Jedinečné potraviny v srdci Slovenska: Počas otváračky stáli pred dverami desiatky ľudí, mali sme zimomriavky (Rozhovor)
- Moment Liptov je nový typ podniku, ktorý spája kaviareň, potraviny a pekáreň
- Od ich otvorenia k nim chodí veľké množstvo ľudí, ktorí si pochvaľujú skvelú kávu, čerstvé potraviny a vynikajúci chlieb
- Takýto priestor na Liptove rozhodne chýbal.
- Ako však najnovšie zvládajú situáciu ohľadom koronavírusu?
- Moment Liptov je nový typ podniku, ktorý spája kaviareň, potraviny a pekáreň
- Od ich otvorenia k nim chodí veľké množstvo ľudí, ktorí si pochvaľujú skvelú kávu, čerstvé potraviny a vynikajúci chlieb
- Takýto priestor na Liptove rozhodne chýbal.
- Ako však najnovšie zvládajú situáciu ohľadom koronavírusu?
Andrej Čatloch a Marek Benikovský stoja za novým projektom Moment Liptov, ktorý je v tomto regióne zatiaľ jedinečný. Moment, ako sa mu už familiárne hovorí, vznikol spojením kaviarne Dvojka a potravín Sýpka.
Ku týmto dvom šikovným ľuďom sa pridal aj kuchár Aleš Račko, ktorý pečie vlastný kváskový chlieb. „Základom je kváskový chlieb a okolo neho točíme také ochutené farebné chleby, ktoré sú obohatené o prírodné dochucovadlá, ako napríklad čierne uhlie, kurkuma, pečená cvikla, tekvica s višňami alebo čerešňami.“
- Ako celý koncept vznikol
- Či majú ľudia na Liptove problém s vyššou cenou potravín
- Čím chcú zaujať potenciálnych zákazníkov
zdroj: Moment Liptov
Ako vám napadlo vytvoriť tento koncept, teda spojiť potraviny, kaviareň a pekáreň?
ANDREJ: V podstate sme sa spojili cez nášho účtovníka. Ja som však tento priestor už dávnejšie pozeral, no na koncept klasickej predajne potravín sa mi to na Liptov zdalo príliš veľké, a preto som chcel ku tomu pridružiť aj kaviareň a pekáreň.
Celé to začalo do seba zapadať vtedy, keď sa tento priestor uvoľnil a náš účtovník ma odkázal na Mareka. Keď som sa s ním však prvýkrát stretol, tak ma Marek skoro vyhodil.
MAREK: Prišlo to totiž v takom čase, že to bola už asi tretia ponuka rad za radom a ja som už bol taký, že na jednej strane nám to imponuje, že ľudia chcú s nami spolupracovať, ale na druhej strane si uvedomujem, aký problém je zabezpečiť kapacitu personálnu, financie a podobné záležitosti.
S kolegom sme sa však bavili, že práve chlieb je tá vec, kde sa pražiarne kávy postupne dostávajú. Tak sme si povedali, že aj tak by sme to časom robili, tak to skúsme.
Čo ten špecifický názov Moment?
MAREK: No, bol to trošička pôrod. My sme začínali s tým, že by to malo byť liptovské. Takže padali rôzne názvy od Fajnô, Dobrô a všetko možné s tým ô na konci, aby luďom bolo jasné, že kde sme a sme na to hrdí.
Potom sme si však uvedomili, že pre zákazníkov, ktorí nie sú práve z Liptova, je to veľmi ťažko vysloviteľné a ľahko zkomoliteľné. Chceli sme teda vytvoriť niečo univerzálne a ľahko zapamätateľné.
ANDREJ: Nakoniec sa nám to podarilo a sme za to radi, náš názov nám už totiž veľmi zdomácnel a dá sa s tým krásne tvoriť marketing. Dôkazom toho je aj naše logo, v slove Moment v prvom O sú totiž tri kruhy, ktoré symbolizujú tri elementy, ktoré u nás môžete nájsť. Káva, potraviny, pekáreň. No a v strede je epicentrum, v ktorom z týchto troch elementov vzniká jeden celok.
Zaznamenali ste pri tvorení celého tohto priestoru nejaké problémy?
A: Najťažšie bolo sa asi len rozbehnúť. Problém sme však mali aj s nájdením stolárskej firmy, ktorá by nám dokázala vytvoriť interiér v danom časovom horizonte. To bol extrémny problém.
M: Nakoniec sme však našli firmu, ktorá sa mesiac venovala čisto nám. Zdržala nás aj hygiena a projektová dokumentácia. Od nášho prvého stretnutia po otvorenie však ubehlo pol roka, takže stále to hodnotíme ako rýchly proces.
Takže otváračka prebehla bez problémov?
A: No, bolo to celé dosť na punk, keďže nebolo ešte všetko dokončené. (smiech) Majiteľom budovy sme však sľúbili, že otvoríme vo februári. My sme však ešte pred oficiálnym štartom robili ešte takú predotváračku, aby sme pochopili čo ešte v tom procese vylepšiť.
M: Otvárali sme o jednej poobede a pred dverami stálo tridsať ľudí. To sme nikdy nezažili a behali nám zimomriavky po chrbte a sme mimoriadne vďační, že sa to ľuďom tak páči. Testovacia otváračka teda dopadla nakoniec úplne naostro.
Čo všetko si môžeme u vás nájdeme?
