Každý tretí mladý Slovák investuje. Mnohí robia tieto základné chyby (PRIESKUM)

  • Medzi mladými ľuďmi rastie chuť spoznávať svet financií
  • Učia sa investovať a myslia na svoju budúcnosť
  • Sú na tom lepšie ako mileniáli?
na snimke je investovanie a genz
Pexels.com
  • Medzi mladými ľuďmi rastie chuť spoznávať svet financií
  • Učia sa investovať a myslia na svoju budúcnosť
  • Sú na tom lepšie ako mileniáli?

O tom, že Generácia Z búra zaužívané stereotypy, sa v našej spoločnosti presviedčame dennodenne. Novým fenoménom, ktorý zaujal svet mladých, je práve finančníctvo a sféra investovania. Na rozdiel od predchádzajúcich generácií Generácia Z čoraz viac využíva digitálne platformy, ktoré umožňujú investovať do akcií, kryptomien a dokonca aj frakčných akcií.

Vďaka moderným technológiám je investovanie pre Generáciu Z prístupnejšie než kedykoľvek predtým. Mnohé z týchto investícií sú realizované cez mobilné aplikácie, ktoré sprístupňujú obchodovanie s akciami alebo kryptomenami aj pre úplných začiatočníkov.

Okrem toho mladí investori čoraz častejšie hľadajú informácie na sociálnych sieťach. Svet internetových platforiem, influencerov a populárnych profilov vzdelávacích inštitúcií robí svet financií prístupnejší ako kedykoľvek predtým. Azda neexistuje ani jeden príslušník Generácie Z, ktorý by nikdy nepočul o najskloňovanejších slovách slovníka moderných investorov, akými sú napríklad Bitcoin, Litecoin či Ethereum.

Prieskumy fandia Generácii Z

Podľa prieskumu vykonaného portálom Investopedia Generácia Z (ľudia vo veku 18 až 25 rokov) dokáže byť finančne vyspelejšia ako akákoľvek predchádzajúca generácia v rovnakom veku. Treba však dodať, že charakteristickým znakom pre túto generáciu je aj to, že trhom nerozumejú dostatočne. Na rozdiel od mileniálov nemajú tendenciu trh najprv skutočne spoznať predtým, ako investujú svoje peniaze.

Viac ako polovica opýtaných potvrdila, že už istý čas investuje, pričom 26 % z nich sa angažuje na akciovom trhu. Napriek tomu sa len jeden zo štyroch cíti dostatočne vzdelaný na to, aby vysvetlil, ako trh funguje. Z finančných pojmov sa najistejšie cítia v oblasti výdavkov a sporenia. Tie zvládajú okoliu priblížiť s ľahkosťou.

Prieskum odhaľuje aj niekoľko zaujímavých faktov:

  • viac ako 54 % Generácie Z investuje,
  • iba každý štvrtý mladý investor sa cíti dostatočne vzdelaný na to, aby vysvetlil, ako funguje investičný trh,
  • až 25 % opýtaných investuje do kryptomien,
  • ukázalo sa, že stabilne pracujúca mládež je finančne gramotnejšia ako brigádnici či nezamestnaní,
  • až 44 % opýtaných z Generácie Z tvrdí, že neinvestuje z dôvodu, že nevedia, kde s investovaním začať.

na snímke je BTC, gen z investuje
zdroj: Pexels.com

Začínajú zavčasu

Podľa analýzy Charlesa Schwaba, ktorú opisuje portál CNBC, bežný príslušník Generácie Z začína investovať už v 19 rokoch. U staršej generácie mileniálov sa táto hranica posunula na 25 a pri generácii boomerov ide až o vek 35 rokov. Priemerný vek prvého investovania sa výrazne posunul. Dokázal to Schwabov prieskum, v ktorom testoval vzorku 1000 ľudí vo veku od 21 do 75 rokov.

To, čo hrá našej modernej Generácii Z do karát, je práve fakt, že investovanie sa výrazne opiera o časové horizonty. Čím dlhšie našim investíciám doprajeme, tým väčší potenciál majú na svoje zhodnotenie. Tínedžer, ktorý si svoje investičné a sporiace portfólio začne diverzifikovať už počas svojej mladosti, má výrazne lepší štartovací potenciál ako niekto začínajúci napríklad vo svojich štyridsiatich rokoch.

Schwab vo svojom prieskume poukázal aj na tento fenomén. Až 45 % opýtaných 19-ročných amerických tínedžerov odpovedalo, že sa už ponorili do sveta investovania a vzdelávania sa v oblasti finančnej gramotnosti.

Na Slovensku takýto údaj čerpáme z prieskumov TASR, ktoré dokázali, že až 29 % mladých Slovákov už má skúsenosť s investovaním. Tento trend má podľa mnohých odborníkov vysokú tendenciu napredovať.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Investopedia, CNCB

Najnovšie videá

Trendové videá