Koniec peniazom načierno a nespoľahlivým čašníkom. Dalibor s Tomášom založili špeciálny pracovný portál pre gastro (ROZHOVOR)

  • Obaja sú personalisti. Keď začínali podnikať, jeden z ich prvých klientov bol z gastro segmentu
  • Ten ich upozornil na špecifiká tejto oblasti – vysoká fluktuácia, peniaze na ruku, časté nedodržiavanie termínov a dohôd
  • Rozhodli sa tak, že založia portál, ktorý sa bude zameriavať na prácu iba v gastronómii - gapp.sk
gapp
kavickari.sk
  • Obaja sú personalisti. Keď začínali podnikať, jeden z ich prvých klientov bol z gastro segmentu
  • Ten ich upozornil na špecifiká tejto oblasti – vysoká fluktuácia, peniaze na ruku, časté nedodržiavanie termínov a dohôd
  • Rozhodli sa tak, že založia portál, ktorý sa bude zameriavať na prácu iba v gastronómii - gapp.sk

Dalibor Samek a Tomáš Serváček spoločne s tímom vytvorili celoslovenský portál www.gapp.sk. Ten spája záujemcov o prácu kuchára, čašníka či prevádzkara s reštauráciami a podnikmi. Ako funguje? V čom sa líši od Profesie? A s akými problémami sa najčastejšie stretávajú pri spájaní kandidátov so zamestnávateľmi v gastronómii? Vyspovedali ich kolegovia z kavickari.sk.

zdroj: kavickari.sk

Obaja ste personalisti. Ako sa stalo, že ste sa začali špecializovať práve na HR v gastronómii?

Dalibor: Ako väčšina v začiatkoch, my sme tiež mali klientov pomenej a hľadali spôsoby, ako získať ďalších. Snažili sme sa využiť každú šancu, kde sme sa mohli ukázať. Jeden z prvých klientov bol zhodou okolností z gastro segmentu a už dopredu nás vystríhal, že s čašníkmi, kuchármi či rozvozármi to vie byť občas peklo. Povedali sme si: „Jasné, ideme do toho.“ Keď sme skočili vtedy do vody, učili sme sa plávať.

Ako sa vám učilo plávať?

Tomáš: Zábavne. (úsmev) Disciplína kandidátov je taká, aká je: pomerne často sa stáva, že neprídu na dohodnutý pohovor. Z toho pramení potreba podnikov mať recruiterov, ktorí im pracovnú silu zabezpečia. To je aj náš primárny cieľ: získať prevádzkam kvalitných ľudí.

Dalibor: Snažíme sa odbremeniť prevádzkarov. Prevádzkári by sa mali starať najmä o chod podniku, no mnohí si zoberú notebook, zapnú Profesiu a celý deň obvolávajú kandidátov. Potom však trpí samotný podnik, kuchyňa a niekedy i personál. My týmto prevádzkam posielame vrchol ľadovca. Teda kandidátov, ktorých sme už prefiltrovali a majú skutočný záujem o prácu v danom podniku. Nie je to samozrejme stopercentné, ale drvivá väčšina týchto uchádzačov skutočne na pohovor príde.

Tomáš: Zároveň je to aj synergia. Keď čašník neuspeje v jednom podniku, v druhom sa môže plnohodnotne uplatniť. Na základe toho ho vieme odporučiť ďalej. Poviem príklad, čašníkovi je ďaleko chodiť do Ružinova, no v Petržalke mu to vyhovuje.

Dalibor: Alebo sa nám stala vec: čašníčka bola milá, super, komunikatívna, ochotná. Reštaurácia však otvorila aj horné podlažie, kde viedli točité úzke schody. Vznikol však problém, táto čašníčka nedokázala po nich vyjsť hore, tak ju zamestnávateľ nakoniec prepustil – a nie kvôli jej schopnostiam. Je teda bežné, že niektorí čašníci vyhovujú jednej prevádzke, no druhej už nie.

