Kariéra pilota na dosah: Nový program Pilot Runway pomáha plniť sny
Pre absolventov škôl môže byť posledný rok štúdia stresujúcim obdobím – čelia rozhodnutiam, ktoré ovplyvnia ich pracovnú budúcnosť. Zatiaľ čo niektorí si idú za svojimi cieľmi, pre mnohých, ktorí snívajú o povolaní pilota, sa tento sen môže zdať takmer nedosiahnuteľný.
Náklady a časová náročnosť výcviku často spôsobujú, že si mladí ľudia volia inú kariéru. Práve preto vznikol projekt Pilot Runway, ktorý ponúka garantovaný tréning a pracovné miesto v leteckých spoločnostiach zapojených do projektu.
Prekážky a príležitosti na ceste k povolaniu pilota
Na začiatku kariéry sa budúci piloti môžu obávať nielenže o budúcnosť svojej práce, ale aj o samotnú dostupnosť zamestnania, finančné prekážky či dĺžku štúdia. Hoci tieto výzvy nie sú špecifické len pre letecký priemysel, ovplyvňujú všetkých, ktorí snívajú o kariére pilota.
„Stať sa pilotom je komplexný proces, takže môže byť ťažké mať jasnú víziu a časový rámec, ako aj konkrétnu predstavu o finančnej investícii,“ hovorí Norbert Akromas, generálny riaditeľ spoločnosti Pilot Runway. „Naším cieľom je uľahčiť túto rozhodujúcu etapu kariéry pilota a poskytnúť všetky možné príležitosti na realizáciu profesionálnych snov – ukázať, že pilotom sa môže stať každý, komu nechýba odhodlanie a chuť pracovať.“
Financovanie nákladov na výcvik pilota je jedným z dôvodov, prečo si absolventi škôl niekedy vyberajú iné kariérne cesty. „Približné náklady na výcvik pilota sa môžu pohybovať od 95 000 do 170 000 eur, v závislosti od školy, lokality a zvolenej licencie,“ uvádza N. Akromas. „To môže byť neúnosná cena a nie každý dokáže nájsť finančné prostriedky na svoju vysnívanú kariéru. Chápeme to, a preto naši partneri programu, spoločnosti Avion Express a AirExplore, poskytujú študentom nielen finančné riešenie na zaplatenie výcviku, ale im aj garantujú pozíciu druhého pilota (prvého dôstojníka) ešte pred začiatkom štúdia.“
„Po úspešnom ukončení výcviku noví piloti okamžite zaujmú miesto druhého pilota,“ hovorí N. Akromas. „To je mimoriadne dôležitý moment, keďže bežné hľadanie zamestnania v tomto odvetví – previerka u leteckej spoločnosti, získanie typovej kvalifikácie a napokon samotný nástup na pilotné miesto – môže trvať niekoľko rokov.“
Aké sú podmienky prijatia na výcvikový program?
Okrem základných vstupných požiadaviek, ako sú stredoškolské vzdelanie a znalosť anglického jazyka, sa v programe Pilot Runway nevyžadujú žiadne špecifické znalosti z oblasti letectva. „Všetky vedomosti potrebné na pilotovanie lietadiel, ako sú Airbus A320 alebo Boeing 737, poskytuje náš partner pre výcvik, BAA Training – Akadémia pre výcvik pilotov. Program MCPL (Multi-Crew Pilot Licence) v priebehu dvoch rokov plne pripraví budúcich pilotov na leteckú prevádzku. V porovnaní s univerzitným štúdiom ide o jeden z najkratších výcvikových kurzov svojho druhu. Už po 24 mesiacoch je študent plne kvalifikovaný na prevzatie funkcie druhého pilota,“ uvádza N. Akromas.
„Samotný výcvikový program poskytuje vzdelanie v rámci celej škály kompetencií, od základov leteckej teórie a pilotovania jednomotorových a dvojmotorových lietadiel až po pokročilý výcvik na získanie kvalifikácie. Teoretická časť výcviku prebieha na Akadémii výcviku BAA v Litve, zatiaľ čo zvyšok výcviku pokračuje v Španielsku. Študenti sa naučia pilotovať konkrétne typy osobných lietadiel na skutočných leteckých simulátoroch a záverečná fáza výcviku prebieha v lietadle Airbus A320 alebo Boeing 737,“ hovorí pán Akromas.
Vďaka komplexnému programu pilotného výcviku, financovaniu zo strany leteckých spoločností a zaručenému zamestnaniu ešte pred začiatkom štúdia majú budúci piloti vynikajúcu šancu začať svoju kariéru oveľa skôr ako ostatní. Solídne pracovné skúsenosti získané na začiatku kariéry zabezpečia budúcemu pilotovi vysoko platenú prácu – piloti majú jeden z najvyšších platov.
Aké vlastnosti by mal mať pilot?
Jedným z najnáročnejších aspektov práce pilota je neustála potreba osobného a profesionálneho rozvoja. „Kľúčové je logické myslenie a komunikačné zručnosti, keďže pilot musí efektívne spolupracovať nielen s posádkou na palube, ale aj s pozemným personálom a špecialistami riadenia letovej prevádzky. Rovnako dôležitá je schopnosť udržať si chladnú hlavu, viesť tím, pracovať kolektívne, riešiť problémy, robiť rozhodnutia a byť sebavedomý. Mnohé z týchto vlastností sa rozvíjajú počas štúdia, takže ich nemusíte nevyhnutne ovládať všetky, aby ste sa mohli stať pilotom,“ vysvetľuje Marijus Ravoitis, riaditeľ BAA Training.
Flexibilita, ktorá je súčasťou tejto profesie, prináša svoje výhody aj nevýhody, pretože piloti musia byť pripravení na neočakávané zmeny v letovom pláne, hoci tieto situácie nie sú časté. Fyzická kondícia a celkové zdravie sú pre bezpečný a efektívny výkon tohto povolania tiež nevyhnutné.
Dopyt po pilotoch rastie a ich platy zostávajú medzi najvyššími na svete
Európsky letecký priemysel naďalej zaznamenáva výrazný rast, ktorý je spôsobený dopytom cestujúcich. „V aktualizovanej prognóze Eurocontrol na roky 2024 – 2030 sa očakáva, že počet letov v roku 2024 dosiahne 10,6 milióna, čo predstavuje nárast o 4,9 % v porovnaní s rokom 2023.“ hovorí M. Ravoitis.
Podľa Payscale sa priemerný plat druhého pilota za posledný rok zvýšil o necelých 28%. Minulý rok druhí piloti zarábali hrubú mzdu medzi 25 000 eur a 91 000 eur, pričom tento rok je hrubá mzda od 51 000 eur až do 97 000 eur. Ročné platy kapitánov pred zdanením sa pohybujú od 120 000 eur do 270 000 eur. Tieto platy patria v porovnaní s ostatnými profesiami k najvyšším na svete a vzhľadom na pretrvávajúci nedostatok pilotov sa platy pravdepodobne budú ďalej zvyšovať. Z pozície druhého pilota sa môžete dostať na pozíciu kapitána keď budete mať podľa európskych predpisov nalietaných 1 500 hodín.
Pilot Runway tak ponúka nové možnosti a otvára dvere k jednej z najprestížnejších kariér. Ak si chcete zabezpečiť úspešnú budúcnosť v oblasti letectva, kliknite a prihláste sa tu.