Kontroverzné cyklopruhy v centre Bratislavy zasiahla zmena. Mesto ustúpilo a zakročilo
- Cyklopruhy vyvolali vlnu kritiky
- Krátko po osadení obrubníkov došlo k havárii autobusu a električky
- Cyklopruhy vyvolali vlnu kritiky
- Krátko po osadení obrubníkov došlo k havárii autobusu a električky
Minuloročné osadenie obrubníkov oddeľujúcich cyklopruhy od vozovky na Vajanského nábreží vyvolalo vlnu kritiky a s ňou aj sériu nepríjemných udalostí. Kritici poukazovali na to, že by sa úzke prejazdy medzi obrubníkmi mohli stať pascou pre cyklistov i vodičov áut.
Krátko po osadení obrubníkov došlo k havárii autobusu a električky, ktoré sa vedľa seba nezmestili. Táto udalosť zdôraznila obavy o bezpečnosť. Vodiči si na neoznačených obrubníkoch poškodili autá, čím sa situácia ešte vyostrila.
Na kritiku mesto zareagovalo tým, že na obrubníky umiestnili reflexné prvky, aby ich v noci vodiči lepšie videli. Okrem reflexných prvkov boli osadené aj oranžové plastové stĺpiky, ktoré mali zvýrazniť prejazd pre autá a cyklistov. Prišlo však k ďalšej zmene.
Informuje o nej portál regiony.sk. Magistrát realizuje zmeny v záujme bezpečnosti a plynulosti dopravy. „Bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky je pre nás najdôležitejšia, preto situáciu v meste priebežne monitorujeme, vyhodnocujeme a navrhujeme zmeny organizácie dopravy, vrátane zmien na Vajanského nábreží,“ uviedol hovorca Bratislavy Peter Bubla pre portál.
Hovorca ďalej vysvetlil, že v tomto úseku mesto zrealizovalo niekoľko opatrení na zlepšenie bezpečnosti a plynulosti dopravy. Napríklad osadenie nových semaforov pri Univerzite Komenského na Šafárikovom námestí s cieľom zvýšiť plynulosť a bezpečnosť premávky, doplnenie reflexných prvkov, zlepšenie viditeľnosti ostrovčekov.
„Ďalším opatrením, ktoré sme navrhli a komunikovali už pred časom, je aj lokálne odstránenie niektorých obrubníkov, či už pre zlepšenie plynulosti vychádzania vozidiel MHD zo zastávky, alebo aj pre jednoduchšie zaraďovanie a pripájanie sa vozidiel. K úpravám sme pristúpili aj po dohode s Krajským dopravným inšpektorátom,“ doplnil hovorca.
Vallo: Cyklopruhy využíva stále viac ľudí
Cyklopruhy na nábreží využíva stále viac ľudí, tvrdil ešte v apríli primátor Bratislavy Matúš Vallo. „Hoci sa ešte stále ozývajú hlasy, že cyklopruhy na Vajanského zívajú prázdnotou, nie je to tak,“ uviedol na sociálnej sieti s tým, že vďaka novému automatickému sčítaču má mesto jasné dáta o počte cykloprejazdov.
Cyklopruhy však podľa neho nie sú využívané len počas víkendov. Informuje o tom agentúra SITA. V nedeľu 14. apríla zaznamenali na Starom Moste 2 289 cykloprejazdov, pri River Parku 2 598, na Moste SNP 1 296 a na Dolnozemskej ceste 5 191 cykloprejazdov.
Ďalšia novinka
Okrem bezpečného prejazdu bicyklov cez mesto rieši magistrát aj električkovú trať. A to nielen v Petržalke. Ako informuje agentúra TASR, plánovanú električkovú trať pred novou budovou Slovenského národného divadla (SND) na Pribinovej ulici v Bratislave by mohli začať stavať v roku 2027 až 2029.
Vyhlásilo to hlavné mesto, ktoré tento variant trate považuje za najlepší, a tvrdí, že električka nebude rušiť divadelnú umeleckú produkciu. Odvoláva sa pritom na výsledky štúdie, ktoré prezentovalo ministerstvu kultúry i vedeniu SND. Riešiť s nimi bude aj organizáciu stavebných prác.
„Slovenská technická univerzita (STU) a odborníci potvrdili už konkrétne spôsoby takéhoto riešenia novej trate. Dnes vďaka odborníkom vieme, že nová trať nebude predstavovať problém pre prevádzku divadla,“ skonštatoval primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Štúdia realizovateľnosti sa venovala vplyvu hluku a vibrácií z prevádzky električky na chránené priestory jednotlivých sál SND, respektíve na činnosť umeleckej produkcie. Prostredníctvom stoviek simulácií vyhodnocovali odborníci viaceré parametre vrátane rýchlosti či spôsobu prejazdu. Dôležitou premennou boli aj dva varianty riešenia časti podzemnej garáže, a to ich zachovanie pod traťou i zasypanie ich časti.
Zdroje: SITA, TASR, regiony.sk