Kalifornskí zákonodarcovia prišli s originálnym nápadom: Nekúpte si auto a my vám dáme tisíc eur
- Tradičné centrum pokrokových nápadov
- Cieľom má byť motivácia k používaniu verejnej dopravy
- Tradičné centrum pokrokových nápadov
- Cieľom má byť motivácia k používaniu verejnej dopravy
Keď sa hovorí o konzumnom spôsobe živote, prvá krajina, ktorá bežnému človeku s najväčšou pravdepodobne napadne, budú Spojené štáty americké.
Pre mnohých sú USA symbolom rýchleho občerstvenia, luxusných aut, častých výmen bytov, mobilov, hodiniek či moderných technologických zariadení a neuveriteľne preplnených obrovských šatníkov.
A práve v USA je jeden zo štátov, ktorý predovšetkým v poslednom čase prichádza s celou radou opatrení bojujúcich proti konzumu, ale najmä proti klimatickej zmene.
Ide o Kaliforniu, ktorá je s 39,2 miliónmi obyvateľov jednoznačne najľudnatejším štátom Spojených štátov, píše portál Statista.
Ešte iba pred týždňom predstavitelia tohto štátu prijali dokument, na základe ktorého od roku 2035 sa budú môcť predávať iba autá na elektrinu a vodík, čo je podľa The Washington Post posledným pokusom Kalifornie viesť Spojené štáty v jej klimatickej politike.
Okrem toho si miestni legislatívci určili ďalšie dva ambiciózne environmentálne ciele: do roku 2036 chcú produkovať 90 percent energie z obnoviteľných zdrojov a do roku 2045 obmedziť emisie skleníkových plynov o 85 percent.
Bloomberg informuje, že v polovici tohto týždňa miestni zákonodarcovia prijali zákon, ktorý občanom s ročným príjmom nižším ako 40-tisíc eur, respektíve 60-tisíc v prípade páru, prinesie daňovú úľavu vo výške približne tisíc eur.
Avšak, títo občania musia splniť základnú podmienku, a tou je, aby nevlastnili osobný automobil. Business Insider dopĺňa, že nový zákon ešte musí podpísať guvernér Gavin Newsom, očakáva sa však jeho bezproblémové schválenie.
Chcú motivovať k používaniu verejnej dopravy
„Čo sa týka klímy, takýto rok sme ešte nemali. Nemôžem byť viac hrdý na to, čo náš štát dokázal,“ cituje portál News Times Davida Weiskopfa, poradcu pre politiku v rámci neziskovej organizácie NextGen Policy.
Cieľom novej daňovej úľavy je aspoň v určitej miere uvoľniť neustále zapchaté kalifornské cesty, a zároveň poskytnúť domácnostiam s nízkymi príjmami dodatočné financie na využívanie verejnej dopravy.
Toto opatrenie, schválené pod skratkou S.B.457, by podľa informácií Bloombergu stálo asi miliardu eur ročne. Sponzoruje ho Streets For All, losangelská skupina pridružená k progresívnej fundraisingovej platforme ActBlue a má podporu od spoločnosti na zdieľanie áut Getaround.
„Keďže dôsledky klimatickej zmeny pociťujeme v celom našom štáte, je čas, aby sme sa agresívnejšie zaviazali k implementácii spôsobov udržateľnej dopravy. S.B.457 je dôležitým krokom k tomuto cieľu,“ uviedol pre The Washington Post predkladateľ tohto zákonu, senátor Anthony J. Portantino.
Dochádzanie bez auta sa stáva atraktívnejšie
34-ročná rezidentka Los Angeles Cassie Hortonová pre Business Insider povedala, že posledný rok svojho života strávila v Chicagu, respektíve New Yorku bez auta. Túto skúsenosť označila za „transformačnú“ a v tomto životnom štýle plánuje po septembrovom návrate do Kalifornie pokračovať.
„V peňaženke mám viac peňazí, no zároveň mám pocit, že vďaka tomu je môj život lepší. A keď k tomu pridáte aj nejakú environmentálnu výhodu, celý tento balík pozitív je skutočne presvedčivý,“ vysvetlila svoje pohnútky.
Avšak najmä pre Američanov s nižšími príjmami nemusí byť také jednoduché rozlúčiť sa so svojimi autami, pretože mnohí ich potrebujú na dochádzanie do práce.
Podľa júnového prieskumu WFH Research je medzi viac ako 21-tisíc Američanmi 15 % zamestnancov na plný úväzok pracujúcich iba na diaľku. Až 55 % pracuje len na pracovisku a zvyšných 30 % má takzvaný hybridný model.
Pre 45 % Američanov, ktorí aspoň časť času pracujú na diaľku, a zároveň dochádzajú menej často sa životný štýl bez áut stáva čoraz atraktívnejším.
Zdroje: Statista, The Washington Post, Bloomberg, News Times, Business Insider, WFH Research