Kórejská kozmetika je marketingová pasca. Špičková odborníčka varuje: Slováci nevedia, ako správne používať SPF

  • Vierka Ondríková založila známu kliniku Facederma, funguje už 20 rokov
  • Nielen ženy, ale aj muži sa viac začínajú starať o svoju pleť
  • SPF by sa malo používať po celý rok, aj pri ňom platia pravidlá
Face
Zakladateľka kliniky a značky Facederma Vierka Ondríková. Startitup, Freepik.com
  • Vierka Ondríková založila známu kliniku Facederma, funguje už 20 rokov
  • Nielen ženy, ale aj muži sa viac začínajú starať o svoju pleť
  • SPF by sa malo používať po celý rok, aj pri ňom platia pravidlá

Starostlivosť o pleť je dnes už rutinnou záležitosťou väčšiny ľudí – na trhu sú tisícky produktov, ktoré nám majú tvár zbaviť vrások, škvŕn či nás omladiť o 10 rokov. 

Hoci stále platí, že ženy sa v porovnaní s mužmi starajú o svoju pleť viac, postupne sa to mení. Aj muži chcú vyzerať dobre, mať menej vrások a mladší vzhľad. 

Potvrdzujú to slová dermatokozmetičky a zakladateľky kliniky Facederma Vierky Ondríkovej. „Aj mužom prekážajú vrásky okolo očí, najmä, keď pracujú v nejakom biznise. Sami sa už chodia pýtať na to, kedy budeme mať viac produktov špeciálne pre nich,“ povedala odborníčka pre Startitup.

Z nemocnice ku kozmetike

Vierka Ondríková začínala ako zdravotná setra na detskej chirurgii, kde boli aj onkologickí pacienti. Už od detstva ju to však ťahalo ku kozmetike. 

„Ako dieťa som líčila kamarátky – zrejme to máme v rodine. Môj otec bol umelecký rezbár, čiže skrášľoval sochy. Ja zase živé osoby,“ hovorí Vierka. 

Po dvoch rokoch štúdia si založila malý kozmetický salón, časom začala vyrábať aj vlastnú kozmetiku. Dnes je Facederma známa po celom Slovensku a jej produkty používajú tisícky zákazníkov. 

  • Prečo sa Vierka rozhodla založiť kliniku Facederma
  • Ako sa správne starať o svoju pleť
  • Či je SPF skutočne také dôležité
  • Prečo kórejská kozmetika nie je vhodná pre Slovákov

Začínali ste pracovať ako zdravotná sestra. Ako z práce v zdravotníctve vznikne myšlienka podnikať v oblasti kozmetiky?

Ja som vlastne vždy chcela pracovať ako kozmetička, ťahalo ma to k tomu už od detstva. Niekoho sen je pracovať v nemocnici, môj bol práve kozmetika.

Začala som v zdravotníctve, pretože som chcela ísť hlbšie, spoznať kožu, telo a všetky procesy toho, ako človek funguje. Takže pre mňa bolo super, že som začala na úrazovej klinike Detskej fakultnej nemocnice. 

Ako sestra som si prešla všetkými procesmi a v praxi som bola naozaj vytrénovaná. Pre 18-ročné dievča to bolo veľmi ťažké, no o to jednoduchšie som to mala neskôr v biznise, pretože ma len máločo prekvapilo. 

Kedy ste sa teda rozhodli, že si založíte kliniku?

Po materskej som išla pracovať na súkromnú kliniku, pretože som chcela vidieť, ako tento sektor funguje. Robila som v rôznych ambulanciách, napríklad aj na plastickej chirurgii. 

Tam som začala rozmýšľať nad tým, že asi je ten správny čas na to, aby som sa posunula ďalej. Takže keď môj syn začal chodiť do škôlky, tak som popri práci v súkromnej klinike chodila do školy na kozmetickú nadstavbu a postupne si budovala firmu.

Kozmetičky väčšinou nemajú aj zdravotnícke vzdelanie. Je to pre vás výhoda?

Ak by som mala tú moc, tak by som tlačila na kompetentné úrady, aby bolo zdravotnícke vzdelanie povinné. Pracujeme s kožou – sú na nej rôzne defekty, bradavice, znamienka či pigmentácie. 

Nechcem nikoho ponižovať, ale tá prax v zdravotníctve je naozaj dôležitá. Tým, že máte aj zdravotnícke vzdelanie, tomu rozumiete komplexne.

Poznáte aj problémy kože nielen teoreticky, ale najmä prakticky. Pre mňa bola práca na úrazovej chirurgii neoceniteľnou skúsenosťou a základom pre kozmetiku. 

