Korčok vytvoril z okuliarov internetový fenomén. Je to uplakaná komunikácia, myslí si marketér
- Z bežnej veci sa stáva symbol Korčokovej kandidatúry
- Postavil uchádzač o palác kampaň na okuliaroch?
- Z bežnej veci sa stáva symbol Korčokovej kandidatúry
- Postavil uchádzač o palác kampaň na okuliaroch?
Boj o post hlavy štátu je plne rozbehnutý a kandidátom nezostáva nič iné, ako vytiahnuť všetky možné zbrane. Len pre pár dňami sme ťa informovali, že najhorúcejšími favoritmi sú Peter Pellegrini a Ivan Korčok.
Prieskum odhalil, že výsledky už nemusia byť také jednoznačné, ako sa spočiatku javilo. Najnovšie čísla ukazujú, že prvé kolo by vyhral exminister zahraničných vecí Ivan Korčok. V druhom opäť dominuje aktuálny predseda parlamentu a ešte stále aj strany Hlas, Peter Pellegrini.
Bývalému diplomatovi sa však okrem prvenstva v prvom kole prieskumu podarilo čosi, čo dokáže málokto. Bez investovania strašidelne vysokej sumy do reklamných predmetov siahol po niečom, čo má k dispozícii každý deň. Využil svoje okuliare. Ivan Korčok totiž na sociálnych sieťach rozbehol výzvu s heštegom „vidím to nádejne“, kde si nasadzuje, zdá sa už ikonické, čierne okuliare. Jeho príklad nasledovali desiatky užívateľov a na jeho sociálnej sieti pribudol už aj výber niektorých z nich.
Do aktivity na jeho podporu sa pripojili aj známe osobnosti, ktoré si hromadne nasadzujú okuliare alebo len využívajú filter, ktorý ich imituje. Všetko to odštartovalo videom, ktoré zverejnil Ivan Korčok na TikToku. Mihnú sa v ňom osobnosti ako Magda Vášaryová, Marek Fašiang, Alexander Bárta alebo pravidelný rečník na opozičných protestoch Richard Stanke.
Nejak rozsiahlo prezidentský kandidát celú situáciu nekomentoval, bol len veľmi stručný. „Moje okuliare nosím hlavne preto, že horšie vidím. A vy to máte ako?“ prihovoril sa potenciálnym voličom. Z jeho rétoriky je síce jasné, že síce okuliare naozaj potrebuje, ale nijak to nepopiera fakt, že mu táto „maličkosť“ výrazne zahrala do karát. Z predmetu bežnej potreby sa tak stal nielen symbol kampane, ale aj symbol podpory Ivanovi Korčokovi.
Herečka a kauza okuliare
K popularite internetového fenoménu domohlo vystúpenie v televízii. Ak si myslíš, že hovoríme o účasti Ivana Korčoka v nejakej z televízii, si na omyle. Okuliarový fenomén nabral na obrátkach až vtedy, keď herečka Kristína Tormová popísala svoju skúsenosť v blogu pre Najmama, z ktorého úryvok zverejnila aj na svojej sociálnej sieti.
Zážitok, ktorý popisuje, nazvala aj (ne)normalizačnou skúsenosťou. Podľa jej slov jej do televízie zakázali dať si okuliare pred kameru.
„Najprv som si myslela, že je to sranda, ale nebola. Povedali mi, že buď budem bez okuliarov, alebo podľa všetkého skončím. Lebo, že sa tie moje okuliare riešia, že chodia podnety,“ posťažovala sa v príspevku. Tormová tvrdí, že jej povedali, že robí podprahovú kampaň Ivanovi Korčokovi. Celý incident sa mal udiať minulý týždeň.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Na sociálnej sieti opisuje, že to bolo pre ňu natoľko absurdné, že si na pľaci poplakali. „Ja som si v tom momente myslela, že zle počujem, vidím (a to som tie okuliare mala ešte stále na očiach), že som sa vrátila v čase a že predo mnou je zjazd KSČ, a že toto je pekne v ri*i,“ uviedla.
