Koniec výhovoriek pre slovenských vodičov: Zákaz šoférovania z cudziny bude platiť vo všetkých štátoch EÚ
- Opitý za volantom v zahraničí?
- Po novom prídeš o vodičák aj doma

- Opitý za volantom v zahraničí?
- Po novom prídeš o vodičák aj doma
Európska únia sprísňuje pravidlá pre vodičov. Ak im prejde najnovší návrh, zákaz šoférovania bude platiť v celej EÚ. Momentálne platí len v príslušnej krajine. Európsky parlament o tom informuje na svojej stránke.
Po mesiacoch intenzívnych rokovaní sa totiž Európsky parlament a Európska rada predbežne dohodli na novej legislatíve. Nové nariadenie zavádza princíp. Podľa neho bude odobratie vodičského oprávnenia automaticky uznávané a aplikované vo všetkých členských krajinách EÚ bez výnimky.
„Táto smernica je kľúčovým krokom k zaisteniu lepšej bezpečnosti na cestách. Zavedením jasnejších a včasnejších kritérií na pozastavenie vodičských oprávnení z dôvodu vážnych porušení toto opatrenie chráni nielen zodpovedných vodičov, ale celú komunitu. Účinnejší systém kontroly a sankcií zabráni nehodám a zachráni životy,“ uviedol spravodajca Európskeho parlamentu Matteo Ricci.
Vodiči obchádzali zákon
Doterajší systém obsahoval významnú legislatívnu medzeru, ktorá umožňovala nezodpovedným vodičom obchádzať udelené sankcie. Ak vodič prišiel o oprávnenie šoférovať v zahraničí, mohol pokojne pokračovať v jazde po návrate do svojej domovskej krajiny.
Táto nebezpečná prax sa novým nariadením definitívne končí. Sankcia udelená v ktoromkoľvek štáte Únie sa automaticky prenesie aj do krajiny, kde bol vodičský preukaz pôvodne vydaný.
Podľa dohodnutých pravidiel budú členské štáty povinné vzájomne komunikovať rozhodnutia o zákaze šoférovania v maximálnej lehote 20 pracovných dní. Toto opatrenie má zabezpečiť rýchlu a efektívnu výmenu informácií medzi dopravnými úradmi jednotlivých krajín.
Legislatíva tiež jasne definuje závažné priestupky, za ktoré môže byť vodičský preukaz odobratý. Patria medzi ne najmä šoférovanie pod vplyvom alkoholu alebo drog, spôsobenie smrteľnej dopravnej nehody či výrazné prekročenie povolenej rýchlosti, ktoré ohrozuje ostatných účastníkov cestnej premávky.
Napriek dosiahnutej predbežnej dohode musí navrhovaná legislatíva ešte prejsť formálnym schvaľovacím procesom v oboch inštitúciách, v Európskom parlamente aj Rade EÚ. Očakáva sa však, že vzhľadom na širokú podporu návrhu by tento proces mal prebehnúť bez výraznejších komplikácií.
Zavedú aj bodový systém
Ako sme nedávno informovali, vodiči na Slovensku sa musia pripraviť na ďalšie zmeny v oblasti dopravných predpisov. Ministerstvo vnútra SR totiž plánuje zaviesť bodový systém pre účastníkov cestnej premávky. Ten by mal prispieť k zvýšeniu bezpečnosti a zníženiu počtu dopravných priestupkov.
Podobné systémy už úspešne fungujú vo viacerých európskych krajinách. Ich hlavným cieľom je účinnejšie postihovať opakovaných previnilcov, informuje STVR.
Nový bodový systém by mal fungovať na princípe prideľovania trestných bodov za dopravné priestupky. Vodiči by za rôzne porušenia pravidiel cestnej premávky dostávali body. Po dosiahnutí stanoveného limitu by im dočasne odobrali vodičský preukaz. Tento model je inšpirovaný najmä českým systémom. Ten v susednej krajine funguje už dlhšie obdobie.
Princípy bodového systému
Hlavné črty pripravovaného systému zahŕňajú odstupňovanú závažnosť priestupkov. To znamená, že za menej závažné porušenia, ako napríklad mierne prekročenie rýchlosti, by vodič dostal nižší počet bodov, zatiaľ čo vážnejšie priestupky, napríklad jazda pod vplyvom alkoholu, by boli bodovo výrazne prísnejšie penalizované.
Očakáva sa, že maximálny limit bodov sa bude pohybovať medzi 12 až 18, po ktorých dosiahnutí vodič príde o oprávnenie šoférovať. Systém by mal obsahovať aj možnosť rehabilitácie. Po určitom čase bezproblémovej jazdy alebo po absolvovaní špeciálnych kurzov bezpečnej jazdy by vodiči mohli získať späť niektoré body.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: Europarlament, Redakcia Startitup, STVR