Konflikt v Červenom mori zásadne ovplyvňuje ceny tovaru. Vo vážnom ohrození je ropa a energie

  • Útoky Hútiov v Červenom mori vedú k narušeniu lodnej dopravy, zvýšeniu cien tovarov a ropy
  • To môže mať vážne dôsledky pre globálnu ekonomiku a regionálnu stabilitu
suez
Wikimedia/Pierre Markuse. Unsplash/Kira auf der Heide
  • Útoky Hútiov v Červenom mori vedú k narušeniu lodnej dopravy, zvýšeniu cien tovarov a ropy
  • To môže mať vážne dôsledky pre globálnu ekonomiku a regionálnu stabilitu

V posledných mesiacoch sa v oblasti Červeného mora a Suezského prieplavu zhoršila situácia, keď viacerí námorní prepravcovia prestali využívať túto dôležitú vodnú cestu.

Dôvodom sú narastajúce útoky jemenských povstalcov Hútiov na komerčné lode, ktoré narušujú prepravu cez tento strategický región.

Forbes o týchto udalostiach informoval už v decembri 2023, pričom odvtedy sa konflikt stále nedarí upokojiť, čo vedie k zvyšovaniu cien a predlžovaniu doby prepravy tovarov.

Rastúce náklady na lodnú dopravu

Od konca mája zaznamenala cena za prepravu lodného kontajnera prudký nárast, ktorý dokonca prekonal úroveň počas pandémie COVID-19.

Do augusta sa ceny za prepravu zdvojnásobili, čo TASR potvrdila na základe údajov od Bloomberg. Tento dramatický nárast cien súvisí s vyhýbaním sa Suezskému prieplavu a využívaním dlhšej trasy okolo Južnej Afriky.

Táto alternatívna cesta zvyšuje náklady na pohonné hmoty, poistné a mzdy posádky, čo sa postupne premieta do vyšších cien tovarov na celosvetových trhoch. Manažér J&T, Ján Hladký, pre Forbes ČR vysvetľuje, že tieto zvýšené náklady postupne ovplyvnia aj predajné ceny tovarov.

Upozorňuje, že čím dlhšie bude táto situácia pretrvávať, tým väčší dopad bude mať na globálny dodávateľský reťazec, čo by mohlo viesť k inflačnému tlaku.

Dlhodobé dôsledky konfliktu

Analytici upozorňujú, že ak bude konflikt pokračovať po zvyšok roka, čo sa javí ako čoraz pravdepodobnejšie, globálna inflácia by sa podľa OECD mohla vyšplhať až na päť percent.

Prípadné dlhodobé uzavretie Suezského prieplavu by malo najväčší dopad na európske a stredomorské krajiny, ako aj na štáty severnej Afriky, ako je Tunisko a Alžírsko, ktoré sú závislé na ázijskom obchode.

Jeden z najväčších dopadov by pocítil Egypt, ktorý získava značnú časť svojich devízových príjmov práve z tranzitných poplatkov za prechod cez Suezský prieplav.

Ak by sa preprava cez prieplav výrazne obmedzila, Egypt by mohol čeliť vážnym finančným problémom, čo by len prehĺbilo už existujúce hospodárske ťažkosti spôsobené humanitárnou krízou v Gaze.

Následky na globálny obchod

Dlhodobé narušenie prepravy cez Červené more by malo vážny vplyv na ceny energií, najmä pre spotrebiteľov v Európe.

Suezský prieplav je kľúčovým tranzitným bodom pre približne 12 % svetového obchodu s ropou, pričom denne ním prechádza takmer 9 miliónov barelov ropy a rafinovaných produktov.

Ak by sa preprava ropy cez prieplav úplne zastavila, mohlo by to spôsobiť výrazné narušenie dodávok a zvýšenie cien ropy v roku 2024.

Reakcie medzinárodného spoločenstva

Hútiovia, povstalecká skupina podporovaná Iránom, naďalej pokračujú vo svojich útokoch na lodnú dopravu, čím chcú vyvinúť tlak na Izrael, aby ukončil svoju ofenzívu v Gaze, informuje TIME Magazine.

Medzinárodné spoločenstvo, vrátane USA, sa snaží čeliť tejto hrozbe zvýšením svojej vojenskej prítomnosti v oblasti Jemenu, aby odradilo ďalšie útoky.

Napriek tomu je situácia náročná, keďže Hútiovia majú dostatok vojenských zdrojov a schopností na to, aby pokračovali v týchto útokoch dlhší čas.

USA sa ocitli pod rastúcim tlakom, aby podnikli rozhodné kroky proti Hútiom, no zároveň sa snažia vyhnúť eskalácii, ktorá by mohla viesť k priamej konfrontácii s Iránom.

Hútiovia, ktorí získavajú podporu od Iránu, sú dobre vybavení a pripravení pokračovať v kampani proti lodnej doprave cez Červené more, čím ohrozujú stabilitu celého regiónu a globálneho trhu.

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: Forbes Slovensko, TASR, TIME, Forbes ČR

Najnovšie videá

Trendové videá