Klasický 8-hodinový pracovný čas je minulosťou. Je reálne, že budeme pracovať kratšie a efektívnejšie, tvrdí odborník
- Kultúra 8-hodinového pracovného času je minulosťou. Návyky Slovákov sa zmenili
- Balans medzi súkromným a pracovným životom sa stal dôležitejší než kedykoľvek predtým
- Riešenie našli moderné a inovatívne firmy
- Kultúra 8-hodinového pracovného času je minulosťou. Návyky Slovákov sa zmenili
- Balans medzi súkromným a pracovným životom sa stal dôležitejší než kedykoľvek predtým
- Riešenie našli moderné a inovatívne firmy
Zamestnanci začínajú byť v práci čoraz častejšie nespokojní. Pandémia zmenila nielen návyky Slovákov, ale aj ich životné priority. Kariéru u mnohých predbehla rodina. Vyplýva to z prieskumu Slovenskej sporiteľne a Profesie.
Prieskum hovorí o tom, že zamestnávatelia dnes vo veľkom vnímajú zmenu nálady na pracovnom trhu. Inak tomu nie je ani v prípade zamestnancov. Množstvo z nich si všimlo výrazne negatívne zmeny, ktoré ovplyvnili ich pracovnú morálku a motiváciu pracovať. Až 45 % otvorene priznalo razantný pokles motivácie a až 39 % pracuje s menším nasadením, ako pred troma rokmi.
„Pred pandémiou boli ľudia ochotnejší pracovať viac a to aj po pracovnej dobe. Dnes majú iné priority – strážia si pracovný čas, viac sa venujú rodine a priateľom. Ako prioritu vnímajú aj svoj sebarozvoj. Dnes už vidíme, že aj mnoho zamestnávateľov otvorene komunikuje potrebu rovnováhy medzi prácou a voľným časom,“ vysvetľuje pre Startitup HR odborníčka Ivana Molnárová.
Balans medzi súkromným a pracovným životom sa stal po pandémii pre Slovákov dôležitejším, ako kedykoľvek predtým. Potvrdzuje to aj instagramový prieskum Startitup, podľa ktorého 67 % ľudí už nemá problém s work-life balance.
Čo je rovnováha medzi pracovným a súkromným životom?
Existuje mnoho rôznych definícií rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom. Väčšina z nich prichádza v podstate k rovnakému záveru, ale zdôrazňujú odlišné aspekty problému.
Ide o schopnosť užívať si každý zo štyroch aspektov života človeka: prácu, rodinu, priateľov a seba. Inými slovami, požiadavky zamestnávateľa by nemali prevýšiť schopnosť človeka užívať si uspokojujúci osobný život.
Slovensko má od kvalitnej pracovnej kultúry ešte ďaleko
Dáta Startitup ukazujú, že kultúra pracovného času od 8 do 4 je minulosťou. Až 59 % ľudí však pracuje aj po skončení pracovnej doby. Rovnako sa 62 % ľudí stretáva s tým, že im šéf volá aj po odchode z práce.
Skôr, než vyvážený pracovný čas a oddych, tu teda vidíme zmierenie sa Slovákov s väčším množstvom práce, ktorému sa prispôsobili.
„V organizáciách ako je tá naša, ktorá funguje projektovo a nie podľa času prevádzky výrobnej linky, je nastavenie kvalitného work-life balance o dôvere. Snažíme sa vytvárať rodinnú kultúru, kde si úlohy odovzdávame s plným vedomím, že druhá strana do jej spracovania vloží všetko úsilie a odhodlanie. V tomto prípade nie je rozhodujúce či je niekto ranné vtáča a pracuje od 7 hodiny ráno, alebo nočná sova a radšej si ráno dlhšie pospí. Dôležitý je výsledok. Príchody a odchody zamestnancov nesledujeme na minúty, ale hľadíme na efektivitu,“ vyjadril sa pre Startitup managing partner spoločnosti BDO, Peter Gunda.
Práve kultúra firmy je podľa Molnárovej absolútne kľúčová pre správny work-life balance: „Súvisí to aj s našim nastavením, sme stále online. Mnohé spoločnosti už riešia ako nastaviť zdravé fungovanie, aby sme si neposielali e-maily po 17-tej hodine či prípadne príliš skoro ráno. Treba dosiahnuť, aby bola vo firmách citeľná kultúra rešpektu voľného času a dovolenky.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Zastaralé firmy zlyhávajú
Pre zamestnávateľov so staromódnym mindsetom môže byť zistenie, že menší tlak na zamestnancov znamená vyššiu produktivitu, prekvapujúce. Skúsenosti z praxe však ukazujú, že ubrať z plynu môže vo finále znamenať šťastnejších a produktívnejších zamestnancov.
