Klasický benzín a nafta úplne zmiznú. Padol definitívny dátum, kedy sa prestanú predávať
- Nemecko plánuje zakázať predaj tradičného benzínu a nafty
- Náhradou majú byť syntetické palivá
- Nemecko plánuje zakázať predaj tradičného benzínu a nafty
- Náhradou majú byť syntetické palivá
Mnoho ľudí očakávalo, že elektromobily sa rozšíria rýchlejšie, no skutočnosť je iná. Väčšina šoférov aj napriek zľavám, dotáciám či pokroku v technológiách stále preferuje autá so spaľovacím motorom.
Tento vývoj sleduje aj nemecká Asociácia automobilového priemyslu (VDA), ktorá navrhuje nahradiť tradičný benzín a naftu obnoviteľnými palivami. Ideálne by sa tak malo stať do roku 2045.
Hildegard Müller, prezidentka VDA, upozorňuje na realitu na nemeckých cestách. Aj keď by vláda splnila cieľ predať 15 miliónov elektromobilov do roku 2030, v krajine by stále zostalo približne 40 miliónov vozidiel so spaľovacím motorom.
Asociácia preto apeluje na politikov, aby sa nezameriavali výlučne na podporu elektromobility. Dôležité je podporovať aj obnoviteľné palivá, ktoré môžu pomôcť znížiť závislosť od ropy.
Ak sa Nemecku podarí dosiahnuť úplnú nezávislosť od ropy, prinesie to výrazné zníženie emisií v oblasti dopravy.
Sprísnenie pravidiel pre obchodníkov
Asociácia automobilového priemyslu má ambíciu do roku 2045 úplne nahradiť benzín a naftu obnoviteľnými palivami. Aby tento cieľ dosiahla, navrhuje viaceré kroky. Medzi nimi aj sprísnenie pravidiel pre obchodníkov s ropou a čerpacie stanice podľa nemeckého zákona o kontrole emisií.
Pre čerpacie stanice by to znamenalo povinnosť ponúkať väčší podiel obnoviteľných palív. Tento krok by zvýšil ich dostupnosť a zároveň prispel k zníženiu emisií skleníkových plynov. Asociácia tiež žiada vládu, aby finančne podporila tieto opatrenia a pomohla k ich lepšiemu prijatiu medzi spotrebiteľmi.
Okrem toho plánuje VDA do roku 2028 investovať 280 miliárd eur do výskumu zameraného na ochranu klímy. Nemecko podľa asociácie bude aj naďalej závislé od dovozu energie, no tá by mala pochádzať výhradne z obnoviteľných zdrojov, najneskôr do roku 2050.
Aj syntetické palivá ovplyvňujú životné prostredie
Syntetické palivá sa vyrábajú inak ako klasické pohonné hmoty. Namiesto rafinácie ropy využívajú reakciu medzi vodíkom a oxidom uhličitým. Tento proces začína elektrolýzou vody, ktorá rozdelí vodu na vodík a kyslík, a následne sa vodík spája s CO2. Oxid uhličitý sa môže získať buď zo vzduchu, alebo z priemyselných emisií.
Aj keď pri použití týchto palív vzniká oxid uhličitý, množstvo je rovnaké, aké sa spotrebovalo pri ich výrobe. Ak sa pri produkcii využíva energia z obnoviteľných zdrojov, ako je veterná alebo solárna energia, cyklus sa stáva klimaticky neutrálnym.
Syntetické palivá však stále ovplyvňujú životné prostredie. Podobne ako pri elektromobiloch, výroba si vyžaduje ťažbu surovín, čo má vplyv na prírodu. Tento proces si zároveň vyžaduje pokročilú technológiu a vysoké náklady, preto sú obnoviteľné palivá momentálne drahšie ako bežný benzín a nafta.
Pre tých, ktorí uprednostňujú spaľovacie motory, však predstavujú tieto palivá nádej. Môžu ponúknuť spôsob, ako udržať spaľovacie motory v prevádzke, a zároveň znížiť tlak na prechod k ekologickým alternatívam.
Prechod na obnoviteľné palivá vyžaduje značné prostriedky a úsilie, no predstavuje cestu k udržateľnejšej budúcnosti v automobilovom priemysle. Zvyšujúci sa tlak na ekologické riešenia vytvára priestor pre inovácie, ktoré môžu pomôcť tento cieľ naplniť.
Ceny pohonných hmôt
Pohonné hmoty v posledných mesiacoch výrazne zlacneli. Ceny benzínu 95 a najpredávanejšej motorovej nafty sa vyrovnali hodnotám z januára 2022. Prémiový benzín 98 sa priblížil úrovni z konca roku 2022. Ceny vybraných pohonných látok nepretržite klesali už dva a pol mesiaca, od začiatku letných prázdnin. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR.
Spotrebiteľská cena benzínu 98 bola počas 37. týždňa na úrovni 1,669 eura, oproti predchádzajúcemu týždňu klesla o takmer 5 centov. Benzín 95 sa predával za 1,477 eura, medzitýždenne sa jeho cena znížila o takmer 4 centy. Motorová nafta dosiahla hodnotu 1,403 eura za liter, v porovnaní s posledným týždňom zlacnela o 2,5 centa.
Ceny plynov za posledný týždeň zaznamenali iba nepatrné zmeny. Stlačený zemný plyn (CNG) medzitýždenne zdražel na hodnotu 1,602 eura za kilogram a cena skvapalneného ropného plynu (LPG) sa mierne znížila na 0,716 eura za liter.
Aktuálna priemerná cena motorovej nafty bola v 37. týždni medziročne nižšia o 17 %, 98-oktánový benzín bol lacnejší o 13,9 % a cena 95-oktánového benzínu bola oproti vlaňajšku nižšia o 13,7 %. Plyn LPG bol oproti minulému roku drahší o 2,3 % a cena plynu CNG vzrástla iba nepatrne, o 0,1 %.
Zdroje: VDA, TASR