Key.vi: Malé mesto Šahy vyplulo veľký startup!
- Vyspovedali sme slovenský startup s obrovským potenciálom. Vďaka ich riešeniu sa majú stať kľúče minulosťou a samotné zabezpečenie ešte lepšie.
- Vyspovedali sme slovenský startup s obrovským potenciálom. Vďaka ich riešeniu sa majú stať kľúče minulosťou a samotné zabezpečenie ešte lepšie.
Trochu tvojej story na začiatok, ako sa zrodil názov key.vi? Má to niečo spoločné s ovocím, ktoré všetci poznáme?
Chvíľku trvalo kým sa zrodil názov key.vi (vyslovuj kiwi ako ovocie). Názov sa v podstate skladá z dvoch slov Key ako kľuč a Vi (skratka pre slovo virtual). Názov, ako taký vznikal asi 4 mesiace variacou rôznych slov a je výsledkom brainstormingu našej milej a kreatívnej kolegyne Andrei Kundrovej, ktorá rovnako nahovorila aj anglicky text pre video key.vi. Andrejka veľká vďaka.
Kde sú začiatky Key.vi, boli ťažké? Čo im predchádzalo?
Začiatky siahajú asi rok, rok a pol spať, keď sme vymýšľali vo firme s kolegami, aký nový produkt priniesť na trh. Vznikol zoznam innovácii-produktov, napísaný na A4-ke. Začali sme škrtať nápady, ktoré sa nám až tak nepozdávali. Nakoniec zostali posledné tri. A keďže sme chceli produkt, kde je HW aj SW zostali na zozname nakoniec dve innovácie. Dali sme spraviť telefonický prieskum trhu z ktorého vyplynulo, že jednoznačné key.vi oslovilo najviac potencionálnych zákazníkov.
Začiatky boli náročné hlavne z finančného hľadiska, pretože na začiatku sme financovali key.vi z finančných prostriedkov, ktoré sme zarobili na iných projektoch vo firme. Neskôr sme skúsili bankovú pôžičku, avšak pre banku ste rizikový, pre ňu je istejšie a menej rizikovejšie poskytovanie hypotekárnych úverov ako úverovať start-up.
Potom prišla zmena, mali sme veľké šťastie, našli sme investora. Viedli sme úspešné rokovania s finančnou skupinou Flemio z Bratislavy, ktorej sa náš start-up veľmi zapáčil a rozhodli investovať nie len finančné prostriedky ale aj ľudské zdroje. Chalani z Flemia veľká vďaka.
Ako by si v jednoduchosti vysvetlil váš produkt? Čo je jeho prínosom?
Náš produkt najlepšie vystihuje jeho slogan your phone. your key. (tvoj smartfón, tvoj kľúč). Určite poznáte ten pocit, keď máte vo vrecku veľký zväzok kľúčov, ktoré sú ťažké, ľahko sa strácajú a vždy potrebujete vybrať z vrecka ten správny kľúč , aby ste sa dostali cez dvere a navyše keď stratíte kľúče musíte meniť celý zámok.
My sme sa rozhodli toto zmeniť…smartfón vo vrecku saka, alebo v kabelke netreba vyberať, stačí sa priblížiť k zámku (5-7cm) a zámok (pokiaľ máte v ňom ten správny kľúč) sa otvorí a vy môžete prejsť cez otvorené dvere. Je to pohodlné, jednoduché a bezpečné. Vedeli ste, že v priemere 10min denne trávime hľadaním stratených kľúčov? Ak mate key.vi stačí poprosiť manželku/priateľku, aby vám zavolala na mobil a hneď viete kde máte kľúče :).
Kto je v tíme?
Na začiatku sme boli traja. Pál Zachar, Gabriel Križan a ja (Robert Gašparík). Neskôr po vstupe investora sa tím rozšíril o Andreu Kundrovú, Mareka Ježa, Moniku Roštárovú, Michala Šefaru a Peta Mešťaníka.
