Kontroverzný cyklopruh v Bratislave: Dáta zo sčítania áut a cyklistov ukázali realitu
- Premena cesty pri Dunaji rozprúdila diskusiu
- Na mieste sa však nenachádza sčítač dopravy
- Občianske združenie preto zanalyzovalo, kto cestou prechádza
- Premena cesty pri Dunaji rozprúdila diskusiu
- Na mieste sa však nenachádza sčítač dopravy
- Občianske združenie preto zanalyzovalo, kto cestou prechádza
V posledných dňoch sme ťa v tomto článku informovali o názoroch expertov z portálu Auto Magazín na vznik nového cyklopruhu a úpravu cestnej premávky na bratislavskom Vajanského nábreží. Redaktor Marián Bóna túto zmenu považuje za „zbytočnú“, „nezmyselnú“ a „amatérsku“.
K tejto problematike svojou najnovšou analýzou prispela aj komunitná organizácia Cyklokoalícia. Tá pred pár dňami na novej ceste pri Dunaji vyhotovila krátke sčítanie dopravy a na základe výsledkov usúdila, že cyklopruhy majú zmysel a postupom času môže miestom čoskoro prechádzať viac bicyklov ako áut.
Pri novom úseku sa nenachádza sčítač dopravy
Občianske združenie Cyklokoalícia, ktoré podporuje rozvoj cyklistickej dopravy na Slovensku, zároveň monitoruje, pripomienkuje stav verejných priestorov a presadzuje lepšiu legislatívu na celoslovenskej úrovni, čo uvádza aj na svojej webovej stránke.
V najnovšom príspevku na svojej stránke na Facebooku považuje premenu Vajanského nábrežia za „zrejme najvýraznejší projekt súčasného vedenia mesta v oblasti mobility“. Po rokoch „prešľapovania“ považuje túto premenu nábrežia za projekt s potenciálom výrazne ovplyvniť deľbu prepravnej práce v hlavnom meste a priblížiť ho bližšie k metropolám Európy.
Uvedomuje si však, že sa projekt vo verejnosti nestretol iba s pochopením, rovnako ako takmer všetky výraznejšie zmeny vo verejnom priestore. Cyklokoalícia však zároveň tvrdí, že v mnohých prípadoch tieto negatívne názory nie sú ani tak motivované samotnou podstatou zmien, ale politickým bojom.
Upozorňuje na to, že mesto Bratislava na mieste neumiestnilo automatický sčítač dopravy, ktorý predstavuje zanedbateľnú investíciu. Sčítač by do stále prebiehajúcej diskusie mohol priniesť reálne dáta a o niekoľko mesiacov či rokov by slúžil aj ako kľúčový prostriedok na vyhodnotenie zmien.
Pre overenie týchto tvrdení preto Cyklokoalícia zrealizovala v piatok 8. septembra krátke sčítanie dopravy. Sčítací bod umiestnila na vyústení Vajanského nábrežia do Nám Ľ. Štúra, teda približne do centra tejto premenenej ulice. „Sčítanie prebiehalo v čase 16:10 – 18:10 v prípade cyklistov, resp. 16:10 – 17:10 v prípade cyklistov aj automobilov,“ píše sa v príspevku.
V priemere sedela v autách približne jedna osoba
Podľa dát spred dvoch dní cyklopruhy počas tohto času využilo 178 ľudí, z čoho 17 osôb bolo na kolobežke a traja korčuliari. Prevládajúcim bol smer od Mosta SNP k Šafárikovmu námestiu v pomere 6:4.
„Ďalších priemerne 47 cyklistov a 6 kolobežkárov využilo nábrežnú promenádu. Možno však predpokladať, že po dokončení prác a značenia sa s postupom času väčšina z nich presunie na nové cyklopruhy,“ uvádza sa v statuse.
Podľa výpočtov Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy po Vajanského nábreží prechádza 1 100 až 1 600 automobilov denne. Už za hodinu tohto sčítania prešlo úsekom 1 328 automobilov, z čoho 627 v smere na Šafárikovo námestie a 701 smerom na Most SNP.
Priemerná obsadenosť automobilov prekvapila a vo vnútri vozidla priemerne sedelo 1,39 osoby. Z celkového počtu sledovaných vozidiel, okrem vozidiel verejnej dopravy, ktoré za hodinu prešli nábrežím v mieste sčítania, tvorili 15 % bicykle a kolobežky, a 85 % vozidiel automobily.
Cyklokoalícia však upozorňuje, že cieľom sčítania nie je vytvárať absolútne presný obraz o dopravných tokoch na danom úseku. Sledovať cestu dlhší časový úsek dnes nie je v ich kapacitách, ale volajú po osadení automatických sčítačov. „Rozhodne však ukazuje, že tvrdenie o zanedbateľnom počte cyklistov je výrazne zavádzajúce,“ tvrdí.
Podľa počtu ľudí, ktorí nábrežím už dnes prechádzajú na bicykli, ide o signál toho, že tu cyklopruhy v tejto podobe zmysel majú. Práce ešte nie sú dokončené a nový úsek je prejazdný iba prvých pár dní, pričom nová infraštruktúra ľudí podnecuje k nasadnutiu na bicykel.
„Sme presvedčení, že s postupom času a vytváraním nadväzujúcej infraštruktúry môže počet bicyklov prechádzajúcich nábrežím počet automobilov pokojne prekonať,“ dodávajú.
Cieľom primátora je urobiť z Bratislavy kvalitnú metropolu
Obavu z vplyvu zníženia počtu jazdných pruhov v tejto časti mesta vyjadril v príspevku na Facebooku aj samotný primátor mesta Matúš Vallo. „Nemám však obavu z toho, či je to pre naše mesto dobrý krok. Nadväzujeme ním na diskusiu, ktorá tu prebieha už veľmi dlho a ktorej sa zúčastnili aj mnohí z vás.“
Dodáva, že najťažšie zo všetkého je meniť návyky ľudí, ktoré často bývajú jednou z mála istôt v tejto turbulentnej dobe. Bratislava sa však podľa neho musí meniť a chce postupne naprávať chyby z minulosti, urobiť všetko preto, aby sa neopakovali a aby sa mesto stalo kvalitnou metropolou, na ktorú môžu byť Bratislavčania hrdí a v ktorej sa bude dobre žiť.
„Nie je to ľahké, ale nemôžeme donekonečna iba počúvať sťažnosti na chyby z minulosti. Máme na to ich napraviť a stať sa mestom NA Dunaji,“ píše.
Zdroje: archív Startitup, Cyklokoalícia, Facebook/Matúš Vallo má rád Bratislavu