V BDO sa novodobý prístup osvedčil. „Model práce, ktorý u nás funguje, nemá negatívny vplyv ani na produktivitu, ani na pracovný výkon a efektivitu, práve naopak. Spokojnosť zamestnancov sa odráža aj v ich skvelých výsledkoch,“ teší sa Peter Gunda.
Inovatívne postupy sa BDO osvedčili – na nezávislom portáli Glassdoor, kde zamestnanci anonymne hodnotia svoje skúsenosti u zamestnávateľov, zbiera jednu pochvalu za druhou. Drvivá väčšina zamestnancov by prácu odporučila aj známym a na firme oceňujú najmä prístup manažérov či práve kvalitu work-life balance, ktorý sa prejavuje aj na uvoľnenej atmosfére v práci.
„Všetko, čo robíme, je v súlade s našimi 5 základnými hodnotami, ktoré vyjadrujú naše ideály.“
- Prichádzajú s inováciami a svojim zamestnancom dávajú možnosť na sebarozvoj,
- záleží im na otvorenej a úprimnej komunikácii, ktorá vedie k dôvere a dlhodobým vzťahom,
- na hľadanie riešení sa pozerajú z rôznych perspektív, a cenia si odhodlanie a pozitívny prístup,
- pre zamestnancov vytvárajú prostredie, ktoré je profesionálne a zároveň priateľské,
- menej je viac – usilujú sa dosiahnuť a prekonať nastavené vysoké štandardy, aby aj s menším množstvom zdrojov dosiahli viac než predtým.
„Ak je súčasťou kultúry spoločnosti skutočné porozumenie potreby rovnováhy, tak sa to firme z dlhodobého hľadiska vráti. Ľudia sú viac motivovaní, kreatívnejší, robí sa menej chýb a je väčšia lojalita a spokojnosť,“ uzatvára Ivana Molnárová, podľa ktorej pri správne nastavenom work-life balance vyhráva zamestnanec aj zamestnávateľ.
Slovákom hrozí vyhorenie
Západné krajiny sú do rôznej miery agresívne v prijímaní legislatívy, ktorá sa snaží z kvalitného work-life balancu spraviť štandard. Napríklad Francúzsko prijalo zákon, ktorý umožňuje zamestnancom ignorovať pracovný e-mail, keď nie sú v kancelárii.
Holandsko je zase jedna z najlepších krajín z hľadiska rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom – len 0,5 % zamestnancov pracuje dlho, v porovnaní s celkovým priemerom 13 % krajín OECD.
Austrálčania však zase pracujú viac hodín ako väčšina ľudí v iných rozvinutých krajinách – majú teda menej času na starostlivosť o seba. To môže ovplyvniť aj zdravie, zvýšiť stres a obmedziť voľnočasové aktivity.
Ani na Slovensku nie je pracovná kultúra ideálna. Keď však neexistuje rovnováha medzi pracovným a súkromným životom, skončiť to môže až syndrómom vyhorenia.
„Nemožnosť vypnúť hlavu od práce vedie k frustrácii a vyhoreniu. V zahraničí zamestnávatelia učia ľudí meditovať a vypnúť. V mnohých zahraničných firmách na to majú dokonca vyhradený priestor a majú výborne výsledky. 10 – 20 minútová meditácia nám dá odstup a sme oveľa efektívnejší a kreatívnejší,“ vysvetľuje Molnárová.
Žiadne riešenie však nefunguje stopercentne, častým problémom sú aj osobné predispozície. Mnohí ľudia sú príliš zameraní na detaily, prípadne nevedia povedať nie a určiť si hranice.
Na vyhorenie majú predispozície prakticky všetci. K najrizikovejším skupinám však patria zdravotníci, záchranári aj ďalší odborníci z pomáhajúcich profesií a sociálnych služieb, rovnako ako pedagógovia. Vyhorenie neobchádza to ani startupistov, kreatívcov či manažérov.
Tipy na zlepšenie
- Plánovanie pracovných aktivít s voľnočasovými, spoločenskými alebo fitness aktivitami,
- stretnutia a termíny by si mal človek naplánovať spôsobom, ktorý je stráviteľný a dosiahnuteľný,
- komunikácia je základ – zlá rovnováha medzi pracovným a súkromným životom je často umocnená strachom, že človek nerobí dosť.
Ako dosiahnuť rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom?
Nájsť vhodnú rovnováhu medzi prácou a každodenným životom je výzvou, ktorej čelia všetci ľudia.
„Firmy môžu prispieť k riešeniu tohto problému podporou flexibilných pracovných postupov, ktoré ľuďom pomôžu nájsť lepšiu rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom,” dopĺňa Peter Gunda.
Pravdou je, že neexistuje žiaden recept, ktorý by vyhovoval všetkým – dobrým riešením však môže byť pokúsiť sa inšpirovať firmami, kde takýto model už úspešne funguje, ako napríklad BDO.
Zdroje: betterup.com, slsp.sk, oecdbetterlifeindex.org, zdravoteka.sk