliardu dolárov. Pri nehode zahynuli dvaja robotníci.
V roku 2019 sa veľké časti Admirála Kuznecova vznietili po tom, čo počas rutinných zváracích prác údajne explodoval kábel. Najmenej dvaja zamestnanci zomreli a štrnásť ďalších utrpelo zranenia v dôsledku incidentu. Požiar údajne spôsobil ďalšie škody v hodnote viac ako 1 miliarda dolárov
V roku 2016 sa ruská stíhačka MiG-29 sa zrútila do Stredozemného mora pri pristávaní na lodi. Rusi tvrdili, že problémom bola „technická príčina“. Pilot prežil.
Nešťastná loď
The Telegraph tvrdil, že pri nasadení v Sýrii existovali obavy, že sa pokazí, preto ju na každom kroku mal sprevádzať remorkér, ktorý by ju odtiahol v prípade pokazenia.
„Všetky ich lode vyzerajú zvonku lesklé, ale zvnútra sú dosť hrozné. Stačí sa pozrieť na dym, ktorý vypúšťa, aby ste videli, že nie je všetko v poriadku,“ hovoril britskému médiu zdroj s kráľovského námorníctva, pričom narážal na dym, ktorý sa počas pôsobenia lode objavoval.
Problémy majú byť s vodnými potrubiami, ktoré majú počas zimy zamŕzať. Aby sa zabránilo prasknutiu potrubia, voda je vo väčšine kabín vypnutá a polovica záchodov nefunguje. Loď pritom dokáže pojať až 2 600 námorníkov.
https://twitter.com/AComprime/status/1506315991122386950
„V námornom folklóre existuje niečo, čomu sa hovorí nešťastná loď a Kuznecov je nepochybne nešťastná loď,“ povedal pre The Telegraph Peter Roberts, námorný expert z Royal United Services Institute.
Množstvo expertov si ale myslí, že loď by sme ešte nemali zavrhnúť. „Má problematickú históriu, má problémy so spoľahlivosťou a je stará. Ale na druhej strane sú tu jej schopnosť,“ uviedol Nick Childs, námorný expert z Medzinárodného inštitútu pre strategické štúdie.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: TASS, The National Interest, BBC, The Telegraph