A: Môžete si u nás dať kvalitnú kávu praženú v Liptovskom Mikuláši. Taktiež môžete u nás nájsť pekáreň, ktorá je srdcom celého Momentu a potraviny Sýpka sa markantne rozšírili. Nájdete teda u nás kvalitné potraviny lokálnych, ale už aj zahraničných dodávateľov, keďže ideme hlavne po kvalite.
Kúpiť si teda môžete aj napríklad prírodnú organickú kozmetiku alebo čistiace prostriedky, ktoré nie sú na báze chlóru. Na rýchloobrátkové potraviny ako napríklad syry sa snažíme využívať čo najviac lokálnych dodávateľov.
Spomínali ste, že pekáreň je srdcom celého priestoru.
A: Áno. Základom je kváskový chlieb a okolo neho točíme také ochutené farebné chleby, ktoré sú obohatené o prírodné dochucovadlá, ako napríklad čierne uhlie, kurkuma, pečená cvikla, tekvica s višňami alebo čerešňami.
Ide o takú novinku na Liptove. Náš pekár, Aleš, sa pečením tohto typu chleba zaoberá už približne 6 rokov. Pekáreň však bola pre nás absolútnou novinkou a teda sa ešte stále snažíme vyladiť všetky detaily.
Tým, že ide o skutočne poctivé potraviny od lokálnych výrobcov, kvalitnú kávu a domáci chlieb, sú aj ceny trošku vyššie. Nemajú s tým ľudia na Liptove problém?
A: Áno, je pravda, že ceny sú trošku vyššie. Ide však o to, že komu ide hlavne o cenu, pôjde si nakúpiť do bežných obchodných reťazcov. No a ten, kto hľadá kvalitu, príde ku nám. Tí, ktorí nás hľadajú, sú tu, a preto sme s cenami nemali absolútne žiadny problém.
M: Ide však o to či to ľudia pochopia a uvidia tú pridanú hodnotu, ktorú v MOMENTE ponúkame.
Nerozmýšľali ste aj nad online nákupmi?
A: Vieme, že online nákupy sú momentálne trendy, do budúcna je to možné, no na to by sme pravdepodobne potrebovali väčšie priestory, aby sme mali tie nákupy kde pripravovať a uskladňovať.
A čo obedové menu?
M: Nevieme si predstaviť čistokrvné obedové menu, ale vieme si predstaviť, nakoľko tá doba sa dostatočne uponáhľala tak, že majú ľudia čoraz väčšiu potrebu, nejaký brunch. Do budúcna tu teda je možnosť nejakej desiatovej polievky s čerstvým chlebíkom, ktorá človeka zasýti. Vieme si predstaviť veľmi úzku ponuku jedál, ktorú môžu brať zákazníci ako istotu, že ich na nejaký čas zasýti.
Aby to však bolo úplne jasné, chceme ten koncept úplne prepojiť. Zákazník si napríklad dá toast, v ktorom mu tá šunka bude veľmi chutiť, no a hneď si ju môže kúpiť v potravinách. To znamená, že úplne optimálny stav bude, keď príde človek dá si kávu, raňajky, kúpi si napríklad vajíčka, chlieb a balíček kávy.
A: Toto je naša predstava, ako chceme, aby to fungovalo. Chceme, aby to nakupovanie nebolo len nutnosťou, ale príjemným zážitkom.
Krátko po vašom otvorení nastala celosvetová pandémia koronavírusu. Ako vás koronakríza ovplyvnila a akým systémom ste fungovali?
A: Prvé dva-tri týždne to bolo veľmi náročné. V tržbách sme zaznamenali rapídny pokles až na úrovni nejakých 70 %, potom to však začalo rásť. Podľa mňa to bolo zapríčené strachom ľudí, že sa báli, že sa nakazia.
Neskôr však už zisťovali, že to nie je až také hrozné. Nás ovplyvnilo aj to, že sme dosť špecifický obchod, a preto sme to cítili viac ako klasické obchodné reťazce. Postupne to však rastie. Robili sme donášky potravín, takže aj to nám pomohlo.
M: Kaviareň bola zatvorená a v súčasnosti je jej prevádzka mimoriadne obmedzená. V podstate to teraz celé ťahajú potraviny. Čo sa týka kaviarne tak máme pokles nejakých 80 % oproti tomu, ako to bolo predtým. Čiastočne to však môže byť spôsobené aj letom, keďže ľuďom sa nechce moc sedieť vo vnútri.
Dostali ste pomoc od štátu?
A: Nás ako predajňu nezachytila pomoc od štátu nijak, keďže sme oproti minulému roku nemali až taký pokles tržieb. Tým, že sme však otvorili MOMENT, sa nám zvýšili výdavky, pribudli nový zamestnanci a tá pomoc by sa teda teraz hodila.
M: Kaviareň dostala od štátu ten prvý balík finančnej podpory.
Boli ste nútení aj prepúšťať?
M: Čiastočne sa skrátili úväzky na niektorých administratívnych pozíciách, no našim cieľom bolo si udržať zamestnancov.
Aké máte plány do budúcna?
A:Určite chceme rozširovať sortiment v pekárni. Taktiež chceme rozšíriť raňajkovú ponuku a pridať nejaký street food. Nad novými prevádzkami zatiaľ neuvažujeme. Momentálne sa sústredíme na to, aby sme Moment Liptov naplno zabehli a všetky procesy fungovali a robili to čo najlepšie.
Článok bol pôvodne vydaný 23. mája 2020.