Kupuješ si letenky cez aerolinky? Robíš veľkú chybu, prekvapiť ťa môžu skryté poplatky a možno ani neodletíš
- Slováci si najčastejšie kupujú letenky priamo cez aerolinky
- Cestujúcich často prekvapia skryté poplatky aj neetické zvyšovanie ceny
- Existuje spôsob, ktorý vyhľadávanie leteniek a zájazdov uľahčuje
- Slováci si najčastejšie kupujú letenky priamo cez aerolinky
- Cestujúcich často prekvapia skryté poplatky aj neetické zvyšovanie ceny
- Existuje spôsob, ktorý vyhľadávanie leteniek a zájazdov uľahčuje
To, že je pri kúpe leteniek pre Slovákov rozhodujúca najmä cena, potvrdili ľudia aj v ankete Startitup – za túto možnosť hlasovalo až 72 % hlasujúcich. Pre mnohých je však dôležitý aj čas odletu a príletu, za túto možnosť hlasovalo 13 % ľudí.
Cestujúci na kúpu leteniek zvyčajne využívajú priamo web aeroliniek – letenky si cez ne kupuje až 73 % hlasujúcich. Iné možnosti využíva len 27 % ľudí.
Práve hľadanie leteniek cez weby aeroliniek, okrem toho, že je časovo náročné, so sebou prináša množstvo rizík. Letecká spoločnosť preferuje nepriamo predať produkt, ktorý skôr vyhovuje dopravcovi a cestujúci nemá vôbec istotu, či kupuje najvýhodnejšiu letenku, ktorá vyhovuje práve jeho preferenciám.
Oproti tomu existujú cestovné agentúry, teda vyhľadávače leteniek a zájazdov – tie používajú systém, vďaka ktorému sa cestujúcemu zobrazí najvýhodnejšia ponuka.
Koniec chaosu spôsobeného neprehľadnosťou ponuky
Mnohé letecké spoločnosti – najmä tzv. nízkonákladovky – ponúkajú síce lacné letenky, ale často sa stáva, že cena sa mení zo dňa na deň. Dokonca aj vtedy, keď cestujúci použijú v rovnakom čase dva rôzne prehliadače.
Na internete sú dokonca aj návody skúsených cestovateľov, ktorí sa snažia získať najlepšie ceny leteniek tak, že používajú inkognito režim v prehliadači alebo po každom hľadaní premazávajú cookies.
Nízkonákladové letecké spoločnosti pristupujú k častému overbookingu – teda predajú viac miest v lietadle, ako reálne majú. Často sa tak stáva, že človek so zakúpenou letenkou sa do lietadla nedostane.
Podľa odborníka z Travelport Slovakia pri kupovaní leteniek cez vyhľadávače cestovných agentúr a kancelárií s GDS systémom a skúsenými pracovníkmi, cestujúci získavajú podporu a cenné rady v takýchto situáciách.
„GDS (Global Distribution System) ponúka pri kúpe leteniek výhody, ako je široký výber leteckých spojení, prístup k reálnym časovým údajom a predovšetkým porovnanie cien v reálnom čase,“ vysvetľuje Jozef Sill z Travelport Slovakia.
Systém, okrem iného, zároveň integruje letenky, hotely a prenájom áut do jedného balíka. „Vďaka GDS majú zákazníci prístup k aktualizovaným informáciám a exkluzívnym ponukám, k transparentnému porovnaniu všetkých dostupných leteckých spojení pri rozhodovaní, čo vedie k jednoznačným úsporám a väčšej flexibilite pri cestovaní,“ hovorí Sill.
Nevýhody kupovania leteniek priamo cez aerolinky:
- obmedzená ponuka preferovaná jednou leteckou spoločnosťou,
- nejasná finálna cena za letenku pri zohľadnení preferencíí cestujúceho,
- ťažko porovnateľná cena konkurencie v často skrytých poplatkoch,
- spravidla slabá alebo žiadna zákaznícka podpora.
Zákaznícka podpora aeroliniek je často slabá
Pri nákupe leteniek je dôležité sledovať nielen cenu, ale aj úroveň zákazníckej podpory, ktorú letecká spoločnosť alebo predajca ponúkajú.
Mnohé aerolinky majú slabú zákaznícku podporu a často ťažko dostupnú a pri zmene letu, jeho zmeškaní či napríklad aj strate batožiny cestujúci často nevedia, na koho sa obrátiť.
Naviac call centrá podpory sídliace väčšinou v zahraničí majú limitovaný počet slovensky hovoriacich agentov, prípadne žiadnych, čo v takýchto vypätých situaciach, kde treba často kvalifikovane agrumentovať, je veľkou nevýhodou.
Sprostredkovatelia, ktorí používajú globálny distribučný systém od Travelport, poskytujú dostupnú zákaznícku podporu v spolupráci s vysokokvalifikovaným tímom helpdesku Travelportu, ktorá je v slovenskom a českom jazyku.
Prečo je zákaznícka podpora dôležitá:
- Zmeny a storno letenky: Pri nečakaných zmenách, ako je posun času odletu, rezervovanie dodatočných služieb ako je nadrozmerná batožina, špeciálna strava, upgrade do premium, prípadne business triedy či pri zdravotných dôvodoch, je často potrebné rýchlo reagovať. Kvalitná zákaznícka podpora môže pomôcť s úpravou termínu alebo so stornom letenky a minimalizovať tak straty.
