L-39 Skyfox „v hre“ pre slovenské letectvo: Okolo 10 miliónov eur za kus, má technológiu ako F-16 a Gripen

  • L-39 Skyfox je viacúčelové cvičné lietadlo s pokročilou avionikou, ktoré zvládne výcvik aj bojové misie
  • Slovensko ho zvažuje pre modernizáciu svojho letectva
Foto_Aero_Vodochody_L-39_SkyFox_2_upscaled
Ilustračné foto Wikimedia Commons/Aero Vodochody
  • L-39 Skyfox je viacúčelové cvičné lietadlo s pokročilou avionikou, ktoré zvládne výcvik aj bojové misie
  • Slovensko ho zvažuje pre modernizáciu svojho letectva

Slovenské ministerstvo obrany sa momentálne zaoberá možnosťou nákupu približne dvanástich českých cvičných lietadiel L-39 Skyfox. Tento nový model z dielne Aero Vodochody je modernizovanou verziou klasického L-39 Albatros, ktorý už roky slúži na výcvik pilotov. Skyfox má však výhodu v tom, že sa neobmedzuje len na výcvikové úlohy, ale môže slúžiť aj na vykonávanie ľahkých bojových misií.

Minister obrany Robert Kaliňák počas svojej návštevy v Aeru Vodochody vyjadril záujem o túto ponuku, pričom dodal, že rokovania budú pokračovať v nasledujúcich mesiacoch.

„Táto ponuka je veľmi atraktívna a chceme o tom veľmi podrobne diskutovať v najbližších týždňoch a mesiacoch,“ uviedol Kaliňák, ktorý je presvedčený, že spolupráca medzi Českou republikou a Slovenskom v oblasti obrany by mala byť čoraz bližšia. Lietadlá Skyfox by mohli nahradiť zastarané cvičné stroje v slovenských vzdušných silách, ktoré už dosluhujú.

Technológie a výcvik na najvyššej úrovni

L-39 Skyfox je vybavený moderným full glass kokpitom, ktorý zahŕňa veľké displeje a priehľadový displej (HUD), ako aj systém HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick). Tento pokročilý kokpit je vybavený technológiami, ktoré sú štandardom v 4. a 5. generácii bojových lietadiel, ako sú F-16, F-35 a Gripen. Tieto technológie umožňujú pilotom získať skúsenosti v prostredí, ktoré je veľmi podobné tým, ktoré zažijú na moderných bojových strojoch.

Okrem toho Skyfox disponuje virtuálnym výcvikovým systémom (VTS), ktorý umožňuje simulovať rôzne bojové scenáre bez potreby ďalších lietadiel vo vzduchu. Tento systém poskytuje výcvik pre akrobatické manévre, nočné lety a taktické operácie, ako sú útoky na pozemné ciele alebo vzdušné súboje. Pilotom tak umožňuje nielen zvládnuť základné letové techniky, ale aj pokročilé taktické schopnosti, ktoré sú nevyhnutné pre moderný vojenský výcvik.

„Skyfox je živý a skvele reaguje na zmeny riadiacich pák. Pokročilá avionika umožňuje priateľskejší let v zložitých poveternostných podmienkach a v zníženej viditeľnosti,“ povedal Tomáš Merta, pilot-inštruktor z Centra leteckého výcviku v Pardubiciach.

Ceny a efektivita prevádzky

Cena za prevádzku lietadla je jedným z hlavných faktorov, ktoré robia Skyfox atraktívnym. Letová hodina na americkom F-16 stojí približne 22 000 dolárov, pričom prevádzka Skyfoxu je oveľa cenovo dostupnejšia. Cena jednej letovej hodiny sa pohybuje medzi 2 500 až 3 000 eur, čo sú niekoľkonásobne nižšie náklady pri zachovaní vysokých štandardov výcviku.

Samotná cena jedného lietadla L-39 Skyfox sa pohybuje okolo 8 až 10 miliónov eur za kus, v závislosti od konfigurácie a množstva objednaných strojov.

Pri nákupe 12 lietadiel by Slovensko mohlo počítať s celkovými nákladmi vo výške 100 až 120 miliónov eur, čo je cena porovnateľná s nákupom niekoľkých nadzvukových bojových lietadiel, ale s oveľa širším využitím pre výcvik a operácie. Vzhľadom na dlhodobé náklady na prevádzku a údržbu, Skyfox predstavuje cenovo efektívnu alternatívu k drahším bojovým stíhačkám.

„Nie jeden, nie štyri. Mal by ich byť adekvátny počet, ktorý spĺňa možnosti jednak servisného cyklu, ale aj veľkého náletu hodín, ktoré piloti potrebujú,“ naznačil Kaliňák, pričom počet 12 kusov, ako má Maďarsko, sa javí ako optimálny.

Overený partner v medzinárodnom prostredí

Ako píše portál armádni noviny, Skyfox si už získal dôveru pilotov z rôznych krajín, medzi nimi z Česka, Maďarska a Vietnamu. Vietnamskí piloti absolvovali výcvik aj v extrémnych klimatických podmienkach, s teplotami nad 35 °C a vysokou vlhkosťou, pričom lietadlá si poradili aj s náročnými podmienkami.

„Naše lietadlá sú pripravené na takúto prevádzku v náročných podmienkach,“ potvrdil Petr Doubek z Aero Vodochody.

Maďarskí piloti, ktorí už mali skúsenosti s predchodcom L-39, ocenili novú verziu Skyfox za jej lepšiu akceleráciu, ovládateľnosť a vynikajúci výhľad z kabíny.

Slovenskí piloti by sa mohli školiť v Centre leteckého výcviku v Pardubiciach, kde prebieha spoločný výcvik s pilotmi z Maďarska a Chorvátska. Tento výcvikový systém je obzvlášť výhodný pre krajiny, ktoré hľadajú efektívnu spoluprácu v oblasti vojenského výcviku.

Čítajte viac z kategórie: Politika

Zdroje: armádni noviny, Aero

Najnovšie videá

Trendové videá