Kúpa ojazdeného auta: Koľko mesačných platov potrebujú Slováci na jeho kúpu a ako dopadli iné krajiny (ŠTÚDIA)
- Nová štúdia ukázala, koľko mesiacov musia Slováci pracovať na ojazdené auto
- Zisti, ako sme na tom v porovnaní s inými krajinami
- Nová štúdia ukázala, koľko mesiacov musia Slováci pracovať na ojazdené auto
- Zisti, ako sme na tom v porovnaní s inými krajinami
Auto predstavuje značnú investíciu, a preto mnoho vodičov starostlivo premýšľa nad tým, koľko peňazí je vhodné do neho vlastne investovať.
Spoločnosť carVertical, špecializujúca sa na analýzu automobilových údajov, vypracovala novú štúdiu, ktorá skúmala, ako dlho musí priemerný človek pracovať, aby si vôbec mohol dovoliť ojazdené auto za priemernú cenu.
Táto analýza zahŕňala viaceré európske krajiny, vrátane Slovenska, pričom zohľadnila ich priemerné mzdy. Zistenia od carVertical ukázali, že cenová dostupnosť áut sa medzi jednotlivými krajinami výrazne líši.
Viac ako 7 mesačných platov
Po analýze 23 európskych krajín a ich trhov s ojazdenými autami spoločnosť zistila, že kúpa priemerne drahého ojazdeného auta by si vyžadovala približne 10 mesiacov práce, čo je pre mnohých vodičov príliš veľa.
Slovensko sa v štúdii umiestnilo na 12. priečke. Slovenskí vodiči potrebujú na získanie ojazdeného auta odpracovať približne 7,2 mesiaca, čo je pod európskym priemerom. Pre porovnanie, Česi musia odpracovať 7 mesiacov.
Najmenej by na auto potrebovali pracovať Fíni – len 2,7 mesiaca, Nemci, ktorým by stačilo 6 mesiacov, a Švajčiari, ktorí by museli odrobiť 6,1 mesiaca.
Rakúšania 10,9 mesiaca, Poliaci 12,5 mesiaca a Maďari 11,2 mesiaca. Zároveň netreba zabúdať, že kúpa vozidla je v skutočnosti oveľa komplikovanejšia, keďže človek si pri bežných výdavkoch nemôže ušetriť 100 % zo svojho príjmu.
Najdlhšie zo všetkých vodičov by na ojazdené vozidlo museli pracovať Portugalci – až 22,4 mesiaca. Po nich nasledujú Rumuni s 15,4 mesiacmi a Srbi so 14,7 mesiacmi.
Finanční experti vo všeobecnosti odporúčajú nemíňať viac ako 6-mesačný plat na auto. Vodiči väčšiny skúmaných krajín však toto pravidlo porušujú. Na trhu hľadajú drahšie vozidlá, do ktorých musia investovať oveľa vyššie sumy.
Cenová dostupnosť áut
Priemerná mzda na Slovensku je 1 147 eur, pričom Slováci podľa TopSpeed míňajú na ojazdené autá okolo 8 300 eur. To je jedna z najnižších súm v Európe.
Výber vozidla je však veľmi individuálny a ceny ojazdených modelov sa môžu výrazne líšiť v závislosti od preferencií danej osoby. Napríklad k najpopulárnejším vozidlám v našej krajine patria Škoda Octavia a Škoda Fabia.
Priemerná cena za Octaviu je 14 500 eur, čo si vyžaduje až 12,6 mesiaca práce. Fabia naopak stojí približne 9 500 eur, čo znamená, že na jej nákup by bolo potrebných 8,3 mesačných platov.
V priemere sú za ojazdené vozidlo najviac ochotní zaplatiť Švajčiari, a to 39 000 eur. Treba však myslieť na to, že priemerný plat vo Švajčiarsku je zároveň najvyšší spomedzi všetkých skúmaných krajín.
Dosahuje hodnotu až 6 377 eur. Po Švajčiaroch nasledujú Rakúšania s priemernou sumou vozidla 28 500 eur a Portugalci s cenou 24 200 eur. A hoci je rozpočet na ojazdené autá v Rakúsku a Portugalsku podobný, platy sa výrazne líšia. Kým v Rakúsku je priemer okolo 2 600 eur, v Portugalsku je to 1 100 eur.
Najmenej na autá míňajú vodiči na Ukrajine – približne 5 000 eur, v Lotyšsku, kde je to 7 500 eur a vo Fínsku, kde priemerná suma dosahuje 8 000 eur. Kúpna sila týchto krajín sa taktiež výrazne líši. Priemerná mzda na Ukrajine je len 394 eur, v Lotyšsku 1 100 eur a vo Fínsku nad 2 900 eur.
Investovanie niekoľkomesačnej mzdy do ojazdeného vozidla môže byť pre niektorých vodičov príliš náročné, no netreba zabúdať na to, že ak si nezvolíš správne, auto prinesie dodatočné náklady. Tie jeho konečnú sumu navýšia o stovky až tisíce eur. Na trhu sa aktuálne nachádza mnoho vozidiel, ktoré majú skryté poškodenia alebo stočené kilometre.
Trh s ojazdenými vozidlami je stabilnejší
Automobilový expert zo spoločnosti carVertical Matas Buzelis poznamenáva, že predaj ojazdených áut sa obnovil a situácia na trhu je v porovnaní s minulým rokom lepšia. Výrazný vplyv na ňu má predovšetkým vyšší záujem o nové vozidlá, vďaka čomu sa trh s tými ojazdenými postupne rozširuje a zapĺňa.
„Sme svedkami stabilizácie trhu s ojazdenými autami na celom kontinente. Ceny ojazdených vozidiel neustále klesajú a ponuka zodpovedá dopytu. Dôvody, prečo ľudia nepredávali svoje autá, sú konečne preč – na nové vozidlo, ktorým nahradia to staré, nemusia čakať roky,“ prezradil nám Matas Buzelis z carVertical.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: TopSpeed, Numbeo, carVertical