V začiatkoch ste fungovali ešte bez portálu Gapp?

Dalibor: Áno, v začiatkoch sme používali najmä Bazoš, Profesiu, Facebook.

Tomáš: A ešte aj našu databázu, ktorú sme si v priebehu času vytvorili. Aby to bolo v súlade s GDPR, vždy sa dohodneme s človekom, či s ním môžeme počítať do budúcna a osloviť ho.

zdroj: kavickari.sk

Čo bolo hlavným impulzom pre vytvorenie Gapp?

Tomáš: Disciplína ľudí. Chceli sme vytvoriť databázu takých, ktorí keď neprídu na pohovor, tak potenciálnemu zamestnávateľovi dajú aspoň vedieť, že sa nezúčastnia. A tiež sme sa chceli sústrediť čisto na gastro segment. Rovnako nám Gapp pomohol vyriešiť aj viaceré praktické problémy. Napríklad nemusíme už lúskať množstvo životopisov záujemcov z Košíc, ktorí prejavia záujem pracovať v Bratislave, avšak po ich oslovení nám oznámia, že tomu tak nie je.

Dalibor: Hľadali sme nástroj, ktorý by pomohol nám, vzápätí sme si však uvedomili, že by to mohlo pomôcť aj iným. Nič obdobné sme v tom čase na trhu neregistrovali. Hľadali sme i nejaký existujúci nástroj, no nič nezodpovedalo našim predstavám. Tak sme si ho vytvorili sami.

Tomáš: A dokonca ho aj používame. (smiech)

Ako portál Gapp funguje?

Tomáš: Môžeme hovoriť o dvoch rozhraniach: prvým je rozhranie pre uchádzača o zamestnanie, kde sa zaregistruje človek, ktorý chce pracovať v gastre. Zadá svoje údaje – meno, priezvisko, rok narodenia, svoj kontakt, pozíciu, o ktorú sa uchádza a je úplne super, keď si vyplní tiež svoje skúsenosti a pridá profilovú fotografiu. Druhé rozhranie je pre zamestnávateľov – reštaurácie, bary, bistrá, atď. Tí sa sem zaregistrujú, zaplatia poplatok a podľa zvoleného filtra si vyberajú a hľadajú vhodných kandidátov z pomerne veľkej databázy. Jedinym obmedzením je doba, na ktorú si prevádzka predplatí prístup (mesiac, štvrťrok, polrok, rok).

Dalibor: Profesia v Bratislave počíta s mestom celým, nemá ho rozdelené na mestské štvrte. Napríklad, čašník si hľadá v prácu v Bratislave, ale už nemôže špecifikovať, že ju hľadá v Ružinove, Petržalke, Karlovej Novej Vsi. My sme Bratislavu rozdelili aj na mestské štvrte. Neexistuje čašník – alebo aspoň ja o ňom neviem –, ktorý by každý deň dochádzal z Dúbravky do Rače.

Tomáš: To sme aplikovali tiež v Košiciach.

Dalibor: Veľké mestá sme rozdelili na mestské časti, aby sa podnikom zobrazovali skutočne len najrelevantnejší ľudia. Bežná prax: reštaurácia hľadá čašníka, sídli v Dúbravke a vidí, že čašník býva v Rači, odkryla profil, no tento človek je v zásade pre ňu nepoužiteľný. Môžu mu zavolať, či chce dochádzať, on povie áno, ale nikdy sa neobjaví. Bohužiaľ, taká je realita.

zdroj: kavickari.sk

Ako je Gapp spoplatnený?

Tomáš: Základný poplatok za mesačný prístup k vyhľadávaniu je momentálne 21 eur a za ten čas má podnik neobmedzený prístup k celej databáze. Môže si vyhľadávať čašníkov, kuchárov, kohokoľvek potrebuje. To je základ, k tomu sa dá priplatiť ešte SMS balík – aby nemusel každému z kandidátov volať, označí si kontakty a pošle hromadnú SMS-ku.

