Príbeh legendárnej Kofoly: Mala byť len komunistická náhrada Coca-Coly, nakoniec ju milujú generácie
- Kofola pôvodne vznikla s účelom nahradiť Coca-Colu
- Za komunizmu sa tešila obrovskej popularite, po Nežnej revolúcii značka skoro upadla do zabudnutia
- O jej znovuzrodenie sa zaslúžila grécko-česká rodina Samarasovcov
- Kofola pôvodne vznikla s účelom nahradiť Coca-Colu
- Za komunizmu sa tešila obrovskej popularite, po Nežnej revolúcii značka skoro upadla do zabudnutia
- O jej znovuzrodenie sa zaslúžila grécko-česká rodina Samarasovcov
Pôvod Kofoly nie je dodnes úplne jasný. Jedna teória hovorí, že Kofola vznikla na popud komunistickej strany, ktorá chcela využiť prebytočný kofeín z praženia kávy.
Druhá teória pracuje s verziou, že komunistickí pohlavári si priali vytvoriť alternatívnu verziu západnej Coca-Coly. Nápoj mal byť vyrábaný z domácich surovín, prípadne zo surovín spriatelených krajín.
Samotná značka Kofola sa prikláňa k druhej verzii, teda alternatíve americkej značky. Komunisti mali v roku 1957 poveriť Spojené farmaceutické závody (SPOFA Praha) vyrobiť takýto nápoj.
Tím vedcov pod vedením Zdeňka Blažka vyvíjal správnu formulu pre nápoj až dva roky. Konečná receptúra je zložená zo štrnástich bylinných a ovocných látok doplnených o kofeín. Vznikol tak sirup s názvom Kofo, ktorého receptúru ešte upravil Jaroslav Knapp.
Receptúra Kofoly je tajná, Knapp niektoré suroviny prezradil v rozhovore pre Nový čas. „Predovšetkým sú to listy z marinky, ostružiny či jahodníka, ktoré boli vždy súčasťou liečivých čajov. Za vojny sa listy jahodníka používali ako náhrada čierneho čaju. Potom tam boli, samozrejme, aj ďalšie účinné látky s obsahom silíc, ale to už boli látky, ktoré sa do Československa dovážali zo spriatelených krajín, napríklad z Afriky. Je tam napríklad sladké drievko,“ uviedol Knapp.
Pre veľkú obľubu sa minuli bylinky potrebné na výrobu Kofoly
Výrobou sirupu bol poverený národný podnik Galena Opava, ktorý sa zoberal pestovaním rastlinných kultúr a výrobou liečiv a tinktúr. Pôvodne sa Kofola mala volať Kofocola, pre problémy s dĺžkou názvu a ochrannou značkou sa od nápadu upustilo.
Prvé fľašky Kofoly vyšli z výrobnej linky v roku 1960, nápoj okamžite získal veľkú popularitu u pracujúceho ľudu. Na konci šesťdesiatych rokov sa Kofola tešila takej obľúbenosti, že byliny potrebné na jej výrobu sa v Československu minuli a museli sa dovážať zo zahraničia.
Chýbajúce byliny neboli zďaleka jediným problémom, s ktorým sa tento populárny nápoj stretol. Problém bola aj zastaralá výroba ešte z čias monarchie a prílišná penivosť nápoja spôsobená veľkou dávkou saponínov, to spôsobovalo výbuchy fľašiek na slnku.
V roku 1968 Kofola predstavila svoje nové logo v tvare kávového zrnka, ktoré značka nezmenila celých 30 rokov.
Vrchol v obľúbenosti dosiahla v 70. rokoch minulého storočia po výstave na Ex Plzeň. Ročná produkcia bola 180 miliónov litrov. Zahraničné kolové výroby Pepsi a Coca-Cola boli v Československu dostupné len v obchodoch Tuzex, kde sa kupovali za bony. V populárnej kultúre sa dokonca objavili piesne s motívom Kofoly.
Najhoršie časy zažil nápoj po Nežnej revolúcii. Na trh sa dostali konkurenčné zahraničné nápoje Coca-Cola a Pepsi, ktoré so sebou niesli chuť nedostupnosti a Kofola sa začala byť druhoradá. Nasledovali súdne spory o ochrannú značku a zmena majiteľov.
„Keď ju miluješ, nie je čo riešiť.“
Na lepšie časy sa Kofole začalo blýskať pri spolupráci opavskej farmaceutickej spoločnosti Ivax (bývala Galina), ktorá vlastnila práva na Kofolu a gréckeho emigranta Kostasa Samarasa. Grék so synom Jannisom Samarasom a ďalšími spoločníkmi vlastnili v Opave spoločnosť zaoberajúcu sa výrobou ovocných štiav a sirupov. Samaras hľadal známu značku, do ktorej môže investovať a Ivax zas niekoho, kto dokáže vyrábať nápoj, pretože firma sa prvorado zameriavala na farmaceutický priemysel.