Aj keď to herečka nikde priamo nespomenula, o akú televíziu išlo, niektoré médiá informovali, že to bola RTVS. Aktuálne už ale v žiadnom článku verejnoprávna televízia nefiguruje, Tormová totiž sama poprela, že by v blogu hovorila o nich. „RTVS nemá s kauzou okuliare nič spoločné, a ako som písala aj vo svojom blogu, nikdy sa nad mojimi okuliarmi nepozastavovali,“ ozrejmila v najnovšom príspevku.
Ostrá kritika
Prekvapivo kriticky sa k celej veci postavil politológ Jozef Lenč. „Chýbala Vám téma prezidentských volieb? Máme ju! Okuliare,“ napísal na sociálnej sieti. Hovorí, že doba je jednoduchá a vyžaduje si teda jednoduché impulzy pre jednoduchých ľudí.
„Tá sa s touto ,traumatizujúcou‘ skúsenosťou posťažuje svetu sociálnych médií a spriatelené médiá zariadia zvyšok. PR pre kandidáta vybavená,“ nebabral sa s Korčokom Lenč. Dodáva, že vďaka tomuto kroku mu porastú preferencie a je to celé „na nezaplatenie“.
Korčok motivátorom pre svoju bublinu
Podľa marketéra Michala Ruttkaya je túžbou každej komunikačnej agentúry vyvolať organickú a spontánnu akciu tohto typu. Je jedno, či ide o komerčné, pro bono alebo kampane politického marketingu.
„Mnoho kampaní sa o takýto virál snaží, málo ich skončí s výrazným komunikačným efektom. Problém vzniká hlavne pri viráloch, kde cieľová skupina odčíta neautentickosť,“ vysvetľuje odborník na kampane. Dodáva, že len ak je takáto akcia skutočne dôveryhodná, vznikajú skutočné a hodnotové symboly.
Je prirodzené, že priaznivci kandidáta podporia aj v takej aktivite, ako je napríklad filter s okuliarmi, myslí si Ruttkay. Upozorňuje však na čosi iné. Môže vzniknúť otázka, či typ dnes zháňaného drahého rámu, nemohol byť komerčnou aktivitou nejakej siete exkluzívnych optík. Alebo ako sa bude zarátavať do finančného limitu určeného na túto kampaň.
„Dôležitý je aj postoj sympatizantov iných kandidátov. Čo ak ich priaznivci nosia podobný rám? Majú navštíviť optiku, aby sa vyhli víťazným viktorkám tých z druhého tábora?“ polemizuje marketér. Ako príklad uvádza MAG čiapku, ktorú nosil Donald Trump a bola priznaná ako volebná aktivita marketingu niekdajšieho amerického prezidenta.
Identifikovala jeho voličov a náklady na výrobu tohto komunikačného symbolu a jeho šírenie rátali do volebných výdavkov Trumpovho tímu.
Dotkol sa aj konkrétneho prípadu Kristíny Tormovej, ktorej kázali dať si pred vysielaním dole okuliare. Nevie, čo presne motivovalo „upozorňovača“, ale hlavný motív jeho obáv podľa marketéra pravdepodobne vychádzal z herečkinej angažovanosti na opozičných mítingoch.
„Okuliare boli zrejme zmesou obáv a a možnej predposra**sti konkrétneho producenta. Ak to nebol len skutočný marketingovo aktivistický pokus o tzv. virál, rovnako ako podobné aktivity s tlakom na zisk 300 eur od dôchodcov, rovnakým kandidátom,“ povedal pre Startitup.
Ruttkay dodáva, že Ivan Korčok takto ostáva motivátorom pre vlastnú bublinu, tých druhých bude vyrušovať a rovnako motivovať pre svoju voľbu. Tím tohto favorita by mal hľadať menej followerskú komunikačnú stratégiu a prestať viesť len reaktívnu kampaň voči Petrovi Pellegrinimu.
„To nie je úplne efektívne ani líderské, rovnako ako neustále sťažnosti na aktivity iných, malý budget či dokonca nemožnosť debát s konkurentom. To je uplakaná komunikácia, ktorá nerobí kandidáta lídrom v tom pravom význame slova,“ uzavrel.
Čítajte viac z kategórie: Politika
Zdroje: Tiktok, TASR, Facebook, Facebook, Instagram