Kríza na slovenských cestách: Dvetisíc mostov je na zrútenie, kraje žiadajú vládu o pomoc
- Dvetisíc slovenských mostov je v kritickom stave
- Kraje žiadajú vládu o finančnú pomoc
- Dvetisíc slovenských mostov je v kritickom stave
- Kraje žiadajú vládu o finančnú pomoc
Slovensku hrozí, že niektoré jeho časti zostanú odrezané od zvyšku krajiny. Dôvodom je alarmujúci stav mostov na cestách druhej a tretej triedy, ktoré sa blížia ku koncu svojej životnosti. Ide približne o dvetisíc mostných konštrukcií postavených ešte počas éry komunizmu.
Na túto závažnú situáciu upozornili počas stretnutia v Hnúšti predseda SK8 Jozef Viskupič a predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter. Podľa nich je nevyhnutný okamžitý finančný zásah a systematický prístup k riešeniu, inak bude potrebné mnohé z týchto mostov uzavrieť.
V Banskobystrickom kraji museli podľa jeho predsedu len za posledný mesiac obmedziť či úplne vylúčiť dopravu na šiestich mostoch, z toho dva sa nachádzajú práve v Hnúšti.
1 400 mostov v kritickej zóne
„Kamióny už dnes musia chodiť viac ako 60 kilometrovou obchádzkou, a hrozí, že budeme musieť obmedziť aj osobné autá. Toto je realita, takto vyzerá obrovský investičný dlh, ktorý nám spolu s cestami II. a III. triedy hodili na plecia naše vlády,“ povedal Lunter.
Banskobystrický župan tiež varoval, že nejde o ojedinelý prípad a životnosť mnohých mostov postavených ešte za socializmu sa blíži ku koncu životnosti.
„Dnes je v kategórii šesť, teda tesne pred uzavretím, zhruba 600 mostov a ďalších asi 1 400 mostov je v kategórii päť, teda v kritickej zóne. Spolu už dnes vieme o dvetisíc mostoch, ktoré sú na pokraji životnosti a kolapsu,“ uviedol.
Predseda združenia SK8 Jozef Viskupič doplnil, že najväčší problém spočíva v nedostatočnom financovaní zo strany štátu.
„Kraje dostali cesty v príšernom stave a s obrovským investičným dlhom. Postupne sa snažíme cesty opravovať, ale pri mostoch už narážame na limity možného, pretože na to skrátka peniaze nemáme,“ poznamenal. Potvrdil, že takáto situácia je na celom Slovensku.
Žiadajú vládu o pomoc
Témou sa už zaoberalo aj združenie SK8 na svojom decembrovom stretnutí v Revúcej. Zástupcovia samosprávnych krajov vtedy definovali dva nevyhnutné kroky, férové dofinancovanie samospráv vo výške dvoch percent HDP a urýchlené nájdenie schémy financovania obnovy mostov.
„Ak sa vláda nezačne o tento problém okamžite zaujímať, cestná sieť skolabuje. Nepôjde o roky, ale o týždne, kedy nás môžu zasiahnuť prvé fatálne dôsledky,“ zdôraznil predseda Banskobystrického kraja.
Samosprávne kraje preto vyzvali predsedu vlády Roberta Fica a prezidenta Petra Pellegriniho, aby tejto téme venovali maximálnu pozornosť a požiadali ich o prijatie a spoločné rokovania. Listom sa tiež obrátili na podpredsedov a členov Výboru Národnej rady SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Na poplach bijú už druhý rok
Alarmujúca situácia slovenských mostov sa dostala do centra pozornosti už v júni 2023. Podľa odborníkov sa veľká časť mostných konštrukcií nachádza v tragickom stave a hrozí ich postupné uzatváranie či výrazné dopravné obmedzenia.
Minister dopravy Pavol Lančarič vtedy zdôraznil závažnosť situácie: „Nie je na čo čakať. Čísla sú alarmujúce.“ Štatistiky z roku 2023 skutočne nevyzerajú priaznivo – až 42 % mostov je v zlom alebo veľmi zlom stave. Bez potrebných investícií by tento podiel mohol do roku 2031 narásť na katastrofálnych 99,8 %.
Na riešenie kritickej situácie bol navrhnutý tzv. mostný program, ktorý má zabezpečiť systematické financovanie údržby a opráv. Zatiaľ čo v roku 2012 bolo v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave 12 % mostov, o desať rokov neskôr ich podiel stúpol na 42 % z celkového počtu 1 780 mostov. Rovnaký problém už dnes riešia samotné samosprávne kraje.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: SITA, Redakcia Startitup