Aký je váš biznis model? Príjmy už pokrývajú vaše náklady?
Náš biznis model je v podstate jednoduchý, chargujeme hardvér (elektronický zámok ) a softvér (mobilná appka) je zadarmo. Naši potenciálni zákazníci sú zo segmentu developerov, hotelierstvo, krátke prenájmy bytov (Airbnb), parking segment (priložíš smartfón k parkovaciemu retardéru a môžeš zaparkovať), automotive segment (otváranie dverí auta smartfónom) a segment domácnosti. Momentálne prebieha vývoj prototypu, predobjednávky vyzerajú veľmi sľubne.
Kedy bol u teba ten kritický moment, že si si povedal – už to vyzerá dobre?
Doliehajú na nás kritické momenty v každej fáze vývoja produktu, od vyriešenia technických problémov až po komunikáciu so zákazníkmi. Moment “už to vyzerá dobre“ asi príde, keď úspešné dodáme naše prvé objednávky naším zákazníkom.
Vráťme sa ešte k dobrému tímu. Startupy s obľubou využívajú freelancerov pre ich nižšie náklady a flexibilitu. Je podľa teba možné vybudovať kvalitný startup na freelanceroch, alebo si skôr za stabilný “in house” tím?
Som za stabilný in house tím. Pretože pri vývoji potrebuješ držať pokope tím ľudí so špecifickými technickými vedomosťami o produkte. Títo ľudia majú hlavne potrebné know-how o produkte a sú len veľmi ťažko nahraditeľní. Mať know-how pod jednou strechou je preto správne rozhodnutie.
Ako podľa teba vyzerá dobrý/úspešný startup? Je dôležitejšie mať dobrú myšlienku, byť na správnom mieste, alebo niečo iné?
Mať dobrú myšlienku a byť na správnom mieste nestačí. Treba sa seriózne snažiť pretaviť myšlienku do produktu. Je potrebné neustále mať pred očami cieľ, netreba stále chodiť na kickstarter :). Neviem si predstaviť, ako niekto dokáže manažovať viacero start-upov. Totiž robiť start-up je vysoko rizikové podnikanie. Z 10tich start-upov sú v priemere len 2 úspešné a len 1 prerazí globálne. My chceme byť ten 1 :).
Ako vyzerá taký bežný deň v Key.vi?
Ráno začíname s krátkym status meetingom o projekte s chalanmi, zadefinujú sa úlohy na týždeň, kontrolujú sa tasky z predchádzajúceho týždňa. Riešia sa otvorené otázky. Potom sadnem do auta, keďže pôsobíme na južnom Slovensku v Šahách, idem do Bratislavy riešiť biznis veci (predstavenie produktu potencionálnym zákazníkov, predobjednávky, stretnutia…atď). Neskôr sa vraciam späť do kancelárie a vybavujem maily a komunikujem s dodávateľmi.
Klišé hovorí „rob to, čo ťa baví, a potom v tom môžeš byť aj naozaj dobrý“. Ty máš rád svoju prácu?
Milujem svoju prácu a nemám rád zväzky kľúčov :).
Povedz nám nejakú veľkú myšlienku, čo ťa inšpirovala.
V poslednej dobe ma oslovil, jeden nemecký start-up, ktorý pôsobí v Mníchove. Videl som to na CNN. Predávajú 3D tlačiarne a vždy, keď im príde nová objednávka z webu, udrú na gong, ktorý majú v strede kancelárie a všetci sa úprimne tešia a tlieskajú novej objednávke :) .
Určite sleduješ startupovú scénu na Slovensku a v Čechách. Ktoré startupy majú podľa teba budúcnosť?
Sledujem slovenskú start-up scénu, aj keď nie tak intenzívne. V poslednej dobe ma zaujal startup Homiee, ktorý rieši koncepciu inteligentného bývania z úplne nového uhla pohľadu.