Pre uchádzačov o zamestnanie je to teda bezplatné?

Tomáš: Áno, pre kandidátov je náš portál bezplatný.

Dalibor: A to ani nikdy nezmeníme, to je naša filozofia.

S akou veľkou databázou momentálne pracujete?

Dalibor: Momentálne je to okolo 2 000 kontaktov, no v priemere sa každý deň registruje približne 15 nových ľudí, takže sa databáza rozrastá.

Uchádzači dostávajú od potenciálnych zamestnávateľov aj hodnotenia. Ako to funguje?

Tomáš: Ak sa človek na dohodnutom pohovore ukáže, dostane od potenciálneho zamestnávateľa zelený smajlík, v opačnom prípade červený smajlík. Takto chceme ľudí aj istým spôsobom edukovať, že ak nemôžu na pohovor či skúšku prísť, je potrebné, aby dali dopredu vedieť. Šetria čas prevádzkarom a je to tiež aj o elementárnej slušnosti. Navyše nezískajú negatívne hodnotenie a zvyšuje sa im šanca na nájdenie nového zamestnania.

S akými spätnými väzbami sa stretávate zo strany reštaurácií, podnikov na platformu Gapp?

Dalibor: Vo všeobecnosti sú dobré.

Tomáš: Dostávame však aj postrehy, ako to zlepšiť. Čo nám tiež pomáha.

Dalibor: Klienti sú však extrémne nároční. Niektorí čakajú, že zaplatia 21 eur za mesiac a vyriešia vďaka Gappu všetky personálne problémy, ktoré ich trápia 10 rokov. My tiež robíme s identickým pracovným trhom ako ostatní a aj u nás sa môže stať, že príde na pohovor čašník s dobrými hodnoteniami, ktorý sa však akurát dal na gambling či rozišiel s priateľkou a prežíva ťažké obdobie, ktoré sa prejaví aj na jeho výkonoch. To však nedokážeme ovplyvniť.

Tomáš: My našou platformou nedávame riešenie, ale prostriedok na riešenie problémov.

zdroj: kavickari.sk

Čo zatiaľ potenciálni zamestnávatelia na Gapp oceňujú?

Dalibor: V zásade môžeme hovoriť o tom, že sú prekvapení veľkosťou databázy a tiež dobrou štruktúrou platformy. Skúseností, ktoré vypisujú kandidáti, sú čisto iba z gastro oblasti. Ak by sa u nás zaregistroval 50-ročný skúsený bankár, ktorý však nikdy nerobil v gastre, jeho skúsenosti sú u nás nulové. Za relevantné skúsenosti berieme iba tie z gastra. Portále má tiež dobrú prehľadnosť, k dispozícii sú všetky podstatné informácie, v ideálnom prípade nechýba profilová fotografia a tiež údaje o tom, kam prišiel na skúšku – sú tam konkrétne menované, aby to bolo transparentné. Zamestnávateľ tak presne vie, ktorá reštaurácia hodnotenia dala, a keď má kontakt, tak môže do nej zavolať a zistiť viac info o danom človeku.

Tomáš: S týmto sú spokojní. Samozrejme, pomáhajú nám odhaľovať aj rôzne nedostatky a chyby, ktoré sa snažíme odstrániť. Berieme to ako konštruktívnu kritiku. Chceme, aby to čo najlepšie fungovalo.

Dalibor: Rozdiel je ten, že nás ešte považujú za menší start up, majitelia či prevádzkari to občas berú tak, že mi zavolajú, povedia, čo máme zlepšiť a my to do pár dní zlepšíme. Pri veľkom poskytovateľovi ako Profesia to naopak berú tak, že je to takto, ako to je, a ďalej to neriešia. Už je to ako McDonald: nikoho nenapadne, prečo do cheeseburgra nedajú menej uhorky.

Dalibor spomínal, že postrehy z feedbacku často zapracujete. Akú väčšiu úpravu ste na základe spätnej väzby robili?

