Juraj Karovič z Goodfridays: Dizajn je investícia s vysokou návratnosťou
- Aj v digitálnej dobe, ktorú žijeme, je možné presadiť sa bez masívnej komunikácie na Facebooku či Instagrame
- Túto cestu - robiť si svoju prácu poctivo a dobre, razí aj agentúra Goodfridays, ktorej zakladateľom je Juraj Karovič
- Okrem bežných klientských spoluprác sa zameriava aj na startupy, ktorým dokáže doladiť finálny nápad či komunikáciu
- Aj v digitálnej dobe, ktorú žijeme, je možné presadiť sa bez masívnej komunikácie na Facebooku či Instagrame
- Túto cestu - robiť si svoju prácu poctivo a dobre, razí aj agentúra Goodfridays, ktorej zakladateľom je Juraj Karovič
- Okrem bežných klientských spoluprác sa zameriava aj na startupy, ktorým dokáže doladiť finálny nápad či komunikáciu
Ako dlho je Goodfridays na trhu?
Good Fridays som založil hneď ako som dovŕšil 18 rokov. Už ako 13-ročný som začal s programovaním a dizajnovaním webstránok. Ich vizuál som si zo začiatku kreslil vo Photoshope a keďže vtedy sa spojenie grafický dizajn používalo na Slovensku veľmi zriedkavo, ani som nevedel, či si nevyrábam práce naviac, že to robím celé takýmto spôsobom.
Aké služby ponúkate svojim klientom?
Jednoducho povedané, dizajnujeme a programujeme – mobilné aplikácie, webové aplikácie či grafické rozhrania pre smarthome riešenia. Dalo by sa povedať, že naša práca zjednodušuje ľuďom prácu s počítačom. Pre našich klientov sme vytvorili aj niekoľko startupov, v rámci ktorých išlo o doladenie nápadu, až po vytvorenie celkového produktu či komunikácie celého projektu.
Pre akých klientov v súčasnosti pracujete?
Nedávno sme dizajnovali nový portál imhd.sk, ktorý zjednoduší prepravu verejnou dopravou viac ako štvrťmiliónu Slovákov. Okrem toho sme dizajnovali webstránku a identitu pre FUERGY. Je to hardvér, ktorý dokáže udržiavať energiu zo solárnych panelov a tú môžete následne predávať okolitým domácnostiam. Celá technológia beží na vlastnej kryptomene FUERGY. Tiež stojíme za vizualnym štýlom ico presale BETHEREUM, ktoré vyzbieralo 6000 ETH, čo bolo v tom čase okolo 3,5 milióna dolárov.
Momentálne môžete aj v Bratislave vidieť bilbordy pre značku Czechoslovakia Vodka, tu sme sa podieľali na webdizajne. Dokončujeme redizajn pre komunikátor SILENTEL, ktorý je jednotkou medzi bezpečnostnými komunikátormi na svete a rovnako vznikol na Slovensku.
Ako ich získavate?
Ak budete robiť skvelú prácu, skvelí klienti vás budú nasledovať. Veľkým vedľajším efektom je, že títo klienti s vami skutočne chcú pracovať, čo často vedie k fantastickým výsledkom, ako aj k veľkým klientským vzťahom, ktoré idú nad rámec pôvodnej projektovej schémy.
Pre koho ste pracovali v minulosti?
Posledné roky sme sa sústredili hlavne na startupy. To sú totiž veci, ktoré nás bavia najviac. Spomenúť môžem projekty Sportender, Lurity, Promobay, Sourcecall alebo Hellenski. Čo sa týka klientských prác, tak môžem spomenúť 365 banku, KPMG, J&T, Mini, BMW, Nordsee, Karloff, EMM, Adidas, T-Mobile, Orange, Napapijri a mnoho ďalších. V portfóliu máme od klasických bannerov všetko až po dizajn private jetu.
Máte v portfóliu aj zahraničné mená?
Zatiaľ sa sústredíme hlavne na slovenský trh, no mali sme aj niekoľko zahraničných projektov. Veľa zo slovenských projektov aj vďaka nášmu dizajnu expandovalo a presadilo sa v zahraničí. Momentálne máme jeden office aj v New Yorku, prostredníctvom ktorého outsourcujeme prácu tu na Slovensku.
Na akom najväčšom projekte ste pracovali doteraz?
Pracovali sme na viacerých projektoch, ktoré sa rozrastajú ale neviem presne povedať, ktorý bol najväčší. Máme široké portfólio klientov a každý projekt má inú cieľovku. Veľký potenciál má startup Sourcecall, o ktorom zatiaľ viac nemôžem prezradiť.
Na akom sa vám naopak pracovalo najlepšie a všetko išlo ako po masle?
Dobre sa nám robí so všetkými klientami, pretože im chceme pomocť a nie proti nim bojovať.
Koľko má Goodfridays aktuálne zamestnancov?
Momentálne nás je v štúdiu 10, plus pes Lana.
Na internete je vcelku náročné sa o vás niečo dozvedieť a pritom pracujete na veľkých veciach. Ako je to možné v tejto digitálnej dobe?
Vždy som mal jednoduchý koncept. Robiť skvelú prácu a zvyšok bude nasledovať. Ale čoskoro budete môcť naše portfólio vidieť na našom webe
www.goodfridays.sk, zatial nás môžete sledovať na Instagrame.
Čím sa odlišujete od ostatných agentúr na Slovensku?
Veľa dobrých výtvorov nevznikne preto, že dizajnéri sú kúzelnici alebo výnimočne talentovaní a už vôbec nie kvôli znalosti Photoshopu, ale preto, že sa neuspokoja na prvý a ani na druhý raz. Profesionálny dizajn vytvára rozdiel medzi skvelým zážitkom a otrasným zážitkom. A to v každom jednom kontakte zákazníka s produktom, službou alebo značkou. V každom jednom projekte uplatnujeme dlhoročné skúsenosti a firmy si musia uvedomiť, že dizajn nie je náklad. Dizajn je investícia a to s vysokou návratnosťou. Vráti sa vám z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska. Keď sa podieľame na projektoch, pozeráme sa na to, ako keby sme to tvorili pre seba.
V čom je vaša konkurenčná výhoda?
Odlišujeme sa tým, že sa nezameriavame iba na dizajn. Pomáhame klientom vylepšiť podnikanie rôznymi merateľnými technikami. Prostredníctvom dizajnových a biznisových princípov pomáhame klientom dosiahnuť ich ciele. V neposlednom rade je tu naša pracovná vytvalosť, ktorá sa niekedy nezlučuje so zivotom bežných ľudí.
Čo je pre teba najväčšou inšpiráciou?
Sú to veci, ktoré s dizajnom na prvý pohľad nemajú nič spoločné. Je to život naokolo, ľudia, veci, miesta. Vystúpiť z komfortnej zóny a nestretávať sa len s ľuďmi, ktorí majú rovnaké záľuby, názory na život alebo zamestnanie. Keď vyzerá, že nepracujem, vtedy zvyknem pracovať najviac, lebo čerpám inšpiráciu. Inšpirácia je naozaj niečo, čo si nemôžete vynútit, ale môžete sa postaviť do pozície, kde vás inšpirácia s najväčšou pravdepodobnosťou zasiahne.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy