Koniec horúčavám v aute. Svetoznáma automobilka vyvíja lak, ktorý vyrieši letný problém Slovákov

  • Nová záchrana v horúčavách
  • Známa automobilka vyvíja lak, ktorý ochráni vozidlo pred teplom aj na priamom slnku
horúco v aute
Ilustračná foto Canva/andri wahyudi, Canva/dimaberlinphotos
  • Nová záchrana v horúčavách
  • Známa automobilka vyvíja lak, ktorý ochráni vozidlo pred teplom aj na priamom slnku

Nissan vyvíja špeciálny lak, ktorý dokáže udržať príjemnú teplotu vozidla, aj keď je zaparkované na priamom slnku. Rozdiel oproti vozidlám s bežným lakom by mal byť až 12 stupňov Celzia v exteriéri a 5 stupňov Celzia v interiéri.

Trik spočíva v snehobielych prísadách do farby, ktoré odrážajú lúče. Spoločnosti Nissan sa podarilo vyvinúť zmes, ktorá je výrazne redšia ako iné farby s podobnými vlastnosťami. Cieľom automobilky je vyvinúť verziu, ktorá sa bude dať nanášať na povrch vozidla bežným spôsobom a bude možné meniť aj jej farby. Vďaka tejto novinke by sa do auta dalo počas horúceho letného dňa nastúpiť oveľa pohodlnejšie. Upozornil na to portál Czechcrunch.

Výzvou je komercializácia

Ako uvádza portál Abcnews, spoločnosť Nissan lak predstavila v utorok 6. augusta. Náter je šesťkrát hrubší, a tak bude komercializácia náročná. Oznámenie novinky zo strany spoločnosti prišlo v čase, keď Japonsko zažíva rekordne vysoké horúčavy.

Náter testovala spoločnosť Nissan Motor Co. Na vozidlách v okolí tokijského letiska Haneda, kde je stále priame slnko a málo tieňa, je to ideálne miesto na posúdenie toho, či takýto lak skutočne funguje.

Vozidlá, ktoré mali na sebe špeciálny lak, vyzerali ako bežné autá, no na dotyk boli oveľa chladnejšie. Chladiace materiály sa pritom už bežne používajú napríklad v interiéroch budov. Takáto novinka by mohla pomôcť pri týchto extrémnych horúčavách, najmä pokiaľ ide o klímu. Znížila by tak nutnosť jej častého používania. Tiež by lak mohol zmierniť tepelnú záťaž motorov a batérií elektrických vozidiel.

Ako to funguje

Toyota Motor Corp. tiež experimentuje s lakmi, ktoré zabezpečujú nižšiu teplotu aj v kabíne auta, pričom sa väčšinou zameriava na farby, ktoré lámu slnečné lúče. Chladivý lak spoločnosti Nissan lepšie odráža slnečné svetlo a zároveň vytvára elektromagnetické vlny, ktoré blokujú lúče a presmerujú energiu z vozidiel.

Spoločnosť vyvinula chladivý lak v spolupráci s čínskou spoločnosťou Radi-Cool, ktorá vyvinula fóliu, tkaninu a povlak znižujúce teplo. Ideálny náter by podľa Radi-Cool absorboval presne nulové množstvo slnečného žiarenia a zároveň by vyžaroval teplo. Vytvorenie takzvaného dokonalého reflektora nie je v skutočnosti praktické, ale je možné skonštruovať náter tak, aby absorboval menej tepla a vyžaroval viac v porovnaní s tradičnými nátermi. 

Nový typ laku funguje tak, že do povrchovej úpravy sú vložené dva typy „mikroštruktúrnych častíc“, vysvetľuje The Autopian. Jeden typ sa používa na odrážanie blízkeho infračerveného svetla zo slnka, čím sa znižuje množstvo, ktoré by farba tradične absorbovala.

Tak ako bežná biela farba odráža viac slnečného žiarenia ako tmavšie nátery, táto nová extra chladná farba ho odráža opäť ešte viac. Druhý typ častíc sa používa na zvýšenie emisivity farby – meradlo toho, ako efektívne uvoľňuje teplo vo forme elektromagnetického žiarenia. Nový náter účinne uvoľňuje viac tepla vo forme infračervenej energie, čím udržiava vozidlo chladnejšie.

Susumu Miura, manažér výskumného strediska spoločnosti Nissan, uviedol, že elektromagnetické vlny vyžarované náterom nemali žiadne badateľné negatívne účinky na zdravie ľudí. Takéto vlny sú podľa neho všade okolo nás.

„Mojím snom je vytvoriť chladnejšie autá bez vysokej spotreby energie,“ povedal.

Zdroje: Czechcrunch, Abcnews, The Autopian

Najnovšie videá

Trendové videá