Komu patrí legendárne logo na hokejových dresoch? Túto úspešnú firmu by si mal poznať
- Slovensko je domovom rôznych ambicióznych firiem, ktoré majú celoeurópsky presah
- Firma, ktorú poznáš z dresov na hokejových majstrovstvách sveta, má výrobný závod aj na Slovensku
- V Trnave však vyrábajú kovový nábytok, ktorý putuje do celého sveta. V roku 2019 utŕžili cez 20 miliónov
- Slovensko je domovom rôznych ambicióznych firiem, ktoré majú celoeurópsky presah
- Firma, ktorú poznáš z dresov na hokejových majstrovstvách sveta, má výrobný závod aj na Slovensku
- V Trnave však vyrábajú kovový nábytok, ktorý putuje do celého sveta. V roku 2019 utŕžili cez 20 miliónov
Sponzorovanie obrovských športových udalostí je pre firmy určitou formou prestíže – vidíme to napríklad v reklamách na americkom Super Bowle. Takýmto slovenským ekvivalentom Super Bowlu sú nepochybne majstrovstvá sveta v hokeji, ktoré už desaťročia sponzoruje jedna firma, ktorej logo majú na dresoch aj rozhodcovia.
Známe logo firmy AJ Produkty však Slováci donedávna veľmi nepoznali – až kým na rad neprišli ich virálne YouTube reklamy. Firma, ktorá za ním stojí, totiž patrí do B2B segmentu a zameriava sa najmä na vybavovanie kancelárií a iných pracovných priestorov. Ako je však možné, že pomerne neznáma firma sa každý rok vyskytne na ostro sledovanom šampionáte, kde sa reklamný priestor ráta na státisíce a milióny? Pozrime sa na ich príbeh.
Mladý génius
Veľká časť úspešných firiem začínala v kruhu rodiny a inak to nebolo ani v prípade AJ Produkty – nie však na Slovensku. Firmu v roku 1975 založil ambiciózny švédsky obchodník Anders Johansson a jeho iniciály tvoria názov spoločnosti dodnes.
Anders bol mimoriadne šikovný, firmu založil vo veku 19 rokov a jeho cieľom bolo predávať prakticky čokoľvek. Už v mladom veku si však vo svojom regióne spravil sofistikovaný prieskum trhu a zistil, čo lokálne firmy potrebujú k svojej práci najväčšmi – vtedy to boli stoličky.
Tie sa stali jeho prvou zákazkou – zaobstaral ich v čo najlepšej možnej kvalite a za rozumnú cenu. Firmám sa Anders osvedčil a čoskoro prišli na rad ďalšie kúsky, vrátane prvého katalógu, ktorý sa zameriaval predovšetkým na nábytok, vybavenie pre kancelárie, sklady a priemysel.
Jedným z kľúčov Andersovho úspechu bol jeho vlastný obchodný koncept – miesto toho, aby všetkým klientom tlačil generické produkty, sa do kancelárií chodil sám pozerať a hľadať najlepší možný spôsob riešenia problému. Vo firme AJ Produkty sa to zachovalo dodnes, aj slovenská pobočka ponúka obhliadky a produkty na mieru.
O niekoľko rokov aj na Slovensku
Slováci si museli niekoľko rokov počkať, kým si mohli kvalitný švédsky nábytok kúpiť. Najprv sa firma AJ rozšírila do okolitých škandinávskych štátov a neskôr aj do ostatných krajín Európy.
Na Slovensko dorazila firma AJ v roku 1995, pričom pokračovala pod známou lokálnou nábytkárskou značkou OZAP – vznikol teda merger pod názvom AJ OZAP. „Zo Švédska prišlo know-how, OZAP dodalo portfólio. O 10 rokov na to ale AJ Produkty firmu OZAP kompletne vykúpili a firmu prakticky absorbovali,“ vysvetľuje históriu slovenského nábytkárstva Maxim Kovtun, riaditeľ AJ Produkty Slovensko.
Vtedy bola firma premenovaná na súčasný názov AJ Produkty. Samotný sortiment na slovenskom trhu bol totožný so švédskymi produktmi, pričom originálna filozofia geniálneho zakladateľa zostala zachovaná – v každom štáte Európy predáva firma v dobrom pomere kvality aj ceny.
Zo Slovenska do Európy
V súčasnosti má firma AJ Produkty len dva výrobné závody, v ktorých sa vyrába pre celú Európu – a jeden priamo na Slovensku, v Trnave „Tu vyrábame väčšinu nášho kovového sortimentu od archivačných skríň do kancelárie, kovové šatňové skrinky až po paletové regály,“ poznamenáva Kovtun.
A Slováci očividne vedia ako na to, kovové šatňové skrinky Create Energy z trnavského závodu získali prestížne ocenenie Red Dot Design Award, ktoré je udeľované medzinárodnou porotou za produkty s výnimočným a nevšedným dizajnom.
Portfólio firmy dnes nie je špecializované iba na kancelársky nábytok, no hrdí sa svojou rozmanitosťou. Na ich stránke ponúkajú viac než 15 000 produktov – od stolov, stoličiek, lepiacich pások, kovových skríň, regálov až po aktívny kancelársky nábytok ako stacionárny bicykel či bežiaci pás. Okrem toho ponúkajú produkty aj pre sklady, dielne a priemysel.
Pravdepodobne vybavovali aj tvoju kanceláriu
Portfólio AJ Produkty je obrovské a ich zásah sa týka mnohých veľkých firiem a inštitúcií na Slovensku, s vysokou pravdepodobnosťou aj tej tvojej. „Snažíme sa maximálne vyhovieť požiadavkám nášho zákazníka. Ak náhodou aj niektoré veci nemáme v katalógu, vieme ich ponúknuť ako niečo extra alebo ako pridanú hodnotu. Takto vieme zákazníkovi zabezpečiť komplexné riešenia,“ hovorí riaditeľ Maxim Kovtun.
Zakladateľ Johansson sa obchodné vzťahy snažil budovať ako dlhodobý záväzok. Počas neho sa zákazník a dodávateľ môžu lepšie spoznať, pochopia vzájomné potreby a lepšie sa im spolu komunikuje a pracuje.
Jeden zo spôsobov, ako tento odkaz pokračuje dodnes, je dlhodobá kontinuita výroby produktov – firma vie klientovi napríklad sľúbiť, že mu ten istý produkt vyrobia aj o 10 rokov. Ak sa napríklad zlomí, klient nebude musieť prerábať celú kanceláriu alebo hľadať menej uspokojivé riešenie.
Vybavovanie kancelárií je pritom finančne náročná záležitosť, no aj v tomto kroku sú AJ Produkty pomerne ústretovou firmou – konzultácie, obhliadky a vizualizácie sú zadarmo a nezáväzné. „Až potom sa klient môže rozhodnúť, aké produkty si nakoniec kúpi. Sme toho názoru, že obrázok povie viac ako tisíc slov, preto ponúkame profesionálne vizualizácie, na ktorých si zakladáme,“ poznamenáva Maxim Kovtun.
Ich logo nosí každý rozhodca na majstrovstvách
Každý človek si pri pozeraní Majstrovstiev sveta v hokeji určite všimol logo AJ Produktov na dresoch rozhodcov. Mnohí sa určite čudovali, čo tieto dve písmená znamenajú, no záhada je už vyriešená.
AJ Produkty sponzorujú Majstrovstvá sveta v hokeji každý rok. „Náš majiteľ má veľmi rád hokej a šport je pre nás číslo jeden. Vo väčšine krajín, kde pôsobíme, je hokej jeden z najpopulárnejších športov, preto sme sa ho rozhodli podporovať,“ objasňuje riaditeľ AJ Produktov na Slovensku.