Katar pozastavuje dodávky plynu do Európy. Dávajú stopku svetovej tepne
- Katar ako druhý najväčší exportér skvapalneného plynu na svete pozastavuje dodávky plynu cez Suezský prieplav
- Robí tak v reakcii na konflikt medzi USA, UK a povstalcami v Jemene
- Katar ako druhý najväčší exportér skvapalneného plynu na svete pozastavuje dodávky plynu cez Suezský prieplav
- Robí tak v reakcii na konflikt medzi USA, UK a povstalcami v Jemene
V reakcii na zvýšené riziká v kritickom prielive Bab el-Mandeb po leteckých útokoch na ciele húsíov v Jemene pod vedením USA Katar prijal strategické rozhodnutie pozastaviť tranzit tankerov so skvapalneným zemným plynom (LNG) cez tento dôležitý priechod.
Z údajov agentúry Bloomberg o sledovaní lodí vyplýva, že najmenej päť katarských plavidiel na skvapalnený zemný plyn, ktoré pôvodne smerovali do úzkeho prielivu na južnom konci Červeného mora, od piatku stojí.
Toto prerušenie zo strany druhého najväčšieho dodávateľa LNG v Európe prichádza v mimoriadne náročnom čase. Európa v súčasnosti zažíva zimu, čo zvyšuje obavy o stabilitu dodávok energie, píše Bloomberg.
Strategický význam Červeného mora sa ukazuje ako kľúčová spojnica medzi Stredozemným morom a Adenským zálivom, predovšetkým cez Suezský prieplav a prieliv Bab-al-Mandab. Najmä Suezský prieplav vytvára najpriamejšiu námornú trasu medzi Európou a Áziou, ktorá vedie medzi Jemenom a Džibuti.
Táto kľúčová námorná cesta nie je len regionálnym, ale aj celosvetovým fenoménom, keďže ňou prechádza približne 12 % svetovej lodnej dopravy, čo zdôrazňuje jej kľúčovú úlohu v medzinárodnom obchode a logistike, píše portál The Economic Times.
Katar dáva dočasnú stopku skvapalnenému plynu
Spoločnosť Qatar Energy sa pridala k veľkým prepravným spoločnostiam, ktoré sa strategicky vyhýbajú trase v blízkosti Jemenu v reakcii na hrozby zo strany húsíjských militantov, spojencov Iránu.
Tento vývoj je významný, keďže Katar je druhým najväčším vývozcom skvapalneného zemného plynu (LNG) na svete, pričom zaostáva len za Spojenými štátmi, a zohráva kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní bezpečnosti dodávok energie do EÚ, najmä v čase prebiehajúcej ruskej invázie na Ukrajinu.
How do you know that the impact of Houthi attacks on ships and the US/UK attacks to stop them is getting serious?
When Kuwait and Qatar divert shipments of oil and LNG!
Below is is PM Monarch. Chartered by Kuwait’s Petroleum Corp.
source: https://t.co/AUyuMaD8He #Yemen #Oil pic.twitter.com/37THtL4ntA— Anas Alhajji (@anasalhajji) January 15, 2024
Je však pozoruhodné, že napriek tejto geopolitickej dynamike zaznamenávajú ceny plynu v Európe prekvapivý pokles. Sadzby klesli pod 30 eur za megawatthodinu, čo predstavuje najnižší bod od začiatku energetickej krízy, píše portál El Pais.
Napriek prerušeniu dodávok skvapalneného zemného plynu cez prieliv Bab el-Mandab sa neočakáva, že by Európa čelila okamžitému nedostatku.
Zásoby plynu na kontinente sú veľké a priemyselný dopyt je v súčasnosti tlmený. V dôsledku toho európske referenčné ceny plynu v pondelok klesli až o 3,7 % a dosiahli najnižšiu úroveň od augusta.
Medzitým sa pri pobreží Ománu zastavili tri tankery prepravujúce LNG do Európy. Okrem toho dve prázdne lode, ktoré sa vracajú do Kataru na prečerpanie, zastavili na opačných stranách prielivu Bab el-Mandab – jedna v Červenom mori a druhá v Stredozemnom mori, blízko Suezského prieplavu, informuje portál Energy Voice.
Obchádzka okolo Afriky
Podľa rôznych analytikov tankery LNG, ktoré nedávno zmenili svoj kurz, boli pravdepodobne na ceste do Európy. To naznačuje, že tieto dodávky by mohli byť súčasťou dlhodobých zmlúv s krajinami, ako je Taliansko alebo Poľsko alebo potenciálne spotového predaja do britských terminálov.
Alternatívna trasa pre tieto tankery, oboplávajúca Mys Dobrej Nádeje pri Južnej Afrike, výrazne predlžuje cestu – približne 27 dní v porovnaní s 18 dňami cez Červené more a Suezský prieplav.
Táto nedávna zmena trasy katarských zásielok plynu cez Červené more tiež zdôrazňuje širší geopolitický problém. Naznačuje, že nedávne vojenské akcie Spojených štátov a Veľkej Británie proti húsíjským povstalcom aspoň zatiaľ neviedli k výraznému zlepšeniu bezpečnosti tohto kritického námorného priechodu, píše El Pais.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: El Paiso, Energy Voice, The Economic Times, Bloomberg