Tomáš: Nejde zväčša o veľké zmeny, skôr o komplex zmien, ktoré vytvoria lepší celok. Momentálne napríklad pracujeme na zmene vo vyhľadávaní: v priečinku vyhľadávania má používateľ všetkých ľudí, ktorých vyhľadal, aj tých, ktorých už oslovil. A práve túto oslovenú skupinu chceme presunúť do samostatnej kolónky, aby sa vo vyhľadávaní objavili iba ľudia, ktorých podnik ešte neoslovil.

Tiež sa zaoberáme tým, aby algoritmus zobrazovania profilov bol efektívnejší. Aby sa prví zobrazili ľudia, ktorí si aktívne hľadajú prácu – používateľ si to môže sám nastaviť –, aby boli hore tí s aktuálnymi profilmi. Ide najmä o čiastkové zmeny, ktoré pomáhajú vylepšiť celú aplikáciu. Momentálne tiež pracujeme na funkcii “Fuška“: pri každom kandidátovi sa otvorí možnosť, že si môžu zaznačiť dni aj hodiny, počas ktorých majú voľno v práci a rád by si privyrobili na brigáde. A keď prevádzkar potrebuje vykryť špičku – napríklad piatok večer –, vidí, či mu môže daný človek v tomto čase pomôcť.

Dalibor: Takéto fušky sú náchylné na disciplínu ľudí. Ak potrebuje podnik posilniť a hľadá čašníka na sobotu popoludnie, je veľmi nežiaduce, keď dohodnutý človek nepríde. Som teda za to, aby sme túto funkciu sprístupnili len ľuďom, ktorí sú zodpovední. Ak niekto na fušku dvakrát nepríde, my mu funkcionalitu fušky uzamkneme. Aby to mali ako benefit tí, ktorí dokážu dodržať slovo.

Tomáš: Snažíme sa aj o to, aby funkcia fušky bola prospešná pre obidve strany. Jednak pre kandidátov, že si vytvoria akési PR vďaka svojej zodpovednosti, a takisto pre prevádzky, že vidia a majú priestor na filtrovanie podľa svojich kritérií a časových požiadaviek.

Dalibor: Ak si slušný, korektný človek, ktorý dodrží slovo, urobíme ti zadarmo reklamu. To je hlavná pointa.

Čím je podľa vás hľadanie práce v gastre špecifické?

Dalibor: Už prvé špecifikum je to, že v gastre sú bežné čierne peniaze – vyplácanie na ruku –, lenže sú reštaurácie, ktoré si povedali, že budú dávať všetko na papier. Potom zistia, že 70 % zamestnancov má exekúcie a sami im povedia, že nechcú TPP, ale peniaze na ruku, aby im na výplatu nesiahol exekútor. Je to ťažko riešiteľné a práve to je jedno z najväčších špecifík tejto oblasti. Ľudia si tiež zvykli, že niečo sa mi znepáči, tak zo dňa na deň odídem a ideálne si do kapsy zoberiem salámu. (smiech)

Tomáš: Niečo ako výpovedná lehota tu často neexistuje. Nie všetci ľudia sú zodpovední a mnohí sa riadia podľa svojej intuície a nie Zákonníka práce.

zdroj: kavickari.sk

Čo sa s tým dá robiť? Ako to zmeniť k lepšiemu?

Tomáš: Používať náš portál Gapp. (smiech) Je to hlavne o komunikácii: keď prevádzkar povie, aby uchádzač prišiel o takej hodine, tak nech tam je aj prevádzkar a zároveň uchádzač. Ak uchádzač v tom čase nemôže prísť, nech dá dopredu vedieť. Je to teda o komunikácii.

