Koniec pochybného kšeftovania s jazdenými autami? Slováci založili unikátny startup, robí revolúciu v celom procese
- Domáci startup Carbi mení proces predaja vozidla
- Predaj a kúpa jazdeného auta môže byť bezstarostnejší proces
- Predajcov chce kompletne odbremeniť
- Domáci startup Carbi mení proces predaja vozidla
- Predaj a kúpa jazdeného auta môže byť bezstarostnejší proces
- Predajcov chce kompletne odbremeniť
„Pamätám si, že keď som kupoval svoje prvé auto, tak mi ho pôvodný majiteľ prakticky nanútil s tým, že si ho musím dnes zobrať. Bol som mladý a neskúsený, získal som pochybný technický stav, otrasné fólie a celá kúpa bola veľmi pofidérna, vysvetľuje svoje skúsenosti s predajom a nákupom áut na Slovensku Ondrej Koiš.
Práve takéto skúsenosti Ondreja motivovali k tomu, aby si všimol dieru na trhu a veci zobral do vlastných rúk. Aktuálne stojí na čele vlastného startupu Carbi, ktorý funguje ako prvá spoločnosť ponúkajúca rýchly, bezpečný a bezstarostný predaj vozidiel na Slovensku.
Princíp startupu je jednoduchý – ak predávam auto, zvyčajne je okolo toho veľa opletačiek od inzerátov, cez samotný predaj až po prepis vozidla. To všetko dnes dokáže vybaviť Carbi – pôvodný majiteľ len odovzdá auto pri predaji a o viac sa nemusí starať. Slovenský startup tak chce odbremeniť Slovákov od nepríjemností a už teraz úspešne predáva klientom niekoľko desiatok vozidiel mesačne.
Ako dnes vyzerá trápenie sa s predajom vozidla
Dnes predaj auta vyzerá tak, že predajca najprv nahodí inzeráty na vhodné portály. Auto musí sám nafotiť a popísať, často si sám na vlastné náklady nechá skontrolovať jeho technický stav.
Na bazárových portáloch či Facebook Marketplace sa mu následne ozvú desiatky ľudí, pričom množstvo z nich nie sú seriózni záujemcovia, ale zjednávači či nepoctiví kupci, s ktorými následne predajca stráca čas.
Keď už sa predajca s niekým dohodne, nasleduje obhliadka či samotná kúpa, kde je potrebné pripraviť vhodné zmluvy, prevod peňazí a povinná cesta na políciu či do klientskeho centra, kde veľakrát stráca čas v dlhých radoch. Celý proces uzatvára komunikácia s poisťovňou, kedy predajca odhlasuje PZP a prípadne havarijné poistenie.
Slovenský startup Carbi tento proces označuje ako absolútne nekomfortný a práve s ním dokáže pomôcť tak, že si „predajca ani nevšimne, že niečo predáva, pretože všetko zaňho vyriešime my.“
„Naše služby vysvetľujeme tak, že zabezpečujeme rýchly, bezpečný a bezstarostný predaj,“ vysvetľuje zakladateľ Carbi Ondrej Koiš. Proces je rýchly v tom, že v 65 % prípadov prebehne predaj už do 30 dní.
Bezpečnosť spočíva v tom, že Carbi dokáže zabezpečiť aj všetky legislatívne vybavovačky. „A bezstarostní sme preto, lebo majiteľ nemusí robiť prakticky nič, len sa nám ozvať. A potom mu prinesieme vhodného kupca a predaj je hotový.“
Slovenský startup síce vznikol na západnom Slovensku, dnes už však má odborníkov v oblasti predaja jazdených áut po celej krajine.
Slovenský startup Carbi založil Ondrej Koiš po ukončení štúdia na vysokej škole. Ešte počas študovania založil detailingové štúdio, kde sa stretával práve s týmto problémom a pomáhal chystať autá na predaj, prípadne pomáhal aj so samotnou inzerciou. „Keďže som v okolí áut dlhé roky, neustále počúvam zážitky ľudí. Najčastejšie, že si nafotia auto, dajú von inzerát a potom dlho, dlho čakajú.“
Časom sa Carbi začalo ponukou služieb rozširovať – klienti mali rozdielne otázky a Koiš v nich videl príležitosť. Postupne tak sprostredkovanie predaja vozidiel rozšíril napríklad o právne poradenstvo, analýzu ceny, zabezpečenia poistenia či financovania podľa filozofie, aby klienti nemuseli takmer nič riešiť a mali viac času na ostatné činnosti.
