Kúpil servis, kde pracoval a vybudoval firmu s 20-miliónovými tržbami. Po Car však pritlačila kríza
- Jozef Berezný nemal o podnikaní ani len tušenia, no vyznal sa v predmete podnikania
- Jeho firma Po Car dosahuje ročné tržby v hodnote 20 miliónov eur a predáva tisíce áut
- Čomu vďačí za svoj rast?
- Zničí korona štvrťstoročie úsilia a tvrdej práce?

- Jozef Berezný nemal o podnikaní ani len tušenia, no vyznal sa v predmete podnikania
- Jeho firma Po Car dosahuje ročné tržby v hodnote 20 miliónov eur a predáva tisíce áut
- Čomu vďačí za svoj rast?
- Zničí korona štvrťstoročie úsilia a tvrdej práce?
Jozez Berezný bol kedysi obyčajným zamestnancom autoservisu v Stropkove. V úvode 90. rokov išiel tento servis do dražby v rámci privatizácie a Berezný sa rozhodol túto príležitosť využiť. V dražbe sa mu napokon podarilo uspieť a z pracovníka sa tak behom chvíle stal majiteľ a podnikateľ.
„Keby sa ma niekto opýtal, či by som išiel do toho ešte raz, povedal by som, že neviem,“ odpovedal Berezný na otázku Hospodárskych novín pred pár rokmi. O podnikaní nemal ani len tušenia a všetko sa musel učiť. Dodnes mu otvorene prekáža prehnaná legislatíva, stále meniace sa administratívne povinnosti a množstvo vecí, v ktorých sa normálny človek môže podľa neho len veľmi ťažko zorientovať.
V jeho prospech ale naopak hralo to, že začal podnikať v niečom, v čom sám roky pôsobil. Poznal chod servisu, ako funguje, čo potrebuje a s akými požiadavkami a očakávaniami k ním zvyknú ľudia chodiť. Taktiež to, že mal v tíme skúsených ľudí – svojich bývalých kolegov.
Servis presťahoval do Prešova a začal sa písať príbeh v podstate novej spoločnosti. „1994 – V októbri tohto roku vznikla spoločnosť PO CAR. Firma sa spočiatku zaoberala predajom automobilov značky Škoda, záručným a pozáručným servisom, predajom náhradných dielov a montovaním autodoplnkov. Historicky prvým predaným vozidlom bola biela Škoda Favorit,“ dočítaš sa o rannej histórii spoločnosti na jej stránke.
https://www.facebook.com/pocarpresov/photos/a.221603221236270/3662333560496535
Miliónové tržby a úspechy
Dnes nájdeš v portfóliu firmy okrem Škody predávať či ponúkať servis aj pre iné automobilové značky, ako Audi, Volkswagen či Seat (všetko značky koncernu Volkswagen). Po Car za štvrťstoročie prešiel viacerými zmenami, aby mohol ďalej rásť a existovať.
Dnes má táto firma už na konte tisíce až desaťtisíce predaných vozidiel, ročné tržby dosahujú podľa Finstatu 20 miliónov eur a zisky majú každoročne päťciferné čierne čísla (čierna je dobrá).
Postupne sa znásobil aj počet zamestnancov a otvorili sa nové pobočky.
Nechýba ani množstvo prvenstiev a zaujímavých ocenení, ako napríklad Skokan roka od značky Volkswagen – za najväčší nárast predaja automobilov tejto značky v krajine. Ďalej napríklad Zlatý piest za najviac predaných automobilov Audi na Slovensku alebo takzvaná Zlatá ihla za „prínos pre značku Volkswagen.“
Po Car sa taktiež umiestnil v rebríčku, ktorý dávali vypracovať Hospodárske noviny, UniCredit Bank, Deloitte a Bisnode, medzi najlepšími obchodnými firmami z východného Slovenska.
Avšak svet i Slovensko zasiahla vlani nečakaná rana, vírus, ktorý mnohým zmenil život a obrátil ich biznis doslova naruby. A to aj takým, u ktorých sa zdalo, že ich rast impéria len tak niečo skoro nezastaví.
Nie len majitelia cestovných kancelárii, reštaurácii, fitnescentier, hotelov… ale dosť neistým časom čelia aj predajcovia áut. „Predpovede budúcnosti môžeme čerpať maximálne tak z vešteckej gule a také budú aj výsledky,“ vyjadril sa nedávno o neistej budúcnosti na svojej stránke Berezný.
„Firmu tvoria ľudia.“ Niektorí však už spoločnosť opustili
On i výkonný riaditeľ spoločnosti Karol Gaál mávali vo svojich vyjadreniach, čomu Po Car vďačí za postupný rast i úspechy, zhodnú odpoveď – ľudia. „Pravidelne školení, odborní zamestnanci a prostredie, ktoré im spoločnosť vytvára,“ uviedol v skratke pre médiá Berezný.
Vhodným prostredím mal okrem vzťahov na pracovisku – čo označil za kľúčové – na mysli aj nové, moderné technológie, bez ktorých by boli jednotlivé úkony napríklad v servisoch zdĺhavé či priam nemožné. Svet, a ten automobilový obzvlášť, sa vyvíja a kto sa nevyvíja, neinvestuje do nových technológii, koleduje si podľa neho o problém.
