Kupujú mrazené jedlo, aby si ho mohli dovoliť. Európska krajina sa zmieta v problémoch
- Dopyt po mrazenom kurčati stúpol o takmer 6 percent za 12 týždňov
- Dôvodov zmeny je hneď niekoľko
- Dopyt po mrazenom kurčati stúpol o takmer 6 percent za 12 týždňov
- Dôvodov zmeny je hneď niekoľko
Čím dlhšie bude trvať vojna na Ukrajine a s tým súvisiaca neutíchajúca inflácia a neustále sa zvyšujúce náklady na energie, tým viac ľudí začne mať finančné problémy a bude si musieť, takpovediac, uťahovať opasky.
O tom, že ovplyvňuje nielen strednú Európu, ale aj vyspelý Západ, svedčí najnovší vývoj vo Veľkej Británii. BBC poukazuje na to, že čoraz viac Britov sa vzhľadom na zvyšujúce sa ceny čerstvých potravín uchyľuje k nákupu mrazeného jedla.
Najvyššia inflácia cien potravín od roku 1977
The Guardian uvádza, že rastúce náklady pri bežnom nakupovaní sú významným faktorom tlaku na domácnosti v Spojenom kráľovstve, keďže inflácia cien potravín vo februári dosiahla podľa Úradu národných štatistík 18,2 %, čo je najvyššie číslo od augusta roku 1977, keď to bolo 21,9 %.
K zmene spotrebiteľského správania britských domácností prispievajú aj vysoké ceny energií a nedostatok šalátovej zeleniny v dôsledku nepriaznivého počasia v Európe.
V dôsledku toho Briti siahajú síce k menej zdravým, ale lacnejším mrazeným potravinám. Dopyt bol najsilnejší po položkách ako mrazené kuracie mäso, ktorého objemy podľa prieskumu Kantaru a analytikov pokrývajúcich maloobchod vo Veľkej Británii vzrástli o 5,9 % za 12 týždňov. Tržby mrazených polotovarov, vrátane hotových jedál, pizze a chipsov vzrástli o 2,6 %.
Grocery Gazette v tejto súvislosti dopĺňa, že Kantar tiež prišiel k záveru, že objemy mrazených potravín zostali stabilné, hoci nakupujúci kupovali vo všeobecnosti menej. Celkové objemy potravín klesli o 4 %, pričom objem nakúpeného mrazeného tovaru sa podľa zistených údajov nezmenil.
„V supermarketoch sa mrazeným potravinám v súčasnosti darí výrazne lepšie ako čerstvým. A do určitej miery to jednoznačne súvisí so životnými nákladmi,“ vysvetlil Fraser McKevitt, vedúci oddelenia maloobchodných a spotrebiteľských informácií v spoločnosti Kantar.
Mrazený tovar aj z iných dôvodov
Inews podotýka, že Briti nakupujú najmä v lacnejších predajniach ako Aldi a Lidl, a zároveň chodia do obchodov menej často a kupujú menší počet položiek.
„Nakupujúci čoraz častejšie uprednostňujú nákup mrazených potravín namiesto čerstvých v rámci úsilia potlačiť zničujúci vplyv inflácie na ich financie. Výber mrazených produktov vám tiež umožňuje použiť tak veľa alebo tak málo jedla bez toho, aby zvyšok presiahol exspiračnú dobu, čo znižuje množstvo odpadu a šetrí peniaze. Koše sa zmenšujú a viacerí z nás upúšťajú od prémiových značiek a hľadajú lacnejšie alternatívy, pričom mnohí znižujú výdavky na veci, ktoré je dobré mať,“ uviedol Myron Jobson, finančný analytik z Interactive Investor.
Zmeny v spotrebiteľskom správaní potvrdili aj samotné britské obchodné reťazce. Manchester World píše, že Waitrose, M&S a Iceland dosvedčili, že mrazený tovar sa stáva čoraz populárnejším. Tesco tiež zaznamenalo nárast kupujúcich prechádzajúcich od čerstvých k mrazeným potravinám.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: BBC, The Guardian, Manchester World, Grocery Gazette, inews