Vy ste si teda robili ešte dvojročnú zdravotnícku nadstavbu. Nebol to pre vás krok späť zo zdravotníctva? 

Nie, pretože, ako som už spomínala, kozmetiku som chcela robiť vždy. A myslím si, že povolanie kozmetičky – so zdravotnou školou a praxou – by malo byť povýšené nad povolanie zdravotnej sestry. 

Kozmetička sa naozaj snaží liečiť akné, pomáha riešiť problém s pigmentáciou a klienti za ňou chodia s rôznymi problémami nielen kože, ale aj duše. 

DSC06415
zdroj: Startitup – Vierka sa vo svojich produktoch snaží používať čo najviac prírodných látok.

Vráťme sa ešte k vašim začiatkom podnikania. Čo bolo pre vás to najťažšie? 

Ja ani neviem, pretože to mám všetko veľmi rada – pre mňa je tá najťažšia vec tá najľahšia, lebo je to výzva. Ale najťažšie je asi pre mňa len to, keď niekto v rodine ochorie, pretože rodinu mám na najvyššom stupni. 

Okolie mi často hovorí, že všetko zvládam jednoducho, ale je to tak, ako si to človek nastaví v hlave. Vždy si oproti tomu položím niečo ťažšie. Ak mám v podnikaní nejaké prekážky, hľadám riešenie.

V zime si pleť vyžaduje viac pozornosti

S jesenným počasím prichádza čas, kedy by sa mali vymeniť ľahké letné produkty za tie, ktoré majú bohatšiu textúru. Tak ako sa menia ročné obdobia, aj pokožke sa striedajú rôzne fázy.

S príchodom jesenných a zimných mesiacov dochádza k poklesu vlhkosti vzduchu. Kým v exteriéri je pleť atakovaná studeným vetrom, v interiéri musí čeliť suchému vzduchu prekúrených miestností.

Suchý vzduch vyťahuje vlhkosť z pokožky a pleť tak prichádza o svoje prirodzené sébum. Stratou prirodzených olejov sa narušuje kožná bariéra, čo môže spôsobiť zvýšenú citlivosť, suchosť, podráždenie, a v horších prípadoch to môže viesť k zhoršeniu stavu kožných chorôb, akými sú ekzém alebo psoriáza.

Správna starostlivosť v troch krokoch:

  1. zodpovedná exfoliácia,
  2. dávka vitamínov pre pokožku,
  3. vyživujúce oleje.

Pozri si produkty na správnu starostlivosť o pleť →

Mnoho podnikateľov má zo začiatku problém si udržať, ale aj prilákať klientov. Ako to bolo u vás?

Keďže som išla podnikať rovno z tej zdravotníckej časti, nemala som dostatočnú kozmetickú prax. Ale verila som tomu, že ako kozmetička mám náskok v tom, že som kožu a telo chápala a základné veci som vedela. 

Takže klienta som veľmi rýchlo presvedčila o mojich kvalitách, snažila som sa mu vysvetliť, kde môže mať problém, z čoho ten problém mohol vzniknúť. 

Vysvetľovala som, že môže byť spôsobený zápalom, infekciou, že si to mohol napríklad aj spôsobiť sám. Čiže vždy som dala klientovi na problém odpoveď, ako to ideme riešiť. 

Do kozmetických salónov chodia väčšinou ženy. Mení sa to nejako? Začali sa o pleť viac starať aj muži? 

Väčšinou príde prvá žena, a keď zistí, že jej pomôžeme a má to hlavu aj pätu, tak sa často stáva, že privedie aj manžela, ktorý má nejaký kožný problém, alebo svoje dieťa. 

Môžem teda povedať, že medzi klientmi máme aj celé rodiny. Tak ako sme rodinná firma, tak aj k nám chodia celé rodiny. Aj muži chcú vyzerať dobre, často sa nás už sami pýtajú, kedy bude viac mužských produktov, pretože im napríklad prekážajú vrásky okolo očí.

Vyjadri svoj názor v ankete:

Ako sa staráš o svoju pleť?

Ako funguje celý ten proces? Príde k vám klient s problémom a čo urobíte ako prvé?

Väčšinou sa najskôr s klientom porozprávam – či je to muž, žena alebo dieťa. Vypočujem si ho a riešim to podľa toho, aký má problém. 

Ak príde napríklad s akné, tak robíme aj odbery, či náhodou nemá v tele zápal. Tie potom konzultujem s kolegyňou lekárkou. Musíme to riešiť veľmi komplexne, pretože to nie je len koža. 

