Koniec papierových bločkov na Slovensku je tu: Obchody pripravujú revolučné novinky

  • Niektorí obchodníci nezaháľajú a inováciu postupne testujú aj na našom trhu
  • Novinky má v pláne zaviesť aj známa sieť drogérií
Samoobslužná pokladňa a bloček.
Ilustračné foto Freepik/@freepik, TASR/Michal Svítok
  • Niektorí obchodníci nezaháľajú a inováciu postupne testujú aj na našom trhu
  • Novinky má v pláne zaviesť aj známa sieť drogérií

Vojdeš do obchodu, vyberieš si, čo potrebuješ, zaplatíš a chvíľu počkáš na bloček. Ten si odložíš, aby si ho mal poruke, ak by si chcel niečo reklamovať alebo vrátiť.

Tento postup ti už pravdepodobne príde úplne bežný a prirodzený pri nakupovaní. Možno sa to však čoskoro zmení. Ako informuje portál Aktuality.sk, niektoré obchody totiž skúšajú nový systém, ktorý by mohol nahradiť papierové bločky.

E-doklad

Napríklad v malom kvetinárstve Plantizia v Bratislave ti po zaplatení zamestnankyňa ponúkne, že ti bloček pošle e-mailom namiesto toho, aby ti ho vytlačila.

Od začiatku svojej činnosti kvetinárstvo posiela zákazníkom doklady v elektronickej forme. „Snažíme sa využívať všetky moderné nástroje, ktoré zákazníkovi uľahčia proces nákupu. 95 % našich klientov využíva možnosť nechať si zaslať doklad elektronicky, pričom si uvedomujú aj pozitívny ekologický vplyv,“ uviedol pre Aktuality.sk zástupca firmy Plantizia Matúš Varsik.

Elektronický doklad má pre zákazníkov veľkú výhodu – majú ho vždy k dispozícii a nemusia sa báť, že by ho stratili alebo by im vybledol na slnku. To sa hodí najmä v prípade, keď nie sú spokojní s tovarom. E-doklad, ktorý dostanú e-mailom, má rovnakú platnosť ako klasický papierový, takže môžu bez problémov tovar vrátiť, reklamovať alebo doklad založiť do účtovníctva.

Varsik zároveň zdôrazňuje, že zákazníci majú na výber, či chcú doklad doručiť e-mailom alebo vytlačiť. Táto možnosť je kľúčová z hľadiska povinností predajcu voči zákazníkom.

Dve možnosti pre zákazníka

Podľa zákona o elektronických registračných pokladniciach má podnikateľ povinnosť po zaevidovaní tržby v e-kase odovzdať zákazníkovi pokladničný doklad. Tento doklad môže byť vytlačený alebo doručený elektronicky, napríklad e-mailom, ale zákazník s tým musí vopred súhlasiť a požiadať o to pred tlačou.

Predajca môže zákazníkovi ponúknuť možnosť zaslať doklad elektronicky, ale rozhodnutie o tom necháva na zákazníkovi.

Žena s nákupným košíkom v potravinách hľadí na mobil.
zdroj: Freepik/@pvproductions

„S kupujúcim si musia vzájomne dohodnúť spôsob odovzdania pokladničného dokladu v zmysle zákona. Predajca nemá právo odmietnuť žiadosť kupujúceho o odovzdanie pokladničného dokladu v tlačenej forme,“ ozrejmil hovorca finančnej správy Daniel Súkup.

Ak sa podnikateľ so zákazníkom dohodnú na zaslaní pokladničného dokladu elektronicky, podnikateľ už nemusí doklad tlačiť.

Zmeny pripravuje aj známa sieť drogérií

Niektoré obchody na Slovensku už začali túto inováciu skúšať. Terno a Kraj napríklad od mája 2021 umožňujú zákazníkom zasielať pokladničné doklady na e-mail. Táto možnosť je však dostupná len pre tých, ktorí vlastnia vernostnú kartu.

V novembri 2021 Coop Jednota Krupina spustila testovanie e-dokladov vo všetkých svojich predajniach. Spoločnosť uviedla, že zákazníci reagovali pozitívne, pretože si uvedomujú, že papierové bločky často končia ako odpad krátko po vytlačení.

Počas roku 2022 sa k testovaniu pridali aj ďalšie regionálne spotrebné družstvá a od februára 2023 je e-doklad dostupný v celom systéme Coop Jednota. Podľa hovorkyne Jany Kuklovej rastie záujem zákazníkov o túto službu. Treba však poznamenať, že e-doklad je zatiaľ k dispozícii iba pre zákazníkov s vytvoreným účtom.

Sieť drogérií dm drogerie markt tiež pripravuje zmeny v oblasti pokladničných dokladov. Manažér Juraj Pronaj informoval, že na začiatku roka 2025 plánujú zaviesť službu eBON, ktorá umožní zákazníkom sledovať svoje účtenky v aplikácii Moja dm. Táto služba, podobne ako pri Terno a Jednote, nebude prístupná pre všetkých, ale len pre používateľov aplikácie.

„Zákazníci si budú môcť zvoliť medzi vytlačenou účtenkou a elektronickým dokladom, pričom je dôležité poznamenať, že na Slovensku môžeme poskytnúť len jeden daňový doklad. Ak si zákazník zvolí vytlačenú účtenku, elektronickým dokladom bude len zoznam výrobkov,“ priblížil pre Aktuality.sk Pronaj.

Prvá predajňa bez personálu

Ako sme ťa informovali, už v máji sa v malej obci Šalgočka uskutočnilo slávnostné otvorenie prvej plne automatizovanej predajne 24/7 domácej maloobchodnej siete COOP Jednota.

Automatizovaná predajňa v Šalgočke, navrhnutá a vybavená najmodernejšími technológiami, umožňuje zákazníkom nakupovať bez potreby fyzickej prítomnosti personálu.

„Predajňa v Šalgočke bola v prevádzke ako predajňa potravín viac ako 40 rokov. Z dôvodu viacerých prevádzkových a ekonomických ukazovateľov a nedostatku personálu sme boli nútení prevádzku zatvoriť. V roku 2023 sme na podnet starostky obce Šalgočka začali uvažovať o novej forme predaja v hybridnom režime,“ uvádza Júlia Ančinová, podpredsedníčka predstavenstva COOP Jednota Galanta.

„Vznikla tak myšlienka priniesť občanom Šalgočky niečo unikátne, byť im nablízku nonstop. Hlavným cieľom bolo, aby občania mohli nakupovať v blízkosti svojich domovov, v pešej dostupnosti, bez nutnosti cestovať do vedľajších obcí či miest.“

„Zákazníci majú počas bežného otváracieho času prevádzky možnosť využiť taktiež extra služby, ktoré ponúka COOP Jednota svojim zákazníkom. Obyvatelia si s nákupom môžu uhradiť i poštové poukážky, šeky, bankové zloženky a pri platení platobnou kartou aj vybrať  hotovosť.“

Extra služby v predajniach suplujú najmä na vidieku banky i poštu. 

Zdroje: Aktuality.sk, slov-lex.sk, Archív SIU

Najnovšie videá

Trendové videá