Jogín a crossfiťák si povedali „dokelu“ a začali miešať unikátne šaláty. S ich jedlami sa môžeš sám vyhrať
- Lukáš a Rasťo brušká východniarov plnia čerstvou zeleninou a jedinečnými ingredienciami
- Vo fresh bistre Dokelu si vieš zložiť šalát podľa vlastných predstáv
- Ich unikátne jedlá nikde inde nenájdeš. Košičania ich zbožňujú, šalát je totiž hlavný chod
- Lukáš a Rasťo brušká východniarov plnia čerstvou zeleninou a jedinečnými ingredienciami
- Vo fresh bistre Dokelu si vieš zložiť šalát podľa vlastných predstáv
- Ich unikátne jedlá nikde inde nenájdeš. Košičania ich zbožňujú, šalát je totiž hlavný chod
Na to, aby človek začal podnikať v neprebádanom biznise, potrebuje guráž a poriadnu odvahu. Nevie, do čoho ide, nevie čo ho čaká, jediné čo má je nápad, o ktorom musí byť presvedčený, že má potenciál.
Lukáš a Rasťo mali jedno aj druhé. Rozhodli sa, že si spoločne vytvoria to, čo doposiaľ v Košiciach nebolo, a to fresh bistro, kde si šalát vieš dokonca namiešať sám a podľa vlastnej chuti či predstáv. Úspešne prežili pandémiu, a to len pol roka predtým otvorili, majú stálu klientelu a šaláty, ktoré ponúkajú, nikde inde nenájdeš.
Spojili hlavy dokopy
Rasťo je ekonóm, ktorý bol dlhé roky generálnym riaditeľom nadnárodnej švédskej firmy Husqvarna pre strednú Európu. Má rád jogu a ajurvédu, ktorá odporúča žiť v harmónii so sebou samým. No zároveň dáva veľký dôraz na to, čo jeme a ako to jeme či kombinujeme.
Lukáš je zas vyštudovaný právnik, no vždy sa videl v marketingu. Vedel, že toto je cesta, ktorou sa musí uberať. Nakoniec sa mu to podarilo a dnes vedie úspešnú online marketingovú agentúru ZOOMZOOM. Je to síce marketér telom aj dušou, ale jeho vášňou je crossfit. Samozrejme aj tam jedlo zohráva veľmi dôležitú úlohu.
Chlapci sa raz rozhodli, že spoja hlavy dokopy a vytvoria niečo, čo v metropole východu nebolo a zároveň bude stopercentne napĺňať ich predstavu a takisto brušká ich zákazníkov. A tak právnik a crossfiťák spolu s ekonómom, ktorý je zároveň jogín, otvorili unikátnu šalatáreň dokelu. A veruže sa im to, do kelu, vydarilo.
Harmonické chute
„Jediné, čo sme s Lukášom v gastronómii robili, bolo to, že sme doma varili jedlo. Boli sme generálni riaditelia veľkých firiem, ale túžili sme začať podnikať v tomto odvetví,“ hovorí Rasťo.
Dodáva, že chceli, aby jedlo robilo ľuďom dobre, aby sa cítili dobre a aby im za to žalúdok poďakoval. „Prešli sme s Lukášom európske metropoly, aby sme zistili, čo chcú ľudia dnes na obed jesť. Bol som dokonca aj v Londýne, aby som sa čo-to priučil od jednej skvelej šéfkuchárky.“
Nebolo už o čom viac diskutovať, rozhodli sa, že bistro otvoria. „Bolo tam však viacero podnetov, prečo sme išli do toho. Prvý bol, že sme chceli do Košíc priniesť harmonické chute, druhý, že šalatárni sme verili, doposiaľ v našom meste podobná nebola, akosi ju nikto nechcel, ale my sme jej verili.“
Dokonalý názov
Názov dokelu si zapamätá snáď každý, ale prísť na taký nápad, ktorý skĺbi všetko, čo by fresh bistro malo obsahovať, nie je až také jednoduché. „Spočiatku sme chceli bistro nazvať Šalalát, ale zistili sme, že tento názov už je registrovaný. Trvalo nám možno aj tri týždne dokedy sa dokelu stvorilo,“ hovorí Lukáš, ktorý sa so svojou manželkou raz prechádzal a spoločne rozmýšľali, aký názov by bol najlepší.
Ona mu hovorila tipy a on jej zase vravel, čo by šlo a čo nie. Zrazu povedala do kelu. „Bolo to perfektné. Je to slovenské, je to slovná hračka, nie je to dlhé, má v sebe zeleninu a dá sa to úžasne marketingovo použiť.“
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Dnes je to na sto percent potvrdené, že to bol naozaj dobrý krok. Dokelu má v Košiciach stále meno a kto ich nepozná, aj keď tých ľudí nie je veľa, určite si ho zapamätá. „Len nedávno išli okolo nášho bistra mladí chlapci, kde jeden druhému povedal: „Pozri, to sa volá Dokelu, to je super.“ Vždy ma to poteší. Dnes už vieme, že tento názov je dokonalý,“ dodáva Lukáš.
Čerstvé, zdravé a plnohodnotné
Fresh bistro je však založené na princípe čerstvosti. Z ich jedál sa naje športovec, ale aj človek, ktorý sa rozhodol schudnúť. „Zaoberali sme sa však aj tým, ako sa zdravo a čerstvo najesť, keď človek robí v nejakom office a nechce siahnuť po obedovom menu. Všade je teoreticky stále to isté, ryža, kuracie mäso… Len málokde je miesto, kde by človek išiel na niečo zdravé, čerstvé a iné.“ Všetko dávalo zmysel, šalatáreň bolo dobré rozhodnutie.
