Kysučania sa dočkajú „vymodlenej“ diaľnice. Bude stáť viac ako miliardu, ministerstvo prezradilo detaily
- Tri úseky diaľnice sa budú robiť postupne
- Zhotoviteľa pre prvý úsek bude Národná diaľničná spoločnosť hľadať už budúci mesiac
- Tri úseky diaľnice sa budú robiť postupne
- Zhotoviteľa pre prvý úsek bude Národná diaľničná spoločnosť hľadať už budúci mesiac
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začne hľadať zhotoviteľa prvého z troch chýbajúcich úsekov diaľnice D3 už budúci mesiac. Tieto informácie poskytol minister dopravy Jozef Ráž, v novom seriáli „Krížom krážom s Jožom Rážom“, kde na sociálnych sieťach pravidelne informuje o aktuálnych a plánovaných stavbách.
„D3 je vo vysokom štádiu prípravy. Našou ambíciou je každý druhý mesiac vyhlasovať verejné obstarávanie na zhotoviteľa. V máji bude prvé, v júli druhé a v septembri tretie. Verím, že súťaže nastavíme tak, aby sme sa do budúcna vyhli odvolaniam,“ vyjadril sa minister dopravy vo videu.
Prvým úsekom, ktorý sa bude obstarávať, je úsek Čadca, Bukov – Oščadnica s tunelom Horelica. Tento štvorkilometrový úsek je súčasťou D3, ale momentálne je dokončený len v polovičnom profile. Dokončenie tohto úseku si vyžiada investíciu takmer 200 miliónov eur.
Druhý úsek, ktorý pôjde do súťaže, bude Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, ktorý meria takmer 11 kilometrov a zahrnie mimoúrovňovú križovatku pri Krásne nad Kysucou. Predpokladané náklady na tento úsek sa odhadujú na viac ako 400 miliónov eur.
Najdrahším a najdlhším úsekom, ktorý sa bude súťažiť, je úsek Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto s dĺžkou jedenásť kilometrov a odhadovanými nákladmi takmer pol miliardy eur. Tento úsek zahŕňa dve križovatky a približne polovicu jeho dĺžky tvoria mosty.
„V momente, ako podpíšeme zmluvu, je doba výstavby tri roky. Začiatok výstavby závisí od toho, ako sa podarí obstarať zhotoviteľa. Naším cieľom je podpísať zmluvy so zhotoviteľmi možno už koncom tohto roka a začiatkom budúceho roka začať stavať,“ dodal minister dopravy Jozef Ráž.
Diaľnicu D3 očakávajú vodiči už dlhodobo
Ako sme už písali v tomto článku, na úsek cesty medzi Žilinou a Čadcou sa sťažoval aj automobilový youtuber a náš bývalý moderátor Startitup Drahomír Piok.
„Cesta autom zo Žiliny do Bratislavy trvá 2 hodiny. Koľko trvá zo Žiliny do Čadce? Takisto,“ znie známy a, bohužiaľ, vo veľkej miere pravdivý vtip na severe Slovenska. Vzdialenosť zo Žiliny do hlavného mesta je pritom 200 km, do Čadce len 30 km.
Cesta od Žiliny smerom na sever, cez Kysuce do Českej republiky a Poľska je kľúčovým medzinárodným spojením krajín i jednotlivých regiónov Európy.
Denne tadiaľto prejdú tisíce kamiónov a množstvo áut. Predstav si, že ti popred rodinný dom cez dedinu prejde každý deň okolo 5 500 kamiónov – na Kysuciach je to realita.
„Keby neboli politické rozhodnutia a rôzne iné vplyvy, tak tu mohlo byť niekoľko desiatok ľudí ešte živých. A my chceme za mŕtvych, ktorí zomreli na ceste I/11 od roku 2006, keď mala byť postavená diaľnica D3, zapáliť sviečku,“ nebral si servítku pred ústa pred pár rokmi primátor kysuckého mestečka Krásno nad Kysucou Jozef Grapa.
Ide o výrok z roku 2017, keď Kysuce chceli dať o sebe opäť vedieť. V rámci petície vyzbierali tisíce podpisov a párkrát ľudia zablokovali preťaženú cestu, ktorá už mala byť roky diaľnicou.
V meste pôsobí veľká fabrika Schaeffler, kde sa vyrábajú komponenty a ložiská aj pre automobilový priemysel. Pracujú v nej tisíce ľudí. Dostať sa do roboty len z najbližších okolitých dedín, ktoré sú v okruhu 5 km, trvá bežne neuveriteľnú polhodinu a viac.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: Ministerstvo dopravy SR, archív Startitup, Teraz