Kontroverznú normu Euro 7 schválili ministri EÚ. Vďaka Slovensku nebude taká prísna
- EÚ zobrala do úvahy pripomienky Slovenska v rámci Euro 7
- Podmienky sú menej prísne
- EÚ zobrala do úvahy pripomienky Slovenska v rámci Euro 7
- Podmienky sú menej prísne
Európska únia (EÚ) zobrala do úvahy pripomienky Slovenska a siedmich ďalších štátov v rámci nariadenia Euro 7. SR spolu s ďalšími siedmimi krajinami od predstavenia návrhu normy Euro 7 upozorňovala, že obsahuje nerealistické termíny.
Presadilo sa, aby sa ľahké úžitkové vozidlá mohli registrovať 42 mesiacov a ťažké úžitkové vozidlá 60 mesiacov od začiatku uplatňovania nariadenia, ak nebudú plniť normu Euro 7. V pondelok na to upozornil hovorca Ministerstva dopravy (MD) SR Martin Petro.
„Snažili sme sa dohodnúť, aby automobilový priemysel v čase, keď sa pripravuje na prechod k elektromobilite alebo k vodíku, nemusel vynakladať ďalšie veľké investície na úpravu súčasných spaľovacích motorov, ktoré by mali pri ľahkých úžitkových vozidlách v roku 2035 skončiť,“ uviedol minister dopravy Pavol Lančarič.
Upozornil na to, že ak by automobilky museli vynaložiť veľké investície do novej prísnej emisnej normy, viedlo by to k zvýšeniu cien pre konečných spotrebiteľov.
Definitívne rozhodnutie ešte len príde
Rada EÚ navrhla pragmatické zmeny v pôvodnom návrhu Európskej komisie, pričom v nich zohľadňuje aj environmentálne a zdravotné ciele. Zachovávajú sa existujúce skúšobné podmienky a emisné limity (stanovené v norme Euro 6) pre vozidlá kategórie M1 a N1 (osobné automobily a dodávky).
V prípade vozidiel kategórie M2 a M3 (autobusy a autokary) a vozidiel kategórie N2 a N3 (ťažké úžitkové vozidlá) sú emisné limity nižšie a skúšobné podmienky mierne upravené v porovnaní s normou Euro 6.
Hlasovanie ešte neznamená definitívne schválenie normy Euro 7, legislatívny proces je približne v polovici. O pár týždňov sa o norme bude rokovať v Európskom parlamente.
„Samozrejme, privítali by sme, aby poslanci zaujali podobný postoj ako Rada pre konkurencieschopnosť. Po prijatí pozície Európskeho parlamentu sa začnú trialógy a vyjednávanie medzi jednotlivými inštitúciami. Boli by sme radi, ak by sa k dohode dospelo ešte počas španielskeho predsedníctva. Španielsko pristúpilo k rokovaniam veľmi racionálne, čo musím oceniť,“ uzavrel Lančarič.
Euro 7 stanovuje limity pre emisie, ktoré nie sú výfukovými plynmi, ako sú častice z bŕzd a pneumatík. Zahŕňa aj minimálne výkonnostné požiadavky na životnosť batérií v elektromobiloch a zavádza prísnejšie požiadavky na životnosť vozidiel. V nariadení sa tiež stanovuje používanie moderných technológií a nástrojov na monitorovanie emisií.
Nemecko stojí na opačnej strane
Po zasadnutí Rady EÚ pre konkurencieschopnosť potvrdil tieto informácie aj štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Peter Švec.
Švec spresnil, že Slovensko podporilo pozíciu Rady EÚ, takzvané všeobecné smerovanie k nariadeniu o emisnej norme Euro 7, a v skupine ôsmich štátov pod vedením Česka (Bulharsko, Francúzsko, Maďarsko, Poľsko, Rumunsko a Taliansko) presadilo takú mieru kompromisu, že tá norma je prijateľná aj pre automobilový priemysel. Kompromisný návrh presadzovalo aj španielske predsedníctvo v Rade EÚ.
„Vo svojom príhovore som pripomenul, že automobilový priemysel na Slovensku tvorí významnú časť hrubého domáceho produktu a takmer polovicu nášho exportu. Toto je dôvod, prečo sme boli veľmi aktívni v skupine ôsmich štátov pri hľadaní čo najpragmatickejšieho riešenia tak, aby emisná norma Euro 7 nepoškodila automobilový priemysel, nepredražila najmä malé vozidlá pre budúcich zákazníkov a zároveň aby bola ohľaduplná voči životnému prostrediu,“ vysvetlil Švec.
Podľa jeho slov sa niektoré štáty zdržali hlasovania, aj Nemecko, lebo chceli, aby ustanovenia normy Euro 7 boli oveľa prísnejšie.
„Táto niekoľkomesačná diskusia je veľmi citlivou, aj preto sa kompromis hľadal ťažšie, ale môžeme povedať, že sa to podarilo a mohli sme s čistým svedomím zaň zahlasovať,“ opísal situáciu.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: TASR