Aj pre firmy: Domáci startup Carbi sa snaží pomáhať aj firmám, nielen fyzickým osobám. Firmy napríklad každých niekoľko rokov obmieňajú svoj vozový park, čo zvyčajne rieši dedikovaný zamestnanec. Keďže firmy vymieňajú vozový park, potrebujú nakúpiť nové autá – zvyčajne to robia u dílera, pričom súčasný vozový park ponúknu ako protihodnotu, ku ktorej následne doplácajú zostávajúcu sumu.
„Ale keď sa na to pozrieme my, veľakrát vieme za jedno auto firme doniesť viac peňazí, ako by ponúkol díler. Díleri majú vo všeobecnosti vysoké marže, a teda nie je vždy dobrý nápad dávať vozový park k dílerovi na nákup,“ vysvetľuje Koiš úskalia.
Čo robí slovenský startup inak?
Ak chce majiteľ predať auto, podľa Koiša stačí jednoducho napísať alebo zavolať do Carbi. Potom je proces nasledovný:
- Auto príde priamo skontrolovať a nafotiť maklér.
- Carbi vytvára inzeráty a cez vlastné komunikačné kanály aktívne vyhľadáva kupcov, aby predaj prebehol čo najskôr.
- Keď sa nájde kupec a odsúhlasí sa cena, auto sa predá – nič iné predajca nerieši.
Zaujímavé je, že aj počas vyhľadávania kupcov môže predajca auto naďalej používať. To je rozdiel napríklad oproti bazárom, kedy auto jednoducho po kontrole v bazáre stojí, pričom predajca stále nemá peniaze z predaja a nemôže ich tak investovať do nového auta – je teda zaseknutý bez svojho auta a bez peňazí.
Carbi počas prvej obhliadky robí aj rýchlu kontrolu – pracovník pozerá doklady, skontroluje, či auto nie je založené, na leasing alebo v exekúcii a v rýchlosti obhliada auto, celý lak zmeria meračom laku – ak v niektorej časti nájde problém, na danú časť sa následne zameria do väčšej miery. „Robíme to, aby sme predišli prípadným problémom v budúcnosti, ktoré by našich klientov potom mohli otravovať. Predávajúci aj kupujúci musia vedieť, v akom stave auto reálne je, transparentnosť je jeden z našich hlavných pilierov.“
Na čom jazdia Slováci
Väčšina áut, ktoré prejdú cez Carbi, sú podľa Koiša z koncernu Volkswagen, pod ktorý patria napríklad aj u nás populárne značky Škoda, Audi či Seat.
„Čo sa týka stavu auta, vždy sa snažíme predávať autá v dobrom stave. Určite u nás nenájdete založené vozidlá či autá po totálke,“ vysvetľuje Ondrej Koiš z Carbi. Ak sa im aj ozve takýto klient, zvyčajne mu poradia, ako auto zhodnotiť iným spôsobom.
Najľahšie je sprostredkovať autá, ktoré sú Slovensku vzácnejšie – autá, ktorých je u nás menej, si svojich nových majiteľov nájdu rýchlejšie, a častokrát sa predajú aj na prvej obhliadke, keďže sú o čosi vzácnejšie. „Naopak, pri bežných autách sa kupci zamýšľajú viac.“
Začiatok kariéry v automobilovom segmente?
Keďže sa Carbi snaží pôsobiť v každom kúte Slovenska, neustále hľadá nových maklérov alebo odborníkov na vozidlá, financovanie, poistenie, marketing či HR.
„Dovolím si tvrdiť, že viacerí z nás sú naozaj odborníci vo svete vozidiel. Hľadáme ľudí, ktorí sa vo svete motoristiky cítia ako doma, majú obchodného ducha a chcú sa k nám pridať,“ vysvetľuje Ondrej Koiš. Viac informácií o voľných pracovných pozíciách →
Medzi najzaujímavejšie vozidlá, ktoré cez Carbi prešli, patria napríklad žeriavy či autobusy, no nevyhýbajú sa ani motorkám či štvorkolkám.
„Najzvláštnejšie v našom portfóliu boli napríklad kadejaké žeriavy, kde predaj trvá, samozrejme, o čosi dlhšie,“ smeje sa Koiš. „Celkovo je tá paleta veľmi pestrá.“