„Za rastom obratu firmy stojí pomerne stabilizovaný kolektív firmy a dodržiavanie jednoznačnej filozofie firmy. Tiež už máme vybudovaný zákaznícky kmeň, ktorý sa postupne rozširuje,“ zhrnul nedávno pre Startitup dôvody úspechu aj výkonný riaditeľ firmy Karol Gáal.
Korona však spravila škrty firme i tým aj jej zamestnancom, niektorí už preto dali firme zbohom. „Ja som vyhlásil, že pokiaľ sa bude dať, tak udržíme pracovné miesta, nebudeme prepúšťať. Potom sa však vyskytlo zopár jednotlivcov, ktorým bola „bližšia košeľa ako kabát.“ Ja som sa všetkým zainteresovaným snažil vysvetliť, že bez toho, aby nebol príjem, nemôže byť ani výdaj. My nie sme firma, ktorá žije zo štátneho rozpočtu,“ opisuje ťažkú situáciu Berezný.
Korona mala i nejaké pozitíva
Firma, ktorá to teda mala parádne rozbehnuté, smerovala hore a zbierala jedno ocenenie za druhým, chválila svojich pracovníkov, kde sa dalo, tak teraz nevie, aká budúcnosť ju čaká a prichádza o niektorých svojich ľudí. A zo zákulisných informácií sa zdá, že tento rozchod sa neniesol vždy zrovna v priateľskom duchu.
„Predaj áut mal rastúci trend, až do marca minulého roku, kedy sa náhle prepadol cca o 30 percent. Z dlhodobého hľadiska je dnešná situácia ťažko udržateľná, avšak aj v tomto čase firma beží naďalej vďaka servisu a predaju ND. Uvedomujeme si ale, že vozidlá, ktoré teraz nepredáme, budú v blízkom čase chýbať aj na servise,“ potvrdil pre Startitup ťažké obdobie vďaka korone Karol Gaál.
Korona ale mala podľa Berezného aj nejaké to pozitívum: „Žili sme v dobe, že nám už nebolo rady ani pomoci. Všetci sme si o sebe už veľa mysleli. Odrazu sa nám však znížili príjmy a automaticky sme si začali viac sledovať náklady. Odrazu sme zistili, čo nemusí byť, čo nám netreba, čo je zbytočné, kde sme „rozšafní“ a podobne. Dokonca sme zistili, že niektorí ľudia svoju prácu skôr predstierajú.“
Pripravený na to, čo prišlo, nemohol byť podľa neho nikto. A nikto ani nevie, čo sa bude diať a kedy sa dá situácia do normálu. Pochybuje však, že by nás korona do Veľkej noci nechala na pokoji.
V prospech Po Caru môže hrať fakt, že spoločnosť má vďaka dĺžke svojho pôsobenia i veľkosti isté rezervy, ktoré by jej mohli pomôcť zhoršenú situáciu prečkať. Firma sa taktiež spolieha na svoju vybudovanú klientsku základňu a že „zákazník sa pre kvalitné služby znova vráti,“ vkladá nádej Berezný, podľa ktorého sa situáciu v Po Car už darí stabilizovať. Do stavu „spred korony“ sa ale ešte tak skoro nevráti.
https://www.facebook.com/pocarpresov/photos/a.221603221236270/3681607411902483
Elektromobilia postupne aj na východe Slovenska
Budúcnosť áut smeruje k elektromobilom. Viaceré krajiny už vyhlásili, kedy úplne zastavujú predaj spaľovacích vozidiel – niektoré, vrátane Nemecka či Británie, už v priebehu najbližších 10 rokov.
https://www.startitup.sk/dockame-sa-zakazu-predaja-spalovacich-aut-na-slovensku-toto-su-krajiny-v-ktorych-si-ich-uz-coskoro-nekupis/
O elektromobilitu sa tak postupne musia zaujímať predajcovia áut aj u nás, vrátane najväčšieho predajcu áut na východe krajiny – firmy Po Car. „Samozrejme, že firma je certifikovaná na predaj a aj servis elektromobilov. Niekoľko vozidiel už bolo zákazníkom odovzdaných a samozrejme tieto e-vozidlá absolvovali u nás aj servis,“ ubezpečuje nás Gaál.
https://www.facebook.com/pocarpresov/posts/3681645495232008
V Bruseli sa už riešil návrh, aby sa stanovil spoločný termín/ teda rok pre všetky krajiny EÚ, kedy sa zbavia predaja nových áut jazdiacich na benzín a diesel. Niektoré krajiny, vrátane Slovenska, však tento návrh zatiaľ zo stola zmietli. Odborníci na elektromobilitu tvrdia, že nie sme na to ešte tak pripravení ako niektoré krajiny západnej či severnej Európy.
Tento k nám blížiaci sa trend nás ale očividne neminie, len dorazí možno o čosi neskôr. Dobre si to už uvedomujú aj na východnom Slovensku, kde po prekonaní korony a poklesu tržieb bude zdá sa práve toto ďalšia výzva – pripraviť sa na elektromobilitu a budúcnosť.
„Od bieleho Favorita po najväčšieho predajcu elektromobilov na východe Slovenska,“ možno tak bude znieť ďalšia kapitola zaujímavého príbehu firmy Po Car, ktorá sa zo servisu v Stropkove vytiahla na top firmu kraja.
Čítajte viac z kategórie: Podnikateľské príbehy
Zdroje: Po Car, Hospodárske noviny