Káva Štrbské Presso je slovenský unikát. Zrná pochádzajú až z 3 kontinentov a 8 rôznych krajín
- ŠTRBSKÉ PRESSO si zamiluje každý kávičkár
- Ich cieľom bolo vytvoriť značku, ktorá bude rýdzo slovenská, a to sa im aj podarilo
- ŠTRBSKÉ PRESSO si zamiluje každý kávičkár
- Ich cieľom bolo vytvoriť značku, ktorá bude rýdzo slovenská, a to sa im aj podarilo
Michal Pollák precestoval celý svet, aby pripravil tú najkvalitnejšiu zmes a priučil sa umeniu „kávomilcov“. Výsledkom je ŠTRBSKÉ PRESSO. Slovenská káva, ktorej špecifickosť tvoria zrná z ôsmich krajín sveta, doplnené o zmes z koreňa horca či škorice.
„V roku 2013 koncom augusta som sedel s priateľom na káve a vtedy sme si spoločne uvedomili, že na Slovensku neexistuje značka kávy, ktorá by bola typicky slovenská. Práve preto sme sa rozhodli na trh priniesť ŠTRBSKÉ PRESSO,“ začína svoje rozprávanie zakladateľ unikátnej slovenskej kávy.
Káva s „doprovodom“
Debaty o káve pokračovali aj nasledovné mesiace. Pátrali po názve, cestovali za kávou, ochutnávali a kreovali.
„To, že sme dávali kvalitu na prvé miesto, bolo samozrejmé! K nádherne voňajúcemu zrnu sme však hľadali viac, akýsi „doprovod“. Išlo o úsmev, emócie a možno až zimomriavky. Jedným slovom taký mrazivo-radostný pocit. Ten nami prebehol, keď sme po prvýkrát vyslovili Štrbské presso!,“ hovorí kreatívec, ktorý kedysi podnikal s parketami, ale pôsobil aj v reklamnej agentúre.
Počas toho, ako v októbri 2013 v agentúre Apple Pie vsádzali do loga Štrbského Pressa typický slovenský „hrnčok“, tak sa Michal túlal po celosvetových výstavách kávy, ochutnával ju a vyberal zrná.
Pražiareň so storočnou tradíciou
Michal so svojím tímom žili Štrbským Pressom na 100 %. Venovali mu množstvo energie, ktorá bola potrebná, aby vytvorili „našinca“. Teda niečo, čo bude naše, slovenské.
„Písali sme a škrtali, kreslili, čítali, študovali, učili sa. Boli sme absolútni laici. Tak, ako keď sa auto posúva v tme a jeho svetlá odhaľujú cestu, tak sa aj nám postupne otvárali všetky cesty. Tak, ako tá do talianskeho Terstu, do pražiarne s takmer storočnou rodinnou tradíciou, kde sme sa stali najskôr žiakmi a onedlho zákazníkmi a aj priateľmi,“ ozrejmil majiteľ.
Päť receptúr, tri kontinenty a osem krajín
Po takmer dvoch mesiacoch priebežných testov a ochutnávok vytvorili základ piatich receptúr a zmesí Štrbského Pressa – Brown, Blue, Violet, Red a Silver. „Vôňa týchto zmesí je „déjà vu“. Sen a súčasne niečo ešte nepoznané.“
Kávové zrná Štrbského Pressa pochádzajú z ôsmich krajín a troch kontinentov sveta. Vietnam, India, Keňa, Etiópia, Brazília, Honduras, Guatemala a Nepál. „Spoločným menovateľom všetkých zmesí je pôvod vyberaných kávových zŕn z najkvalitnejších kávových plantáží na svete z rovníkových oblastí,“ dodáva zakladateľ slovenskej kávy.
„Stali sa základom stabilnej a vyváženej chute. Proces prania a triedená frakcia kávových zŕn zaručuje ich rovnovážne praženie, a teda zdravú kávu a jej konzumentovi nielen 80 % dennej dávky antioxidantov a prevenciu proti rakovine, ale aj ochranu proti osteoporóze, Alzheimerovej a Parkinsonovej chorobe,“ objasňuje.
Od Dunaja až do Kazachstanu
Káva z dielne ŠTRBSKÉHO PRESSA tiež blahodarne pôsobí na pečeň a okrem toho je spoľahlivým bojovníkom proti cukrovke druhého typu.
