Koniec pekla pre Slovákov spojeného so zmenou OP. Štát navrhuje zrušiť otravnú povinnosť
- Nahlásiť zmenu občianskeho preukazu môže byť občas peklo
- Ministerstvo spravodlivosti túto povinnosť pre istú skupinu Slovákov zrušilo
- Nahlásiť zmenu občianskeho preukazu môže byť občas peklo
- Ministerstvo spravodlivosti túto povinnosť pre istú skupinu Slovákov zrušilo
Vybavovanie vecí na úradoch sa veľmi často môže zvrhnúť na poriadne krušné chvíle. Výnimkou nie je ani zmena občianskych preukazov. Natrieskané úrady, stres, ale aj zmätky okúsil už nejeden Slovák.
Ako informuje portál Podnikajte.sk, Ministerstvo spravodlivosti (MS) SR sa snaží občanom pomôcť. Po novom navrhuje zrušenie povinnosti dokladu totožnosti u konečných užívateľov výhod.
Neoprávnená požiadavka
S cieľom odbúrať povinnosť evidencie (zápisu) druhu a čísla dokladu totožnosti u konečných užívateľov výhod, ktorí sú slovenskými občanmi v registri mimovládnych organizácií a v obchodnom registri, MS SR pripravilo novelu zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri.
Jedným z dôvodov tejto zmeny je aj fakt, že z európskych smerníc týkajúcich sa zamedzenia prania špinavých peňazí (AML) ani z iných záväzkov Slovenskej republiky nevyplýva žiadna požiadavka zapisovať takéto údaje o konečných užívateľoch výhod do spomínaných registrov.
Táto pripravovaná zmena je však aktuálne iba v štádiu vyhodnotenia medzirezortného pripomienkového konania.
Problémy v praxi
Povinnosť pre všetky obchodné spoločnosti zapísať sa do obchodného registra konečných užívateľov výhod vznikla 1. novembra 2018. Konečným užívateľom je napríklad aj každá fyzická osoba, ktorá skutočne ovláda alebo kontroluje právnickú osobu, podnikateľa, fyzickú osobu alebo združenie majetku.
Aktuálne ustanovuje zákon o obchodnom registri povinnosť zápisu identifikačných údajov konečného užívateľa výhod do obchodného registra. Užívateľ musí uviesť svoje meno a priezvisko, rodné číslo alebo dátum narodenia, štátnu príslušnosť, druh a číslo dokladu totožnosti, adresu trvalého alebo iného pobytu a iné údaje.
V praxi sa práve pri zápise údajov o druhu a čísle občianskeho preukazu vyskytli problémy, ktoré súviseli predovšetkým s vydaním nového dokladu totožnosti (nového občianskeho preukazu). Ak bol zapísanej osobe vydaný nový doklad totožnosti, musí svoje údaje aktualizovať v obchodnom registri, čo predstavuje zbytočnú administratívnu záťaž pre zapísané osoby, ale aj pre registrované súdy.
Neplatné certifikáty
Problémy sa ešte viac ale prehĺbili, keď došlo k zneplatneniu certifikátov v občianskych preukazoch, ktoré slúžia na vyhotovovanie elektronického podpisu. To celé následne viedlo k hromadným výmenám občianskych preukazov a ich nové čísla bolo potrebné aktualizovať v obchodnom registri.
Pripravovaná novela má dopomôcť k vypusteniu (odstráneniu) povinnosti zápisu čísla a druhu dokladu totožnosti u konečných užívateľoch výhod, ktorí sú občanmi SR, a to pri zápise do registra mimovládnych organizácií a do obchodného registra.
Po účinnosti novely by tak podnikateľ nemusel pri zápise identifikačných údajov svojho konečného užívateľa výhod do obchodného registra uvádzať údaj o čísle a druhu dokladu totožnosti konečného užívateľa výhod, ak je občanom SR.
MS SR navrhuje, aby novela nadobudla účinnosť čo najskôr po schválení v parlamente.
Neúspešný pokus
Ako sme ťa informovali v predchádzajúcom článku, jednou z možností, ako predĺžiť platnosť certifikátov pre kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) uložených na čipoch občianskych preukazov (OP) vydaných pred 20. júnom 2021, je nahrať si v tomto roku na starý OP nový typ certifikátu, ktorý bude dostupný na základe pripravovanej vyhlášky Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR o uznaných spôsoboch autorizácie.
To, že v praxi to však môže vyzerať inak, nedávno opísal majiteľ istého slovenského e-shopu na sociálnej sieti. „Hoci mi platí do roku 2027, na podpisovanie už neplatí. Tak som si išiel podpis aktualizovať. Vzal som si poradové číslo pre službu ,Aktualizácia podpisu‘. Pri okienku mi povedala pani: ‚To si musíte vyhotoviť úplne nový občiansky‘,“ píše nahnevaný Slovák.
„Prvý pokus na úrade: 60 ľudí v hale, chaos, kašeľ, smrad. Idem preč. Druhý pokus: 30 ľudí v hale, odhadujem dve hodiny. Idem preč,“ pokračuje užívateľ.
Muž tvrdí, že na odporúčanie kamaráta sa dozvedel o tzv. live streame, ktorý ukazuje poradové čísla ľudí, čakajúcich v rade. „Namiesto pridania pracovísk, aby občania nečakali, začali čakanie vysielať. Vraj občania môžu ísť na kávičku. To je riešenie,“ opisuje zážitok z úradu.
Muž následne údajne zistil, že existuje online rezervačný systém, na ktorý sa pripojil. Avšak hneď nato ostal nemilo prekvapený. Systém mu mal ponúknuť dva termíny do konca roka, pričom najbližší bol o mesiac. Skúšal volať aj na infolinku, ale nič podstatné sa vraj nedozvedel.
„Vytiahnem si číselko po*ebané a budem sledovať live stream (ak zrovna pôjde), kým budem krúžiť okolo úradu, aby mi to náhodou neprepadlo,“ uzatvára muž svoj príbeh, ktorý mal ale svoje pokračovanie.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: Podnikajte.sk, SIU