Dalibor: A tiež by tu nemala byť predpojatosť a predsudky. Niekto to berie tak, že sedem čašníkov ma oklamalo, tak aj ten ôsmy ma oklame. A platí to aj opačne. Je však dobré to brať tak, že človek má čistý štít a uvidím, ako sa tento konkrétny zachová. Negatívne veci sú na oboch stranách. Mal som kamaráta, ktorý pracoval v IBM, neskôr robil finančného riaditeľa, napísal mi, že má ambíciu zmeniť prostredie, oddýchnuť si a vyskúšal by prácu čašníka. Bol som extrémne šokovaný, ale povedal som mu, že nemám problém mu pomôcť nájsť si prácu. Prišiel pre neho štandardne na pohovor – oblek, o 10 minút vopred –, no reštaurácia bola zatvorená. Potom sa mi prevádzkar sám priznal, že zabudol. A to sa zopakovalo aj v náhradnom termíne. Toto je ďalší problém. Obe strany sa navzájom očierňujú, no chyby aj pozitíva sú na oboch brehoch.

Tomáš: Tiež je to dvíhanie telefónov. Zatajovanie sa objavuje na oboch stranách a potom si nájsť prácu či zamestnanca je náročné.

Myšlienka Gappu sa zrodila približne pred tromi rokmi. Ako zatiaľ hodnotíte svoje pôsobenie? Prekvapilo vás niečo?

Tomáš: Áno, sedeli sme na káve a boli sme frustrovaní z fluktuácie. (smiech) Nemyslím si, že nás niečo zásadne prekvapilo. Išli sme do toho už pomerne skúsení.

Dalibor: Nepovedal by som, že ma prekvapilo, ale milé bolo napríklad to, že jeden šéfkuchár sa po 12 rokoch vrátil z Londýna a zaregistroval sa do Gappu. Istým spôsobom som ho aj odporučil do jednej reštaurácie a on mi potom zavolal, že ďakuje, že si našiel vďaka tomu prácu. To je pre mňa prekvapujúco pekné. A tiež ma vždy prekvapí záujem z veľkých reštauračných reťazcov, ako Benčík Culinary Group či Medusa, ktoré sa u nás registrovali.

Tomáš: Dobrý pocit mám tiež z toho, keď pre klienta hľadáme kuchára, použijeme Gapp a nájdeme mu 5 vhodných kuchárov, ktorí aj prídu na pohovor.

A čo vaše vízie, plány? Kam by ste sa radi posunuli?

Tomáš: Samozrejmosťou je pre nás momentálne zdokonaľovanie funkcionality Gappu-u. Rozdelenie, vyhľadávania, databáza odkrytých profilov. Ďalej plánujeme pracovať na tom, aby väčšie firmy s viacerými prevádzkami, mohli Gapp používať ako CRM (customer relationship management, pozn. red.), teda systém, cez ktorý sa dá komunikovať a dokážete si ľudí odporučiť v rámci skupiny gastro prevádzok.

Gapp používate aj pri svojej práci, čo máte na ňom najradšej?

Dalibor: Že ma práca s Gappom vždy dokáže prekvapiť (smiech). Napríklad, najvyššiu pozíciu, ktorú u nás máme, je prevádzkar. Bol som veľmi milo prekvapený, keď som hľadal prevádzkara do podniku v Poprade, koľko veľa ľudí tam malo profesionálne fotografie a prepracované profily: vypísané skúseností, pridané certifikáty.

Tomáš: Okrem toho, že chceme náš portál zdokonaliť pre podniky a reštaurácie, aby to bolo viac user friendly a mohli s tým viac pracovať, takisto sa snažíme o to, aby bol Gapp nástrojom na komunikáciu zo strany kandidátov. Aby to bolo niečo, kde sú ľudia prihlásení, aktívni a komunikovali medzi sebou. Rozhodnem sa zmeniť prácu, zmením si status, že aktívne hľadám prácu. Keď dostanem michelinskú hviezdu, pridám si ju aj na Gapp. Aby to bol nástroj na komunikáciu pre každého, kto chce riešiť biznis a prácu v gastro oblasti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: kavickari.sk

Najnovšie videá

Trendové videá