„Práve takúto zdravú kávu sme chceli Slovákom dať a ja verím, že sa nám to podarilo. Aby sme podčiarkli tému zdravia a urobili ho ešte slovenskejším, ku káve sme pripravili zmes korenín škorice a tatranského horca, alebo škorice a tatranského horca s kardamónom.“
ŠTRBSKÉ PRESSO po dlhých mesiacoch príprav prišlo na trh, a to presne 1. júna 2014. Čím je však jedinečné?
„Okrem vysokej kvality, ktorá je samozrejmosťou, je Štrbské Presso jedinečné z viacerých dôvodov. V prvom rade ide o to, že kávové zrná na jeho výrobu sú triedené podľa veľkosti, takže pri pražení nedochádza k tomu, že niektoré zrná zostanú nedopražené a iné zhoria. Kávové zrná sa pražia v talianskom Terste. V pražiarni s takmer storočnou tradíciou, samostatne. Takéto rovnovážne praženie umožní, že káva má okrem stabilnej a vyváženej chuti aj širokospektrálne blahodarné účinky na ľudský organizmus,“ hovorí s hrdosťou majiteľ.
Ani nie rok po založení značky sa ŠTRBSKÉ PRESSO stalo oficiálnym participantom na významnej celosvetovej výstave EXPO Miláno 2015. Nebolo to však posledný krát. „Fantastický výsledok dosiahol Števo Svitko aj so Štrbským Pressom v žilách na Dakare 2016, kde skončil na fantastickom 2. mieste. Boli sme súčasťou aj EXPA 2017 v Kazachstane,“ pochválil sa zakladateľ.
Ako si pripraviť hrnček dobrej kávy?
„Pre dosiahnutie tej najlepšej chute je podstatné správne nastavenie kávovaru. Vo svete sa používa na praženie množstvo druhov a kvalít zŕn. Každé takéto zrno má svoju špecifickú konzistenciu a tiež spôsob praženia. Z tohto dôvodu je dôležité, aby bol každý kávostroj, presnejšie jeho mlynček, alebo mlynček na kávu pri zmene druhu kávy správne nastavený. Môže sa totiž stať, že pri nesprávnom nastavení môžete použiť kávu vysokej kvality, ale výsledok prípravy nápoja nebude uspokojivý.“
Ako teda dosiahneme „správny“ efekt? „Po nasypaní novej zmesi kávového zrna odporúčam meniť hrúbku mletia a pripraviť kávu tak, aby ste dosiahli „správnu chuť a penu“. Existuje pravidlo z ktorého vyplýva, že na prípravu 1 ml nápoja potrebujete 1 sekundu času, za ktorý natečie. Ak tečie nápoj rýchlo, znamená to, že je mletie príliš hrubé. Ak pomaly alebo takmer vôbec, znamená to opak. Po ukončení prípravy kávy by mala zostať na povrchu pena krémovej farby,“ dopĺňa.
Aktuálna situácia nie je pre podnikateľov (najmä v gastre) priaznivá. Niektoré podniky sú zatvorené na neurčito, iné fungujú formou take-away a ďalšie zavreli definitívne. „Naše tržby citeľne klesli, keďže sú kaviarne zatvorené. Okrem toho je vidieť, že nákupne správanie ľudí sa aktuálne veľmi mení a premýšľajú za akú cenu si čo kúpia,“ ozrejmil Michal.
ŠTRBSKÉ PRESSO ako franšíza
ŠTRBSKÉ PRESSO má v našom hlavnom meste svoju centrálu. Okrem toho sa postupne rozširuje aj do kaviarní. Nájdeme ich VICTORY FITNESS v Bratislave, v Intersporte v Tatranskej Lomnici, v hoteli Grand v Liptovskom Mikuláši a jednoznačne aj na Štrbskom Plese.
Firma má aktuálne takmer 120 obchodných partnerov. Plnohodnotných franšízových partnerov má však v súčasnosti len dvoch. Do budúcna zakladateľ plánuje dostať prevádzku ešte bližšie k ľuďom a rozšíriť ju pocelom Slovensku a expandovať aj do USA, Číny a iných krajín. „Verím, že sa jedného dňa dostaneme na číslo 30-50 franšízových kaviarní po celom Slovensku,“ tvrdí majiteľ.