Koniec vlakov zadarmo pre študentov je opäť bližšie. Železnice so zrušením súhlasia, štát otvorenie témy považuje za legitímne
- Študenti a dôchodcovia cestujú vlakmi zadarmo od novembra 2014. Teraz by sa bezplatné cestovanie vlakmi mohlo obmedziť
- Navrhuje to Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ako jedno z opatrení na zefektívnenie hospodárenia
- Ministerstvo dopravy a výstavby SR považuje otvorenie tejto témy za legitímne, nad zrušením vlakov zadarmo zatiaľ neuvažuje

- Študenti a dôchodcovia cestujú vlakmi zadarmo od novembra 2014. Teraz by sa bezplatné cestovanie vlakmi mohlo obmedziť
- Navrhuje to Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ako jedno z opatrení na zefektívnenie hospodárenia
- Ministerstvo dopravy a výstavby SR považuje otvorenie tejto témy za legitímne, nad zrušením vlakov zadarmo zatiaľ neuvažuje
Študenti a dôchodcovia cestujú vlakmi zadarmo od novembra 2014. Vlaky za darmo schválila vláda Roberta Fica v rámci sociálneho balíčka. Pri ich zavádzaní vtedajší premiér argumentoval úsporou finančných prostriedkov pre rodiny študentov a dôchodcov a zároveň malo opatrenie zabezpečiť návrat ľudí do železníc.
ZSSK chcú zefektívniť hospodárenie
Teraz by sa bezplatné cestovanie vlakmi mohlo obmedziť. Navrhuje to Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ako jedno z opatrení na zefektívnenie hospodárenia. Poukazuje na to, že rozpočtové zdroje sú po pandémii obmedzené ešte viac ako v minulosti. Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR považuje otvorenie tejto témy za legitímne, nad zrušením vlakov zadarmo momentálne neuvažuje, uvádza TASR.
ZSSK na udržanie pozitívneho hospodárskeho trendu navrhuje politikom viaceré opatrenia na vylepšenie efektivity. „Medzi ne patria aj obmedzenia bezplatného cestovania, napríklad viazaním bezplatnej prepravy študentov len na cestu z miesta bydliska do školy či jednorazovým spoplatnením vydávania preukazov na ‚bezplatné cestovanie‘. Všetky naše návrhy sú dnes predmetom diskusií medzi nami, ministerstvom dopravy a ministerstvom financií a bolo by priskoro zachádzať do väčších detailov,“ priblížil pre TASR hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Zároveň podotkol, že o podmienkach vlakov zadarmo rozhodujú politici, nie dopravcovia. Minister hospodárstva Richard Sulík sa v minulosti viackrát vyslovil za zrušenie vlakov zadarmo, prípadne ich nahradenie formou zliav aj pre autobusových prepravcov.
Úprava bezplatného cestovania v sebe podľa Kováča zahŕňa nekonečný rad možností, ktorých spoločným menovateľom sú peniaze, ktoré dopravcovia dostávajú ako kompenzáciu za ušlé tržby či zvýšenie kapacít. „Plnú sumu za cestovné vo vlaku, okrem IC vlakov, ktoré sú z bezplatnej prepravy vyňaté, neplatí nikto,“ dodal hovorca ZSSK.
Vlaky zadarmo znamenajú výpadok tržieb za 30 miliónov eur
Rezort dopravy zdôrazňuje, že v tejto chvíli neuvažuje nad zrušením vlakov zadarmo. „Treba však otvorene povedať, že bezplatná doprava pre študentov a dôchodcov nie je doslova zadarmo, pre ZSSK to znamená výpadok tržieb v sume 30 miliónov eur ročne,“ uviedol pre TASR hovorca MDV Ivan Rudolf.
Preto je podľa neho dôležité pri diskusiách o hospodárnosti ZSSK a príprave rozpočtu hovoriť o tom, či toto opatrenie bude štát kompenzovať, alebo na to bude pri téme hospodárenia ZSSK prihliadať.
ZSSK zabezpečuje bezplatnú prepravu pre vybrané skupiny obyvateľstva na základe rozhodnutia vlády od novembra 2014. Objednávateľom je rezort dopravy. Zavedenie bezplatnej prepravy považuje ZSSK za obrovský impulz investícií do najekologickejšej formy dopravy po rokoch preferovania diaľnic.
Cestovanie vlakom sa podľa Kováča vďaka tomu priblížilo širokým skupinám obyvateľstva. „Zavedenie bezplatnej prepravy navyše spôsobilo väčší dopyt po miestenkách a po cestovaní prvou triedou, a tým aj zvýšenie tržieb. Hodnotíme ho preto pozitívne,“ skonštatoval.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroj: TASR