Okrem stálych šalátov bistro ponúka aj možnosť zložiť si šalát podľa seba. Jednoducho si ho vyskladáš podľa vlastných chutí a preferencií. Nehovoriac o tom, že k dispozícii máš 60 ingrediencií. „Máš chuť na mäso, dáš si ho tam. Chceš syr? Tiež ho tam dáš. Pridáš, mrkvu, uhorku, nejaký proteín a máš chutné a čerstvé plnohodnotné jedlo. Jednoducho si zložíš, čo chceš.“
Okrem ôsmich šalátov, ktoré pravidelne upravujú a vylepšujú, si môžeš objednať aj bowly. „Na vývoji jedál spolupracujeme s naším kuchárom Mirom Ješkom. Niekedy to trvá aj dva mesiace, kým niečo vytvoríme. Je milovníkom Indie a v podstate celej Ázie, a preto v našich bowloch sú tieto chute krásne cítiť, ako napríklad vo veľmi populárnom bowle tikka masala, “ hovorí Rasťo.
Zapamätajme si, šalát zasýti
Je však potrebné povedať, že šalát sám o sebe nemá veľmi dobrý brand. Mnoho ľudí si myslí, že sa z neho nenaje a dokonca ho považujú len za prílohu. Opak je však pravdou. 500 gramový šalát ťa zasýti na dlhé hodiny. „Našich 8 šalátov, ktoré máme v ponuke sú kompletné jedlá, podobne ako aj naše bowly, ponúkame ich studené aj teplé. S mäsom či bez neho, s rybou aj klasický Cézar šalát.“
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Lukáš zase vraví, že jedinečnosť spočíva v tom, že ich jedlá sú vždy čerstvé. „To máš ako doma, keď si kúpiš zeleninu. Človek by ju mal zjesť čím skôr, nemôžeš ju dlho skladovať. Naše suroviny sú čerstvé a čerstvé sa musia aj predať. Je to výhoda pre každého zákazníka. Denne spotrebujeme aj 150 kg zeleniny.“
Koza Figová
Zaujímalo nás, ktorý šalát je najviac predávaný. „Zákazníci, ktorí nás ešte nepoznajú, si dávajú Cézar, lebo nevedia, čo čakať, ale veľmi obľúbená je aj Chicken pasta a Koza Figová. Práve za poslednou sa skrýva zaujímavý príbeh.“
V šalatárni to funguje tak, že po istom období posledné dva šaláty vypadávajú a nahradzujú sa novými. Štatistiky jednoducho nepustia a posledné musia „z kola von“. Rasťo si raz pozeral čísla na prevádzke a zistil, že Koza Figová akosi nejde, Lukáš sa jej síce zastával a chcel jej dať šancu, ale Rasťo bol neúprosný.
Museli sa s ňou rozlúčiť. Ľudia si ju však po čase začali pýtať späť a oni nechápali, že ako to je možné. Veď bola medzi poslednými. „Ja som si však pozrel štatistiky prevádzky a nie online. Práve tam bola na prvých miestach. Zistili sme, že ľudia, ktorí si objednávajú jedlo z domu majú iné chute ako tí, ktorí chodia priamo k nám,“ dodáva s úsmevom Rasťo.
Koza Figová je dnes stálica. Chuťove poháriky pošteklí sladkými marhuľami, slaným kozím syrom, delikatesnými figami, lahodnou cviklou a vrcholom je citrusový dresing. „Je to dokonalý celok všetkých chutí. Ja tento šalát neviem prestať jesť.“
Pandémii dali kopačky
Koronakríza zasiahla nás všetkých a gastrobiznis nebol ani zďaleka výnimkou. Lukáš a Rasťo sa však nevzdali a okrem nutnej prestávky sa im podarilo vykĺznuť z pazúrov pandémie, naozaj úspešne.
Korona ich neodrovnala, ale naopak, posilnila. Keďže sídlia v biznis centre Cassovar a spolu s ním tam aj T-systems so stovkami zamestnancov, museli vymyslieť spôsob, ako nezavrieť, ale naopak na tom všetkom získať. Cassovar sa zo dňa na deň totiž vyľudnil. „Naša investícia do šalatárne bola 90 000 €.“
Preorientovali svoj biznis na online a aj vďaka ich online marketingovej agentúre ZOOMZOOM sa im podarilo vyviaznuť bez strát. „Začali sme riešiť online svet. Myslím si však, že každá kríza ukáže, že to, čo je choré, zomrie a čo je zdravé, prežije. Dnes máme otvorené a bez strát. Ukázalo sa, že náš koncept je naozaj dobrý,“ vysvetľuje Lukáš.
Šalát z Dokelu si vieš vychutnať aj na terase a k tomu si dať aj chutné pivo Aloha, ktoré vyrábajú v spolupráci s vychýreným Pivovarom Hostinec, ktorý sídli v Levočskom dome a je najstarším hostincom na Slovensku.
https://www.startitup.sk/poklad-ktory-prepisal-dejiny-najstarsi-hostinec-na-slovensku-hostil-europske-kniezata-svadby-trvali-aj-tyzden/
„Máme veľmi dobrý partnerský vzťah a myslím si, že by si podniky mali viac pomáhať. My sme sa spojili a vytvorili chutné pivo, pričom plánujeme aj nealko a onedlho posedenie na letnej terase predĺžime, keďže sme zatiaľ len „obedoví“. Chceli by sme, aby u nás ľudia vysedávali aj v poobedňajších hodinách.“
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy