Konflikt internetových gigantov: E-shopy pred rokmi viedli otvorenú vojnu a prečo Alzu na Heureke už nenájdeš

  • Najväčší internetový predajca vs najväčší internetový porovnávač cien
  • „Nepotrebujete ju!“ Vďaka Alze opustili Heureku aj ďalšie e-shopy. Kto chcel odísť, dostal poradenské služby zadarmo
  • Najväčší konflikt v dejinách česko-slovenskej e-commerce
alza
Alza, Heureka, Startitup
  • Najväčší internetový predajca vs najväčší internetový porovnávač cien
  • „Nepotrebujete ju!“ Vďaka Alze opustili Heureku aj ďalšie e-shopy. Kto chcel odísť, dostal poradenské služby zadarmo
  • Najväčší konflikt v dejinách česko-slovenskej e-commerce

Internetový predaj predbieha aj tie najpozitívnejšie očakávania. Čoraz viac Slovákov nakupuje aj vďaka korone online a pravidelne sa lámu všetky rekordy.

Medzi najväčších hráčov našej e-commerce scény jednoznačne patrí Alza – považovaná za najväčšiu internetovú predajňu, a Heureka – náš najväčší internetový porovnávač cien. Je veľmi pravdepodobné, že aj ty si pri nákupe vianočných darčekov použil aspoň jeden z týchto webov.

Alza, Mall, Heureka a ďalší o Vianociach: Na tróne darčekov fenomény, rast tržieb až o stovky percent, lámu sa rekordy

Len málokto ale vie, akú priamu, otvorenú vojnu si títo dvaja najväčší giganti nášho internetu vyhlásili pred štyrmi rokmi. Nechýbalo viacero verejných, slovných útokov, obvinenia, zatiahnutie úradov a súdov či nahováranie iných menších e-predajní, aby sa v tejto vojne pridali na jednu či druhú stranu.

Pripomeňme si nedávny príbeh, ktorého následky trvajú dodnes – Alzu na Heureke jednoducho nenájdeš – a ktorý vstúpil do dejín česko-slovenského internetu ako najväčšia vojna e-shopov, akú naše dve bratské krajiny kedy zažili.

zdroj: Alza

Dôvod, prečo Alza vykopala vojnovú sekeru

Ešte predtým, než sa v roku 2016 začali obaja giganti slovne verejne napádať, Heureka niekoľkokrát označila Alzu za e-shop roka. No na prvý pohľad dobré vzťahy a vzájomná spolupráca bola behom chvíle preč. Alza opustila Heureku a začala otvorenú kampaň, aby tak spravili aj ďalšie predajne.

Hlavný štartérom vyhlásenia vojny bol veľký obchod, ktorý sa udial na našej e-commerce scéne. Spoločnosť Rockaway sa rozhodla kúpiť Heureku. Pre tých, čo nevedia, tak Rockaway (aj so spoločnosťou PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera, poznámka redakcie) vlastní aj niekoľko ďalších e-shopov, vrátane najväčšieho konkurenta Alzy – internetovú predajňu Mall.

Schválené! Najbohatší Čech kupuje Markízu. Kto je Petr Kellner

Z pohľadu Alzy tak jej najväčší rival získaval najväčší internetový porovnávač cien, na ktorom dovtedy bola samotná Alza i Mall. „Heureka už nie je nezávislým cenovým porovnávačom, uľahčujúcim zákazníkom správnu voľbu,“ okamžite v tlačovej správe reagoval na nového majiteľa Heureky marketingový riaditeľ Alzy Karel Kučera.

Alze i ďalším predajniam vadilo, že ich veľký konkurent bude mať prístup k všetkým dôležitým dátam, čo ľudia u nich najviac nakupujú, pozerajú, aké majú zhruba tržby a aktuálne objednávky.

zdroj: Alza

Ďalšími dôvodmi, prečo dala Alza najväčšiemu porovnávačovi cien okamžite definitívne zbohom, bolo podľa jej slov aj to, že prednostné miesto si si už mohol na Heureke kúpiť, hoci si so svojim tovarom nebol najlacnejší. A najväčší e-shop nezabudol pri burcovaní ostatných predajní vynechať ani to, že Heureka si celkom zbytočne ukrajuje z ich peňazí, ak sa človek dostane na ich stránku cez Heureku.

