Koniec nafty na najväčších pumpách: Európske mesto oznámilo dátum úplného zákazu
- „Mesto svetiel“ zastavilo predaj nafty na niekoľkých čerpacích staniciach
- Opatrenie má znížiť znečistenie ovzdušia a podporiť ekologickú dopravu
- „Mesto svetiel“ zastavilo predaj nafty na niekoľkých čerpacích staniciach
- Opatrenie má znížiť znečistenie ovzdušia a podporiť ekologickú dopravu
Paríž, známy ako mesto svetiel, pristupuje k zásadným zmenám, aby znížil znečistenie ovzdušia a odľahčil dopravu. Najnovšie sa rozhodli ukončiť predaj nafty na štyroch hlavných čerpacích staniciach.
Podľa portálu LeParisien má tento krok vodičov povzbudiť, aby si vybrali ekologickejšie možnosti a postupne sa zbavili dieselových áut na cestách.
Najkľúčovejšie čerpacie stanice vo svete bez nafty
Pri Porte d’Aubervilliers zastavili predaj nafty na dvoch prvých čerpacích staniciach. Ďalšie dve na nábreží Issy-les-Moulineaux a pri Porte d’Orléans tiež prestali ponúkať tento druh paliva. Pre Parížanov boli tieto miesta kľúčové, keďže tam tankovali ročne milióny litrov. Z týchto staníc pochádzala asi polovica nafty predanej v celom meste.
Medzi vodičmi vyvolalo toto rozhodnutie vlnu nevôle. Mnohí sa obávajú, že iné stanice sa preťažia, čo povedie k dlhším radom a zbytočným zápcham.
Spoločnosť TotalEnergies, ktorá prevádzkuje tieto čerpacie stanice, varuje pred možnými problémami v doprave. Podľa nich môžu takéto zmeny spomaliť tok áut a zhoršiť situáciu na cestách.
„Toto rozhodnutie môže spôsobiť presun vodičov na iné stanice, ktoré nemusia zvládnuť zvýšený nápor zákazníkov. Výsledkom môže byť zvýšená premávka a tvorba dopravných zápch,“ uviedol hovorca spoločnosti.
Ďalšie ekologické opatrenia
Parížska radnica, pod vedením starostky Anne Hidalgovej, už dlhšie podniká kroky na zlepšenie kvality ovzdušia a ochranu životného prostredia. Jedným z opatrení je zníženie maximálnej rýchlosti na hlavných cestách na 50 km/h, ktoré má pomôcť znížiť hluk a emisie. Mesto tiež inštalovalo rýchlostné a hlukové radary, aby dohliadalo na dodržiavanie týchto limitov.
Okrem toho zaviedlo mesto emisné kontroly pre vozidlá vstupujúce do Paríža, čím sa snaží regulovať množstvo škodlivín, ktoré končia v ovzduší. Medzi najnovšie ciele patrí úplné odstránenie dieselových áut z ulíc do roku 2030. Radnica argumentuje, že emisie z naftových motorov vážne prispievajú k znečisteniu a zhoršujú zdravie obyvateľov.
Podľa odhadov môžu jemné prachové častice spôsobovať až 8 000 predčasných úmrtí ročne, čo motivuje Paríž k radikálnej zmene smerom k ekologickejším riešeniam.
Zákaz predaja nafty v celej metropolitnej oblasti
Paríž sa nezastaví len pri niekoľkých čerpacích staniciach. V pláne je zakázať predaj nafty na všetkých pumpách v celej oblasti Île-de-France, čo by zasiahlo viac než 12 miliónov ľudí. Cieľom je dramaticky znížiť emisie a podporiť prechod na ekologickejšie spôsoby dopravy.
Radnica tlačí na obyvateľov, aby zvažovali elektrické autá, verejnú dopravu či iné ekologické alternatívy. Vodiči však často upozorňujú na praktické problémy. Nedostatok nabíjacích staníc a preplnené vlaky či autobusy mnohým komplikujú prechod na tieto formy dopravy.
Čo sa týka emisií, nie je všetko také jasné. Moderné benzínové motory niekedy vypúšťajú viac CO₂ ako dieselové. Ako informuje portál Autosalon.tv, napríklad benzínová verzia Škody Superb emituje približne 128 gramov CO₂ na kilometer, zatiaľ čo dieselová len 119 gramov. Vzniká tak otázka, či je úplné vylúčenie nafty naozaj najefektívnejšie riešenie. Paríž však pokračuje v hľadaní ekologických ciest a jeho opatrenia môžu inšpirovať aj iné mestá.
Zdroje: LeParisien, Autosalon.tv