V roku 2000 sa prvýkrát začala stáčať Kofola v spolupráci oboch subjektov. Kofolu doplnila aj dcérska spoločnosť SANTA TRANS, ktorá vyrábala sirupy Jupí a odkúpila registrovanú ochrannú známku Top Topic. Spoločnosť začala vyrábať aj detský nápoj Jupík. O rok neskôr Kofola zmenila logo z kávovníka na to dnešné a prvýkrát zaviedla dnes už legendárny slogan „Keď ju miluješ, nie je čo riešiť“.
Zlomový okamžik v novodobej histórií Kofoly nastal v roku 2002, keď rodina Samarasovcov získala ochrannú známku a originálnu receptúru do vlastných rúk. Transakcia stála 215 miliónov korún. V ten istý rok spoločnosť postavila novú továreň v Rajeckej Lesnej, kde sa pod taktovkou Kofoly plní aj minerálna voda Rajec.
Premyslený marketing a reklama
Okrem kvalitnej receptúry zdedenej z komunizmu sa Kofole darí aj vďaka premyslenému marketingu, na reklamách spolupracuje s viacerými uznávanými agentúrami. Prvou televíznou reklamou, ktorá zaznamenala úspech, bola vianočná reklama na Kofolu z roku 2003, ktorá sa používa dodnes.
V Čechách a na Slovensku reklama patrí už k tradičným symbolom Vianoc. Odvtedy už nasledovali len úspešné reklamy s nuda plážou, so psom Štefanom alebo dnešnou poľovníčkou reklamou.
Kofola si prešla premenami
Spoločnosť si prešla aj niekoľkými zmenami názvu, z Kofola a.s. sa zmenila na Kofola Holding a.s. až na dnešnú Kofola ČeskoSlovensko a.s.. V roku 2015 sa prvý krát spoločnosť rozhodla vstúpiť na Pražskú burzu a zamestnanci sa stali akcionármi skupiny.
Zmenami si prešla aj samotná chuť receptúry, okrem tej klasickej existuje vo viacerých variáciách. Najskôr pribudla Kofola Citrus v roku 2004, potom pribudli príchute višňa, bylinková, vanilka, marhuľa, melón, malina, čierna ríbezľa, ostružina, ananás a grep. Kofola vyrába aj limitované edície s rozličnými príchuťami ako škorica alebo perník.
Široké portfólio produktov
Kofola vlastní široké portfólio nealkoholických produktov, okrem tradičnej Kofoly, ktorá sa vyrába pre Slovenský trh v Rajeckej Lesnej, ponúka slovenské značky Rajec a Kláštorná. Okrem toho ponúka aj značky Jupík, Vinea, Jupí, Semtex, Royal Crown, Rauch, Leros, Orangina, Top Topic, Ondrašovka, Korunní.
Spoločnosť vlastní aj českú sieť prevádzok s ovocnými šťavami UGO. Kofola investovala aj na trhu s kávou a čajmi, vlastní značky Espresso a Leros. Tento rok sa Kofola rozhodla rozšíriť portfólio aj o alkoholické nápoje, konkrétne Cidre od spoločnosti F. H. Prager, kde kúpila 100-percentný podiel. V Česku a na Slovensku sa teší Kofola veľkej popularite. Značka je hlavným konkurentom svetových lídrov Coca-Cola a Pepsi.
Kofola si prvom štvrť roku udržala obrat
Kofola dosiahla v roku 2009 prvýkrát vyšší predaj v histórii, predbehla aj slávne obdobie 70. rokov. V minulom roku Kofola dosiahla tržby 249 668 tis. eur, jedná sa tak nárast o 4,1 % oproti roku 2018. V prvom štvrťroku 2020, keď už predaj ovplyvnila pandémia vírusu COVID-19, sa spoločnosti podarilo udržať tržby približne na rovnakej úrovni, no zaznamenala pokles v segmente HoReCa.
Segment tvorí gastro a hotelové prevádzky, ktoré boli najviac zasiahnuté pandémiou. „Samozrejme, nevieme aký priebeh budú mať nasledujúce mesiace, ale veríme, že ich zvládneme dobre, pretože sme pre to urobili maximum. Vďaka novým prijatým úsporným opatreniam, silnému roku 2019 a začiatku tohto roku máme dostatočný finančný vankúš a to nielen pre kritický druhý kvartál, ale sme pripravení aj na scenár, ak by sa ekonomika prebúdzala len pozvoľna. Každopádne veríme, že to najhoršie už máme za sebou a v ďalších mesiacoch sa bude všetkým lepšie dýchať,“ uviedol generálny riaditeľ Skupiny Kofola Jannis Samaras.
Článok bol pôvodne vydaný 22. júla 2020.
Zdroje: Kofola, Nový čas