- Informácie o batožine a poplatkoch: Pravidlá pre batožinu sa líšia medzi jednotlivými leteckými spoločnosťami a môžu byť často nejasné. Zákaznícka podpora skúsených pracovníkov cestovných agentúr pomôže pochopiť, čo všetko je zahrnuté v cene, aké sú poplatky za nadrozmernú alebo ďalšiu batožinu a aké podmienky platia pre príručnú batožinu.
- Pomoc pri problémoch na letisku: Ak sa priamo pred odletom na letisku vyskytnú komplikácie – napríklad zmeškanie letu, stratená batožina alebo problém s palubným lístkom –, zákaznícka podpora je oporou pri rýchlom riešení situácie.
- Flexibilita pri neplánovaných udalostiach: Pandémia či iné nečakané udalosti môžu ovplyvniť cestovné plány. V takých prípadoch kvalitná podpora môže pomôcť zabezpečiť náhradné riešenia, prípadne uľahčiť zmenu termínov alebo vrátenie peňazí.
- Riešenie nejasností a otázok: Zákaznícka podpora je tu aj na to, aby odpovedala na otázky týkajúce sa podmienok letu, pravidiel na palube či vybavenia špeciálnych požiadaviek (napríklad jedlo pre alergikov alebo zdravotná pomoc).
Prečo sa zaujímať o to, cez čo si kupujeme letenky
Pre cestujúcich zvyčajne nie je dôležité to, aký systém používajú spoločnosti či agentúry na vyhľadávanie leteniek. Zaujímať by sa o to však mali.
Popredná technologická firma Travelport Slovakia predstavila systém, vďaka ktorému je vyhľadávanie najlepších leteniek dostupnejšie.
Systém ponúka:
- väčšiu prehľadnosť ponúk,
- transparentnosť cien,
- širšiu dostupnosť možností, ako používajú samotné aerolinky.
Niektoré vyhľadávače leteniek a zájazdov ponúkajú len obmedzené alebo ťažko porovnateľné výsledky, čo môže ovplyvniť výber cestovných možností a konečnú cenu.
Kvalitný rezervačný systém zaručí prístup k úplným informáciám o letenkách, vrátane rôznych taríf a poplatkov, čím umožní lepšie rozhodovanie. Týmto spôsobom môžu cestujúci optimalizovať svoje náklady aj komfort cestovania. Pozri si viac →
Správna ponuka sa dostane správnemu cestovateľovi
Agentúry, ktoré GDS od Travelportu používajú, majú prístup k širokej ponuke leteniek, hotelov a iných cestovných služieb od globálnych poskytovateľov.
„To umožňuje lepšie uspokojiť požiadavky klientov. Výhodou je aj efektívna správa rezervácií, transparentné ceny a možnosť ponúkať špeciálne tarify alebo balíčky. GDS systémy zároveň zjednodušujú pracovné nadväzné procesy agentúry, čím šetria čas a zvyšujú produktivitu,“ hovorí odborník.
Travelport ponúka aj riešenie NDC (*New Distribution Capability), ktoré umožňuje agentom a manažérom cestovania ľahko porovnávať ponuky a agentúram bezproblémovo spravovať rezervácie vytvorené prostredníctvom NDC.
To zvyšuje flexibilitu a možnosti prispôsobenia ponúk pre klientov. Zároveň umožňuje aj globálne pokrytie a prístup na rôzne trhy. Travelport má pokrytie na viacerých kontinentoch, vrátane Európy, Severnej Ameriky a Ázie.
*NDC – New Distribution Capability je nový štandard, ktorý vyvinula Medzinárodná asociácia leteckých prepravcov (IATA) na zlepšenie spôsobu, akým sú informácie o letenkách, službách a produktoch leteckých spoločností distribuované a zobrazované. NDC má potenciál zvýšiť transparentnosť, zlepšiť zážitok zákazníka a zároveň znížiť náklady na distribúciu pre letecké spoločnosti.
Pre Slovákov je prvoradá cena leteniek
Slováci za minulý rok zaplatili za letenku v priemere 151,58 eur – v roku 2024 ceny leteniek mierne stúpili, priemerná cena jednej letenky je 170 eur.
Aj keď je pre väčšinu ľudí pri kúpe leteniek stále rozhodujúca cena, ľudia prihliadajú aj na iné aspekty. Napríklad, z ktorého letiska odlietajú, o koľkej je odlet, ako dlho trvá celková cesta a cez akú spoločnosť letia.
Z ankety na Startitup vyplynulo, že 10 % ľudí sa zaujíma o to, z akého letiska odlieta a prilieta. Slováci pozerajú aj na to, o akú aerolinku ide – za túto možnosť hlasovalo 5 % z hlasujúcich.
Čo je GDS systém
Global Distribution System (GDS) je rezervačný systém, ktorý poskytuje automatizované služby pre cestovné spoločnosti, ako sú hotely, letecké spoločnosti či autopožičovne.
Podľa Travelport Slovakia GDS zjednodušuje komplexný systém cestovných ponúk, čím urýchľuje vyhľadávanie a cestovateľom ponúka tie najlepšie možnosti.
Výhody:
- inteligentnejšie vyhľadávanie, všetko na jednom mieste,
- transparentnosť a prehľadnosť ponuky,
- časová úspora pri vyhľadávaní.