Kiwi vracia úder Ryanairu. Ústavný súd dnes dal za pravdu známemu predajcovi leteniek
- Na popud leteckej spoločnosti Ryanair rozhodol Krajský súd v Brne o tom, že predajca letienek Kiwi musí zmeniť niektoré podmienky a postupy
- Dané predbežné opatrenie potvrdil aj Vrchný súd v Olomouci
- Kiwi Ryanairu vracia úder. Ústavný súd dnes rozhodol o tom, že podnikane Kiwi je v poriadku
- Na popud leteckej spoločnosti Ryanair rozhodol Krajský súd v Brne o tom, že predajca letienek Kiwi musí zmeniť niektoré podmienky a postupy
- Dané predbežné opatrenie potvrdil aj Vrchný súd v Olomouci
- Kiwi Ryanairu vracia úder. Ústavný súd dnes rozhodol o tom, že podnikane Kiwi je v poriadku
Pred nedávnom sme ťa informovali o tom, že letecká spoločnosť Ryanair ťa do lietadla s palubným lístkom od známeho predajcu leteniek Kiwi nepustí. Ryanair taktiež od českého predajcu žiadal, aby zmenili niektoré postupy – konkrétne spôsob informovania o podmienkach a rovnako žiadal aj o to, aby Kiwi Ryanairu poskytovalo kontakty na klientov, akými sú čísla platobných kariet, e-mail či bydlisko.
Ako informuje portál Idnes.cz, Krajský súd v Brne najskôr na podnet Ryanairu vydal predbežné opatrenie – Kiwi malo zmeniť niektoré poskytované informácie a opraviť niektoré informácie aj spätne. Rozhodnutie súdu potvrdil aj Vrchný súd v Olomouci. Dnes však spoločnosť Kiwi vracia Ryanairu úder – Ústavný súd dané predbežné opatrenie zrušil.
Kiwi vracia úder
Podľa Ústavného súdu dané opatrenie zasiahlo do slobody prejavu, práva na podnikanie a práva na súdnu ochranu. „II. senát Ústavného súdu (sudkyňa spravodajkyňa Kateřina Šimáčková) vyhovel ústavnej sťažnosti sťažovateľa Kiwi.com, s. r. o. a zrušil rozhodnutie Krajského súdu v Brne a Vrchného súdu v Olomouci o vydaní predbežného opatrenia z dôvodu porušenia sťažovateľovho základného práva na slobodu prejavu a práva podnikať v spojení s právom na súdnu ochranu,“ uvádza sa v správe Ústavného súdu.
„Dnešné rozhodnutie predstavuje iba časť cesty, na ktorú sme sa vydali, aby sme chránili a ctili slobodu voľby zákazníkov a mohli tak pokračovat v boji za férové podmienky na trhu, pri ktorých vďaka inovácii dokážeme konkurovať ostatným firmám,“ uviedla na margo rozhodnutia Ústavného súdu hovorkyňa Kiwi.
Kiwi verzus Ryanair
Podľa spoločnosti Ryanair obchádza Kiwi nariadenia Európske únie, podľa ktorých musia všetci cestujúci absolvovať vybavovací proces priamo u spoločnosti Ryanair. Dôvodom tohto nariadenia je správne informovanie o bezpečnostných a regulačných protokoloch, ktoré sú vyžadované pri cestovaní.
Známa spoločnosť Kiwi, ktorá pochádza z Brna, obchádza tieto pravidlá tým, že cestujúcim poskytuje vlastné palubné lístky. Ryanairu to prekáža a tvrdí, že takéto palubné lístky sú „falošné“.
Hovorca Kiwi s tým však nesúhlasí. Pre Czech Crunch hovorí, že nič ako falošná palubná vstupenka neexistuje. „Kiwi.com už roky spĺňa všetky požiadavky potrebné k zaisteniu bezpečnej cesty pre všetkých svojich klientov. Zákazníkom, samozrejme, poskytujeme palubnú vstupenku Ryanair,“ vysvetľuje hovorca. Zároveň dodáva, že údaje na vstupenke od Kiwi sa zhodujú s tými na vstupenke od Ryanair. Jediné, čo sa líši, je farba pozadia.
O „falošných“ letenkách sa Ryanair dozvedel iba minulý rok, kedy ku vstupnej bráne prišlo niekoľko cestujúcich bez palubnej vstupenky Ryanair. Spoločnosť Kiwi sa však ohradila, že zákazník si môže originálnu verziu stiahnuť priamo z webu aerolinky. Hovorca Kiwi tvrdí, že dôvod konfliktu je niekde úplne inde.
Myslí si, že dôvod zákazu vstupu na palubu spočíva v tom, že Kiwi svoje letenky predáva lacnejšie. „Ich správanie nie je nič iné ako uprednostňovanie vlastného zisku pred slobodnou voľbou zákazníkov,“ hovorí. Zároveň všetkým klientom sľubuje, že spoločnosť urobí všetko preto, aby svojich zákazníkov podporila.
Podľa britskej nízkonákladovky si Ryanair zabezpečil súdny príkaz platný v Českej republike, podľa ktorého má Kiwi zakázané nahrádzať e-mailové adresy zákazníkov tými falošnými. Išlo o spôsob, ktorým Kiwi bránilo spoločnosti Ryanair v priamej komunikácii s cestujúcimi.
Zdroje: Idnes.cz, Ústavný súd