Korona mu zničila podnikanie, no nevzdal sa a začal nový biznis. Mišo chce polovicu Slovenska naučiť jesť pravé ananásy
- Michal Trizuliak je slovenský barman a zakladateľ obľúbeného bratislavského SPIN baru
- Michal patrí medzi podnikateľov, ktorí sa vo vodách biznisu len tak ľahko nestratia
- Dokazuje to aj jeho najnovší podnikateľský počin, do ktorého sa naplno pustil po tom, ako jeho hlavný zdroj príjmov zasiahla pandémia
- Michal Trizuliak je slovenský barman a zakladateľ obľúbeného bratislavského SPIN baru
- Michal patrí medzi podnikateľov, ktorí sa vo vodách biznisu len tak ľahko nestratia
- Dokazuje to aj jeho najnovší podnikateľský počin, do ktorého sa naplno pustil po tom, ako jeho hlavný zdroj príjmov zasiahla pandémia
Michal si dal za cieľ dať ochutnať aspoň polovici Slovenska naozajstný exotický ananás a ako sám hovorí, chce „priniesť ľuďom trochu úsmevu, prípadne niekomu aj zlepšiť zdravie“. Jeho projekt #Uletenéananásy sa zameriava na dovoz tých najchutnejších ananásov, aké možno ochutnať v Afrike, Kostarike či na Havaji.
„Keďže s ovocím tak trochu pracujem už 20 rokov, vedel som, že jediný ozajstný ananás je ten dozretý na plantáži. Žiaľ, taký v obyčajnom supermarkete nekúpiš,“ vyjadril sa Michal Trizuliak pre Startitup.
Aj keď sa k takémuto ananásu dá pri veľkom úsilí dostať, bežný človek na takéto pátranie zväčša nemá čas. Michal objasňuje, že ananás kúpený v supermarkete je síce ananás, no „dozretie“ na okne mu len uberá na živinách. Najmä však prichádza o rastlinný výťažok bromelaín.
Práve ten sa dostáva do ananásu až v poslednom štádiu dozrievania, keďže ide od koreňa. Nie je tajomstvom, že práve ananás má dlhodobú tradíciu v liečiteľstve a jeho viacúčelové využitie v lekárstve sa šíri postupne do celého sveta.
#Uletenéananásy si ľudia podľa Michala zamilujú najmä vďaka ich chuti. „To máte ako keby ste si v obchode kupovali odrodu červených jabĺk, ktorá by bola ešte zelená, s tým, že však na okne dozrejú a budú pekné červené.“
Biznis s týmto exotickým ovocím skrsol v Michalovej hlave ešte začiatkom roka 2019, keď sa začal zaoberať vlastnou životosprávou. Následná pandémia realizácii myšlienky len dopomohla.
A prečo práve ananásy a nie melón či mango? Podľa Michala stačí #Uletenéananásy ochutnať a každý ihneď nájde odpoveď na túto otázku. Po ich degustácii človek jednoducho zmení pohľad na toto ovocie, tvrdí podnikateľ.
„Aj keď je u nás ananás ikonou Vianoc, len málokto vie, ako chutí originál dozretý. Možno aj preto ho 40 % domácností po sviatkoch vyhodí, lebo čakali, kedy bude jedlý.“
Ako teda chutí naozajstný dozretý ananás? „Má plnú chuť ovocia, ide o takú neuveriteľnú zmes banánu, mandarínky, pomaranču, medu, manga, proste tropické ovocie, ktoré ti zaplní ústa šťavou a nemôžeš rozprávať. Najmä však dozretý ananás neobsahuje kyseliny, ktoré ničia zubnú sklovinu a dráždia sliznice. To je ten pichľavý pocit na podnebí, na ktorý si spomenú ľudia, čo niekedy zjedli celý ananás.“
Michal tiež pripomína štúdie o benefitoch ananásu na zdravie. Nájdu sa aj také, ktoré ukázali, že pravidelná konzumácia pomáha pri alergii na lepok.
Čo sa týka dovozu prémiových ananásov, ten je samozrejme riešený letecky, jednak kvôli rýchlej dostupnosti, ale aj kvôli ošetreniu na cestu. Farmári totižto nepoužívajú žiadnu chémiu, len chlad.
„Ten loďou dovážaný veľakrát dostane poriadnu chemickú výbavu na cestu. Nejeden chemik by bol hrdý. Keďže komunikujeme priamo s farmármi v Afrike, tak logistika je na týždennej báze. Okrajovo robím s ovocím už naozaj dlho. Navštívil som veľa výstav, seminárov po Európe, a tak som pohrabal v telefóne a dohodol stretnutia. Potom to už išlo jedno s druhým, ten pozná toho ten toho,“ opisuje Michal.
Mladý podnikateľ mal zrazu na výber medzi malými bio farmármi a eko projektami v Afrike. Zároveň dostal šancu podporiť aj miestne dediny a tamojšiu agrokultúru.
„Niektoré ananásy z nášho sortimentu sú aj z Kostariky a Brazílie, tam ideme cez Českú spoločnosť, lepšie sa organizujú lety a dodávky. Oni vozia aj iné druhy exotického ovocia, ale to je už na inú tému.“
Dovoz ananásov rieši aj zo štátu Havaj, nakoľko ide o destináciu na druhej strane planéty, v tomto prípade je dovoz náročnejší. „Dostať sem len paletu je trochu komplikované. Byrokracia cez dve únie a päť štátov. Nehovoriac o cene dovozu. Ale bude jeden extrémne exkluzívny, taký, že sa ho človek bude báť zjesť. Zatiaľ cena vychádza na 90 dolárov, ale to je len taký extra úlet, keďže sme #uleteneananasy. A bude zvnútra ružový,“ približuje.
Do budúcna ale tento projekt nebude len o ananásoch. Michal dokonca pripravuje aj predaj mini banánov: „keď zbadáš ten trs, chceš jeden do obývačky.“
Ananás mu „zmenil život“
V neposlednom rade treba spomenúť, že Michalovi sa aj vďaka ananásom podarilo poriadne schudnúť. Spolu dal dole 16 kilogramov za 6 mesiacov. „Samozrejme, je tam úprava stravy a cvičenie, ale nič extrémne. To sa aj veľa ľudí čuduje, že to sa nedá takto jednoducho a nie, nejde o jojo efekt, už tomu bude rok.“
Michal opisuje, že si najskôr upravil metabolizmus tak, aby keď čokoľvek zje, vedel, že to aj naozaj strávil. „Objem porcií, čerstvá zelenina vždy polovica akéhokoľvek jedla a hladné chvíle, keď prídeš z párty, alebo večer keď sa nudíš a len by si jedol, tak som vymenil za ananás. Ten som si niekedy dal aj ako polovicu obeda alebo celý obed.“
V Michalovom prípade nebolo dokonca ani potrebné tráviť hodiny pri činkách. Cvičil s vlastnou váhou každý deň 15 minút ráno a večer. „Myslím si že mi dosť pomohol aj ananás, naštartoval mi trávenie a pomohol v mlsných chvíľach,“ dodal. Kompletnú ponuku exotických ananásov nájdeš na stránke ananas.wtf.
Zdroj: ananas.wtf