Kórejčania vyvinuli robota, ktorý zvláda pilotovať lietadlo lepšie ako človek
- Pibot predstavuje dôležitý míľnik vo svete letectva
- Podľa tímu výskumníkov disponuje rôznymi vlastnosťami, ktoré sú pre ľudských pilotov nemožné
- Pibot predstavuje dôležitý míľnik vo svete letectva
- Podľa tímu výskumníkov disponuje rôznymi vlastnosťami, ktoré sú pre ľudských pilotov nemožné
Pibot sa vskutku môže stať realitou. Vieš, o čom je reč? Vysvetlíme. Umelá inteligencia (AI) a robotika dosiahli v posledných rokoch výrazný pokrok, čo znamená, že väčšinu ľudských pracovných miest by čoskoro mohla prekonať technológia. A to aj na oblohe nad našimi hlavami.
Výskumný tím z Kórejského pokročilého inštitútu vedy a technológie (KAIST) v súčasnosti vyvíja humanoidného robota. Takzvaný Pibot dokáže pilotovať lietadlo bez toho, aby musel upravovať kokpit. Je tu však zásadný rozdiel od súčasného leteckého systému automatického letu (autopilota) alebo bezpilotného lietadla, ktoré môže lietať len bez posádky.
„Pibot je humanoidný robot, ktorý dokáže riadiť lietadlo rovnako ako ľudský pilot. Táto činnosť zahŕňa manipuláciu so všetkými jednotlivými ovládacími prvkami v kokpite, ktorý je určený pre ľudí,“ povedal pre portál Euronews Next David Shim, docent elektrotechniky na KAIST.
Spomínaný humanoidný robot dokáže ovládať svoje ruky a prsty tak, aby obratne zvládal obsluhovať letové prístroje. A to aj pri silných vibráciách v lietadle pomocou vysoko presnej riadiacej technológie. Jeho externé kamery umožňujú sledovať aktuálny stav lietadla. Na druhej strane, interné mu pomáhajú spravovať nevyhnutné spínače na ovládacom paneli.
Pilotné roboty, ktoré vyvíjajú súvisiace výskumné tímy, si zapamätajú všetky Jeppsonove mapy po celom svete. Pre ľudských pilotov je to nemožné. Takým spôsobom zabezpečia takmer bezchybné pilotovanie.
Taktiež reagujú na uložené údaje. Okamžite si ich zapamätajú a vypočítajú bezpečnú trasu v reálnom čase. Vďaka tomu môže Pibot reagovať na núdzové situácie oveľa rýchlejšie ako ľudskí piloti.
„Ľudia môžu lietať na mnohých lietadlách, ale tieto návyky majú v sebe zabudované. Keď sa snažia prestúpiť na iné lietadlá, musia absolvovať ďalšiu kvalifikáciu. Niekedy to nie je také jednoduché, pretože v našej mysli zostáva zvyk, že to nemôžeme jednoducho zmeniť z jedného na druhé,“ uviedol Shim.
Prvý Pibot sa stal horúcou témou
Pibot môže byť tiež zapojený do lietadla a priamo s ním komunikovať. V súčasnosti je navrhnutý tak, aby ho v prípade potreby nasadili v extrémnych situáciách, kde to pre človeka nemusí byť bezpečné. Podľa výskumníkov taktiež komunikuje s riadiacimi letovej prevádzky a ľuďmi v kokpite pomocou hlasovej syntézy.
Pilotné roboty v súčasnosti vykonávajú všetky operácie. Tie zahŕňajú štartovanie, rolovanie, vzlietanie, pristávanie, let, ale aj parkovanie v simulátoroch riadenia letu.
„Humanoidný pilotný robot je veľmi praktický a použiteľný, pretože môže okamžite a automaticky lietať bez toho, aby vôbec upravoval existujúce lietadlá,“ informoval profesor Shim Hyeon-cheol, ktorý má daný projekt na starosti.
Jeho prispôsobivosť presahuje sféru letectva. S výškou 160 centimetrov a hmotnosťou 65 kilogramov mu humanoidný dizajn umožňuje bezproblémovo nahradiť ľudí na pozíciách ako riadenie automobilov, obsluha tankov alebo dokonca velenie lodí na mori.
„Ľudská forma možno nie je super efektívna, ale Pibota sme špeciálne navrhli ako humanoidnú formu, pretože všetky veci skonštruovali pre ľudí. Môžeme mať osem rúk a štyri oči, no ľudská podoba je akosi optimálna,“ dodal na záver Shim.
Robota aktuálne stále vyvíjajú. Očakáva sa, že ho dokončia v roku 2025. Podľa profesora Shima výskumný projekt zadala Agentúra pre rozvoj obrany (ADD), vládny orgán poverený výskumom obranných technológií v Južnej Kórei. Pibot by mal podľa predpokladov slúžiť pre civilné, ale aj vojenské využitie.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: KAIST, Euronews Next, YouTube/Euronews Next