Koža je náš najväčší orgán, ktorý hovorí o tom, aké problémy máme v tele. Takže sa na to snažím pozerať komplexne a potom, samozrejme, pristupujeme k riešeniu – ako ju budeme čistiť a aké prípravky budeme používať. Pozri si viac o starostlivosti o pleť →

Máte aj rovnomennú značku kozmetiky. Mali ste od začiatku podnikania v pláne ju vyrábať? 

Nie, nikdy som nechcela mať nejaký veľký biznis, okrem toho, nedávam si dlhodobé plány. Bol to skôr nápad klientov – chceli iný krém, niečo zaujímavé. 

Hľadala som teda riešenia a potom som si povedala, že prečo to mám hľadať v zahraničí, keď naši chemici sú úžasní. Našla som teda chemičku, ktorá mi dala riešenia na moju otázku. 

Namiešali sme prvý krém a klienti z neho boli hotoví. Tak sme sa teda začali rozprávať o tom, čo ďalšie by sme mohli urobiť a začali sme používať iba našu kozmetiku. Celé sa to stalo veľmi rýchlo. 

DSC06440
zdroj: Startitup – Nápad na výrobu vlastných produktov prišiel od zákazníkov – hľadali niečo nové a lepšie.

Kozmetické prípravky často stoja desiatky či stovky eur. Je to tak, že drahšie sú kvalitnejšie? Neplatí sa len za značku? 

Rozumiem tomu, že ľudia sa v tom strácajú – je to však ako v strave. Idete si kúpiť suroviny na varenie a prirodzene vyberáte tie, ktoré sú najkvalitnejšie. A väčšinou sú aj najdrahšie. 

V kozmetike je to podobné – ide o to, z čoho je produkt namiešaný, aké sú tam látky. Ak je niekde napísané, že je to 100 % vitamínu C, tak to nie je pravda. 

Jednoducho tam je povolené percento stopercentnej látky. Čiže veľakrát zákazník nevie čítať zloženie výrobku a preložiť si to do ľudskej reči.

Ja sa to snažím robiť tak, aby sme boli čitateľní, aby sme používali najkvalitnejšie suroviny a najväčšie percentuálne množstvo, aké sa podľa normy môže dať. 

Produkty podliehajú aj normám. Aké kontroly sa na nich vykonávajú? 

Keď krém namiešame, tak prechádza štátnou hygienickou kontrolou. Potom sa vykonávajú rôzne záťažové testy na baktérie, teplotu, chlad, záručnú dobu. 

My totiž máme na krémoch záručnú dobu 2 roky – množstvo iných ju má aj 10, pretože používajú konzervanty. Ja si nechcem dávať na tvár konzervačné látky, preto aj ja používam naše krémy a chcem, aby boli čo najkvalitnejšie a najlepšie. 

Zároveň ich aj testujú naši klienti, ktorí nám povedia, či bol krém dobrý alebo bol príliš suchý či príliš mastný. Ak s ním bol problém, tak sa zamiešajú ďalšie vzorky a ďalšie, a ďalšie. Testovanie trvá niekedy aj rok, kým sa produkty dostanú do predaja. 

Potom sú tam, samozrejme, aj iné veci – výber dobrého obalu, marketing a podobne. 

Teraz je veľmi populárna kórejská kozmetika. Je vhodná pre pleť Slovákov?

Ja stále hovorím, že každý si môže vybrať. Je voľný trh, môžeme cestovať a kúpiť si čokoľvek. Neodsudzujem nič – ak sa niekto rozhodne pre kórejskú kozmetiku, nech sa páči. 

Ale keďže vidím do tej výroby a ako sa produkty miešajú, tak viem, že keď idete napríklad do Egypta, tak sú tam iné baktérie a vírusy, na ktoré sme my citlivejší. 

My miešame našu kozmetiku na naše klimatické pásmo – snažíme sa, aby plne rešpektovala našu pleť, podmienky, zloženie pleti, pretože naša pleť nie je taká hrubá, ako je pleť Južana. 

U nás sa striedajú ročné obdobia, máme tu chlad, teplo, zimu, vietor. Našu pleť potrebujeme chrániť inak a miešanie produktov by malo rešpektovať klimatické pásmo, v ktorom je krajina. 

Čiže tu v tom vidím veľký rozdiel a myslím si, že kórejská kozmetika nie je vhodná pre našu európsku pleť a niektorým môže dokonca spôsobiť aj problémy. Pozri si vhodné produkty na pleť →

DSC06447
zdroj: Startitup – Produkty Facederma sú vyrábané s ohľadom na naše klimatické pásmo.

Okrem toho je na trhu aj množstvo produktov, ktoré sľubujú vymiznutie vrások a podobne. Fungujú? 

Ak sa o niečo dlhodobo staráme, systematicky a pravidelne, tak ten výsledok sa dostaví. Závisí, samozrejme, aj od zloženia produktu. Zázrak však nespraví žiadny krém. Tak ako nikto nevyjde štíhly len z nejakého stroja, tak sa nedá skrátiť ani staranie sa o pleť. 

Samozrejme, tie prípravky majú svoj význam, vylepšujú povrchovú vrstvu pleti. Ale ak je už ten problém väčší, tak treba zasiahnuť aj rôznymi technikami. 

Veľmi dôležitá je aj práca s mimickými svalmi – koža sa potom rozžiari a rozjasní. Ale látky, ktoré používame na ochranu kože, sú tiež dôležité, pretože je to náš obal. Je to ako so šatami – aj tie si obliekate celý rok. 

Takže nie je hlúposť používať SPF po celý rok? 

Nie je to hlúposť, ale aj vtedy treba rozmýšľať. Ak budeme celý deň sedieť v kancelárii, nepotrebujeme také silné SPF, ako napríklad v lete, keď sme na slnku pri vode. 

SPF zároveň aj blokuje prísun vitamínu D a obsahuje aj chemické zložky, na ktoré môžu citlivejší ľudia zareagovať horšie. Všetko je však prepojené a všetko so všetkým súvisí – človek je jeden organizmus a ovplyvňuje ho veľmi veľa faktorov. 

Aká je teda správna starostlivosť o pleť? 

Veľmi dôležitá je pravidelnosť – čiže vyčistiť si pleť od prachu a špiny zvonku každé ráno aj večer. Či človek použije čistiacu penu, tonikum alebo gél, závisí od jeho preferencií. 

Potom je dobré si aplikovať pleťové tonikum, ktoré vyrovnáva pH pokožky. A potom aplikovať krém, ktorý je najviac bohatý na výživné látky. 

Líši sa táto starostlivosť u 25-ročnej ženy a u 45-ročnej? Na pultoch sú produkty často rozdelené aj podľa veku. 

Tak ako maličké dieťa potrebuje v detstve inú kozmetiku, tak je to iné aj vo veku 20 či 50 rokov. Naša kozmetika však veľmi neprihliada k veku – často sa stáva, že 25-ročná žena má horšiu pleť ako 50-ročná. 

Našu produkciu sa snažíme robiť tak, aby krém, ktorý klientka používa, mohla používať celá rodina od dcéry až po babku. Ale napríklad 50-ročná žena si k tomu krému pridá ešte ďalšie sérum. Ako si správne vybrať produkty na pleť →

Na klinike ponúkate aj oxygenoterapiu či infúznu liečbu vitamínom C. Aké to má benefity oproti tomu, keď niekto užíva vitamín C pravidelne každý deň?

Ide skôr o podpornú starostlivosť hlavne po chorobe. Mali sme ľudí, ktorí mali problémy s očami alebo mali málo energie. Máme k dispozícii aj lekára, ktorý sa stará o to, či sú pre konkrétneho klienta infúzna liečba alebo oxygenoterapia vhodné. 

Rozdiel v užívaní vitamínu C a infúznou aplikáciou je v tom, že pri tej infúznej, napríklad po chorobe, dostanete rýchly štart pre telo. A potom, samozrejme, pokračuje v užívaní suplementov alebo dopĺňaní vitamínov ovocím a zeleninou. 

DSC06475
zdroj: Startitup – Vo Facederma môžu klienti absolvovať aj oxygenoterapiu či infúznu liečbu vitamínom C.

DSC06482
zdroj: Startitup – Infúzna liečba vitamínom C je vhodná najmä ako podpora imunity po prekonaní choroby.

Plánujete expandovať do zahraničia? 

Áno, momentálne plánujeme expandovať do okolitých krajín, prvá bude zrejme Česká republika. Chceme sa však udržať v tom miernom až strednom klimatickom pásme. Tým, že máme e-shop, vieme obsiahnuť všetky okolité krajiny. 

Facederma

Značku Facederma založila Vierka Ondríková, ktorá spolu so skupinou odborníkov vyvinula kozmetiku prispôsobenú špecifikám stredoeurópskej klímy.

Cieľom značky je jednoduchosť a súčasne komplexnosť pre koncového užívateľa, ako aj ohľaduplnosť voči prírode. Značka používa v čo najväčšom podiele prírodné suroviny a jej produkty nie sú testované na zvieratách.

Najnovšie videá

Trendové videá