Riaditeľ najväčšieho porovnávača cien Tomáš Braverman vtedy vyhlásil, že sa so strachujúcimi e-shopmi stretne a o všetkom ich ubezpečí. Taktiež neskôr poukazoval na to, že vstup spoločnosti Rockaway do Heureky je v poriadku aj z hľadiska protimonopolného úradu.

Splnili sme všetky záväzky týkajúce sa ochrany dát. Nad ich rámec prebiehal na Heureke rozsiahly audit služby Overené zákazníkmi ohľadne bezpečnej manipulácie s dátami. Závery auditu obsahujú vyhlásenie o ich bezpečnej manipulácii,“ reagoval aj na otázky Hospodárskych novín.

zdroj: Alza

Niektorí odborníci videli v antikampani Alzy skôr šikovný ťah. Najväčší internetový predajca nemal podľa nich najnižšie ceny, vďaka ktorým by si ho ľudia na Heureke vyberali, preto ho odchod z internetového prehliadača nijako vážne nepostihol. Obe strany dokážu byť bez seba, no celá situácia sa dala šikovne využiť na očiernenie konkurencie.

Do akej miery sú slová analytikov a odborníkov pravdivé a do akej miery Alze skutočne prekážala strata nezávislosti porovnávača, čo naháňalo viacerým predajcom strach, na to má doposiaľ každý svoj pohľad.

BezHeureky.sk a zásah súdu

Alza však zašla o mnoho ďalej než bolo verejne vyhlásenie a odchod z Heureky. Založila bezheureky.sk a bezheureky.cz, kde vyzývala aj ďalšie e-shopy, aby Heureku opustili. „Máme to overené. Uspieť sa dá aj bez Heureky,“ vyhlasovala otvorene Alza. Firmám, ktoré sa k nej rozhodli pripojiť, dokonca otvorene ponúkala poradenstvo zadarmo.

zdroj: Alza

Antikampaň zožala čiastočný úspech a behom pár mesiacov bolo na stránke bezheureky ďalších vyše 20 predajní, ktoré sa otvorene hlásili k výzve. Medzi nimi napríklad ModneVeci.sk, SpokojenýPes.cz, Silver.Ag, amazingshop.cz a ďalší.

Taktiež sa našlo viacero predajní, ktoré sa k tejto výzve priamo nepridali, no skúšali, ako poklesnú ich tržby a zisky, ak sa na pár mesiacov odhlásia z Heureky. A o pochybách fungovania Heureky pod Rockaway verejne hovorili aj ďalšie veľké internetové obchody, ako napríklad Hej.sk či Euronics.cz.

Bol to boj o každý e-shop. Na jednej strane bola Alza, ktorá chcela všetkých presvedčiť, že Heureka už nie je nezávislá, ponúkaš cez ňu citlivé údaje svojej konkurencii a v skutočnosti ju nepotrebuješ. Na druhej strane Heureka bojovala o svoje meno a snažila sa e-shopy udržať.

zdroj: 123kuriér

Do konfliktu boli zatiahnutý aj súd, ktorý napokon rozhodol stránky bezheureky.sk a cz zrušiť. Tak sa aj stalo, no Alza to rozhodne nevzdávala. Akonáhle zrušila stránky, ktoré jej súd prikázal, založila ďalšiu. „Prešli sme na doménu bezheureky.com,“ oznámil na sociálnych sieťach Karol Kučera.

Ticho po vojne?

Konflikt internetových gigantov bol pre verejnosť a niektoré médiá zaujímavý maximálne prvé dva roky, odvtedy akoby všetky zbrane utíchli. Zmizol aj nový portál bezheureky.com a s ním aj celková aktivita Alzy presviedčať ostatných o odchode z Heureky.

Alza sa nám ku vzťahu s Heurekou doposiaľ nevyjadrila, pričom sme boli na jej rýchle odpovede zvyknutí. Faktom však ostáva, že veci nášho najväčšieho internetového predajcu by si u nášho najväčšieho porovnáča cien hľadal márne a ako nám niektoré zdroje z firmy potvrdili, tak skoro sa tam ani neukáže.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá